jambette hellpp!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ezelGEK

jambette hellpp!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:36

ik ben vrijheiddressuur aan het doen ze kunnen al, kusje geven, flemen ,achteruit lopen,
maar ik wouw ze ook de jambette leren maar als is tegen de schouwer dieuw en als ze dan op haar ander
been haar hele gewicht zet, dan heb ik haar steeds beloond.
ik ben al 2 weken bezig, later ging ik tegen de schouwer naar voren dieuwen en dan doet ze haar been omhoog en
zet ze haar been op de grond (gestrekt voor haar) dat heb ik ook beloond, maar veder kom ik niet. met de zweep kriebelen lukt ook al niet ;( heeft hier iemand evaring mee of heeft iemand tips om het anders aan te leren?

alvast bedankt :D

KiWiKo

Re: jambette hellpp!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:37

ik geloof dat je ongeveer 300 stappen overslaat :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:38

Ik heb met de zweep tegen de voorkant van haar been getikt tot ze hem optilde, eventueel steeds harder. Het kwartje viel vrij snel.

ezelGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:43

ow :o morgen ga ik het nog eens uitgebreid proberen dus mensen tips zijn welkom :D

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:47

Kijk eens op deze website:
http://www.everyoneweb.com/presentation ... n=True&LG=

Links kun je keuze maken uit kunstjes, hier staat de jambette ook tussen. Inclusief een filmpje. Je kunt het altijd eens bekijken :)
Ik heb zelf ook dit probleem :P Jambette zit er bij sommige paarden zo in, bij andere duurt het gewoon veel langer, bij mij tilt ze het beetje hele tijd op (net als bij hoeven uitkrabben). Ze staat er dan al heel trots bij, met: Kijk mij :)
Het is gewoon soms lastig nieuwe dingen aan te leren!

Succes! Hoop dat het gaat lukken

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:28

Pak het been van je paard op en maak zelf de beweging van de Jambette. Dit een aantal keren herhalen. :)

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:02

Firefly4 schreef:
Kijk eens op deze website:
http://www.everyoneweb.com/presentation ... n=True&LG=

Links kun je keuze maken uit kunstjes, hier staat de jambette ook tussen. Inclusief een filmpje. Je kunt het altijd eens bekijken :)
Ik heb zelf ook dit probleem :P Jambette zit er bij sommige paarden zo in, bij andere duurt het gewoon veel langer, bij mij tilt ze het beetje hele tijd op (net als bij hoeven uitkrabben). Ze staat er dan al heel trots bij, met: Kijk mij :)
Het is gewoon soms lastig nieuwe dingen aan te leren!

Succes! Hoop dat het gaat lukken
Die filmpjes zien er echt gaaf uit.. vooral met Menno in de wei

ezelGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 06:40

heey allemaal bedankt voor de tips ;)
groetjesss

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:09

skiep1 schreef:
Die filmpjes zien er echt gaaf uit.. vooral met Menno in de wei

*D *D

Turbolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:56

Hannah_Menno schreef:
Pak het been van je paard op en maak zelf de beweging van de Jambette. Dit een aantal keren herhalen. :)

Precies.^^

ezelGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 07:03

hey, ik heb vandaag geprobeerd de jambette aanteleren,
maar het probleem is dat hij niet zo graag bij ze been wilt aangeraakt worden.
ik heb eerst geprobeert om met de zweep op het been te tikken (niet hard) maar hij deed niks en daarna het been
zelf op getilt een een paar keer herhaalt, maar het zal niet zo snel op de zelfde dag gebeuren dus iedereen bedankt ;)

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:50

Hannah_Menno schreef:

Dit heb ik ook geprobeerd met mijn pony, heb dit aantal keren herhaald maar als ik dan tik met m'n vinger of zweep, heft ze na een tijd haar hoef op en zet hem meteen weer neer.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:23

Maaaaaaii_ schreef:
Hannah_Menno schreef:

Dit heb ik ook geprobeerd met mijn pony, heb dit aantal keren herhaald maar als ik dan tik met m'n vinger of zweep, heft ze na een tijd haar hoef op en zet hem meteen weer neer.

Ik heb het mijn shet ook zo geleerd en je moet gewoon volhouden.
En iedere dam maar 5 minuutjes fzoo doen, anders word je paardje het nogal snel beu en paarden leren door herhaling ;)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:23

Tja. als ze niet wil dat je haar daar aanraakt, zou ik eerst veel gaan friendly-en ed.
Bij mij ging het eigenlijk vrijwel meteen.
ze ging uitzichzelf haar been naarvoren slaan, en nu doet ze een super jambette.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:28

H_Nalanta schreef:

Slecht advies!

Waarom? Omdat je dan voor je paard gaat staan. Vervolgens gaat je paard anticiperen op je lichaamstaal en zal hij uitslaan wanneer je bukt/naar voren reikt om het been te pakken. Als je een been in je gezicht wilt krijgen, kun je het zo aanleren.

Zelf zou ik lekker naast de schouder van je paard blijven staan en de andere tips volgen. Je timing is erg belangrijk, meestal gaan mensen daar de fout mee in (en gebrek aan geduld).

Succes.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:30

Nee hoor, zo heb ik het mijn paard nl ook aangeleerd en ik heb nog NOOIT een been tegen me aan gehad. Als ik voor hem sta en vraag de Jambette doet hij het niet omdat hij mij dan zal trappen, heeft ook te maken met respect.

Je kunt trouwens ook NAAST je paard staan als je de beweging van de Jambette na wil doen dus dat hoeft geen probleem te zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:55

Jouw paard doet het niet, maar andere paarden kunnen dat wel doen. Net als ongevraagd kunstjes uit de kast halen. Dat hoort bij het proces als je net begint. Daarom mijn waarschuwing.

ezelGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 20:21

wat is friendly-en ed? :o

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:42

H_Nalanta schreef:

Dat zou ik dan nooit doen. Het paard gaat dan de jambette doen wanneer jij voorover buigt om zijn been te pakken. Kan lastige situaties opleveren.
En nee niet iedereen heeft een goede timing, en evenveel ervaring om dit soort dingen te voorkomen...

Ik heb het Ziggy heel makkelijk kunnen leren door zélf een jambette uit te voeren, en een clicker, binnen 2 keer had hij het door. inmiddels doet hij links en rechts op stem.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:31

ezelGEK schreef:
wat is friendly-en ed? :o

friendly-en is 1 van de 7 games van parelli.
Dit is een heel nuttig. maar ook leuk spelletje om met je paard te doen.
Als je even googled krijg je wel kleine stukjes uitleg (gedetailleerd mag niet wegens auteursrecht oid.)
ed betekend gewoon en dergelijke.
:D

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:42

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:41

kehdra schreef:
H_Nalanta schreef:

Dat zou ik dan nooit doen. Het paard gaat dan de jambette doen wanneer jij voorover buigt om zijn been te pakken. Kan lastige situaties opleveren.
En nee niet iedereen heeft een goede timing, en evenveel ervaring om dit soort dingen te voorkomen...

Ik heb het Ziggy heel makkelijk kunnen leren door zélf een jambette uit te voeren, en een clicker, binnen 2 keer had hij het door. inmiddels doet hij links en rechts op stem.

Hoi!

Je kunt idd bukken om zijn beentje op te pakken, dit kan idd lastige situaties opleveren.
Je kunt ook naast je paard blijven staan (rechtop!) en dan achter zijn voorbeen (bij het bot waar het been bij de buik komt zeg maar) lichte druk geven. Mijn pony tilde gelijk zijn been op om de druk kwijt te zijn. Ik kan dus rechtop blijven staan terwijl ik zijn been naar voren vraag. Als hij het optilt, doe ik mijn hand iets naar beneden (naar het bovenbeen) en duw ik daar zijn beentje naar voren. We hebben het nu een paar keer geoefend en hij begint het een beetje te snappen!

Dit werkt natuurlijk niet bij een shetje, dan moet je alsnog bukken..

Succes

ezelGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 19:46

goed nieuws!!

als ik een klein beetje leun en bij de schouwder naar voren dieuw
doet ze haar beentje uit haar zelf omhoog en dan weer op de grond *D
alleen de andere snapt het niet egt en denkt alleen aan het snoepje ;(