Hoe leer ik mijn pony volgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VD_NH

Hoe leer ik mijn pony volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:37

ik heb me rot gezocht en zelfs op Nalanta kon ik het naar mijn weten niet vinden.... wat nu te doen ??? ik wil graag met grondwerk beginnen maar voor een oud manege pony is het moeilijk om nog mensen te vertrouwen graag zou ik dat effect wel krijgen. Ik wil dus dat ze me gaat volgen maar hoe??

ik weet niet of je nog info over der nodig hebt
<3 ik hoop vurig dat iemand van Nalanta regeert <3

Dream_On

Re: Hoe leer ik mijn pony volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:33

Daar ben ik ook al een tijdje naar aan het zoeken,
mijn pony volgt wel in de stap maar niet in de draf en galop..
Dus ik volg het even ;)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:03

Ik ben begonnen met wat brood in de hand. Nu ben ik het langzaam aan het afbouwen en mijn verzorgpony doet de stap en de draf nu al zonder brood :)
Of dit de perfecte manier is weet ik helaas niet..

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:25

@ Mirjamsel, het lijkt me niet de beste manier, omdat je paard het dan doet voor het voer, volgens mij gaat het erom dat het paard je ziet als een leider. Hoe je dat het beste kan bereiken weet ik ook niet. Licht ook an het paard. En wordt je paard dan niet happerig naar meer brood?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:51

Mij ook niet haha, dus heb er een topic over aangemaakt. Maar je ziet veel dat mensen beginnen met voer om te lokken. Ik gebruik ook veel mijn stem en gebaren en het brood minder ik ook steeds:)

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 09:44

dank jullie voor reactie... Ik zou wel met iets heel lekkers moeten komen zou mijn Sgattie me om eten volgen maar ik kan ermee beginnen.
Nog meer mensen die ervaring mee hebben iemand van Nalanta misschien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:53

Niet met voedselbeloningen werken, ga aan grondwerk doen, dat werkt veel beter. En dan maakt het niet uit of het nu om een jong dier gaat of een oudere ex-manegepony, het werkt altiijd als jij goed en konsekwent met je pony omgaat.
Ga even zoeken op Parelli...

Dit is de Parelli "stick to me".

http://www.youtube.com/watch?v=jiB2MC8-gdA

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:45

Bijna alle paarden hebben mij altijd gevolgd (op 1 na). Ik hou mij sinds jongs af aan met paarden bezig en heb mij vaak afgevraagd hoe het komt dat een paard zomaar achter mij aanwandelt. Vervolgens heb ik dit steeds uitgeprobeerd. Was het toeval of gebeurde het gewoon. In mijn werk gebruik ik ook paarden. Coaching door middel van het paard. Hieronder een beetje uitleg.

Een paard is op zoek naar een natuurlijke leider. Klopt het dat jij een oud manegepony hebt? Dit is een iets ander verhaald. Door de jaren heen is deze pony steeds meer van zijn natuurlijke manier van doen af komen te staan. Er is een duidelijk verschil tussen een manegepaard en een pony die gewoon meer vrijheid heeft en dichter bij de natuur staat. Het paard in de natuur gaat sneller op zoek naar een duidelijke leider, alhoewel dat nog wel bij manegepaarden voorkomt.

Hoe stap je op je paard af? Ben je direct, misschien wel te direct? Eis je het op? Dan zal het paard van jou vluchten of wegdraaien. Een paard zoekt contact en een natuurlijke leider maar zal dit willen doen vanuit vrijheid. Immers, je kunt een toekomstige vriend/vriendin ook niet eisen dat ze met jou omgaan. :D

Probeer je paard niet met iets te lokken. Ga gewoon in de wei zitten. Wees daar eerst rustig met jezelf. Gun het paard een moment om op zijn termijn naar jou toe te komen.
Het gaat erom dat hij geinteresseerd en geboeid raakt door jou, juist wanneer jij bijna niets doet. Let op de hele kleine aanwijzingen die jouw paard jou geeft.

Dit zijn zo wat eerste stapjes. Probeer het maar en kijk wat hij doet, zonder zelf aktie te ondernemen.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:56

heel erg bedankt ja het klopt dat het een oud manegepony is en ja ik doe al aan grondwerk maar het bigin is het volgen dan kun je pas verder...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:31

Nalantatip. :D

Hoe Menno het geleerd heeft is door een halstertouw om te doen en dan te gaan lopen. Halstertouw losjes vasthouden en een commando zeggen. (Bij mij 'stap') en dit opgebouwd.. Heb het een beetje verwaarloosd de laatste tijd en ben er nu weer mee begonnen. Ook wat meer met grondwerk. Grondwerk kan hierbij ook heel goed helpen. :))

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:51

jeeeh Nalanta tip.....
:D oké ty hannah..*D

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 08:04

er mag nog steeds gereageert worden.. xD???

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:04

Het allerbelangrijkste blijft toch dat ze je willen volgen omdat ze graag bij je willen zijn, zich vertrouwd bij je voelen en zich gemotiveerd voelen om wat voor/met je te doen!
Grondwerk & werken vanuit lichaamstaal (welke methode dan ook) is dus de basis zoals al een aantal keer is gezegd.

Zorg dat je interessant bent voor je paard en dat je probeert jezelf goed op je paard af te stemmen, zonder teveel druk op je paard te leggen. Bouw tijdens het werken in vrijheid diverse rustmomenten in.

Eventueel kun je een combinatie leggen met clickertraining.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik gewoon gaan oefenen en proberen in een afgezet deel van de bak (of misschien wel een longeercirkel) kijk hoe je paard reageert op je lichaamstaal, als je op een bepaald punt gaat staan, op je paard afloopt terwijl je jezelf actief opstelt door je zelf groot te maken en grote passen te maken of juist wat minder actief door wat meer naar beneden te kijken en wat rustiger te lopen. Ga eens naast je paard staan en loop dan zachtjes weg en probeer te 'voelen' of je paard contact met je maakt en met je meeloopt. Na een aantal meter stop je weer en bouw je weer een rustmoment in waarin je niks van je paard vraagt.

Werken in vrijheid op deze manier is toch een kwestie van oefenen en elkaar leren aanvoelen.

Een goed boek over grondwerk is 'grondwerk met paarden' van Inge Teblick, tevens kunnen de diverse filmpjes van Parelli ook erg inspirerend zijn omdat het werken in vrijheid iets is waar in die methode ook naar toe gewerkt wordt.

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:18

Die van ons doet het automatisch :o veel liefde en aandacht, veel wandelen en ze doen 't uit zichzelf! Zo'n beest kan je niet dwingen. Vertrouwen moet je rustig opbouwen.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:56

oké danku alle

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:26

jullie mogen nog steedts reageren hoor