Spelletje: paard rent mee. Verstandig of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Spelletje: paard rent mee. Verstandig of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:13

Ha allemaal,

Eerst even wat achtergrondinfo:
Momenteel ben ik bezig met grondwerken en zadelmak maken van een jonge net-ex-hengst.
Het gaat ontzettend goed! We pakken alles rustig op, hij is braaf, heel slim en leert snel.
Inmiddels weet hij keurig zijn afstand tot mij te bewaren.
Mee stappen aan een halster gaat prima (ook figuren) en draven begint en netjes in te komen.
Zadel erop, aansingelen en hangen gaat ook goed. Binnenkort willen we er voor het eerst op.

We hebben echt een leuke band. Hij heeft respect voor me, en is altijd blij als we aan het werk gaan.
Bijvoorbeeld: ik kom richting z'n landje. Hij ziet mij, hinnikt en gaat op een drafje richting hek naar me toe.
Zo schattig <3 (sorry, beetje penny). Hij komt ook op commando als we werken en stopt netjes op afstand.

Nu de vraag:
Laatst rende ik langs z'n landje naar iemand toe. Meneer zag dat en rende vrolijk mee langs het hek.
Dat werd een leuk spelletje! Dus ik ren heen en weer en paard draaft vrolijk met me mee.
Toen ben ik een keertje in het land samen met 'm gaan rennen (los).
Dat was NOG leuker vond-ie en meneer draaft, galoppeert en bokt met me mee.
Kriskras het land door. Dit is volgens mij puur gekheid en spelen.

Maar ik vraag me af of ik hem nu niet iets aan het 'aanleren' ben.
Wat vinden jullie? Kan het zijn dat ik hem nu iets leer wat ik juist niet wil? Kan dit kwaad?
Bijvoorbeeld; ik wil dat hij aan een halster netjes meeloopt en niet uit joligheid bokt ofzo..

Het is een beetje hardop denken, ben benieuwd hoe jullie hiertegen aan kijken.

_Tara_

Re: Spelletje: paard rent mee. Verstandig of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:14

Zolang je paard jouw ruimte blijft respecteren en je weet waar je mee bezig bent, kan dit denk ik niet zoveel kwaad.
Paard moet gewoon het verschil weten tussen los in het land gek doen en vast aan een touw serieus met jou bezig zijn.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:16

Zolang hij blijft snappen dat hij aan het halster netjes en rustig mee moet lopen, lijkt het mij niet zo'n probleem. Toch gezellig samen spelen?
Maar goed ik heb dan ook niet veel ervaring met het beleren van jonge paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:19

Ik zou het persoonlijk niet wenselijk vinden. Staan er ook paarden van een ander bij hem in de wei?

Mijn paard rent ook met me mee, wanneer ik langs zijn land ren en komt ook naar het hek als hij me ziet.

Los bij hem in de wei wil ik het niet, hij zal voor de lol maar eens 1 keer vergeten dat ik daar loop in een jolige boksessie.

Aan het touwtje blijft hij achter/naast me (neus ter hoogte van mijn elleboog) in draf en galop en dan laat hij de sprongen uit zijn hoofd, hij stopt wanneer ik stop en komt me nooit voorbij. Maar los in de wei dan heb je er maar in zover controle op als ze los zijn. Ik wil ook niet als speeltje worden gezien in zijn wei.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:25

Ik ga mee met Mindim, ik zou het persoonlijk ook niet accepteren. Vooral omdat hij ook bokt. Als je je maar goed je grenzen aangeeft en hij weet tot hoe ver hij mag gaan, dus niet in je persoonlijke ruimte komt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:27

@ Mindim: Als je paard jouw respecteert en weet tot hoe ver 'ie mag gaan bij je, dan vergeet 'ie echt niet dat jij ergens loopt.
Ben het er wel mee eens dat je moet oppassen dat je paard jouw niet altijd moet gaan zien als: o gezellig ze komt weer spelen! als je de wei in loopt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:28

Ik vind het wel acceptabel. :) Doe dit ook zo vaak en ja, dan word er ook gebokt maar nooit gericht en paard houd netjes afstand. Zolang jij goed aangeeft waar jou ruimte is en hij hier netjes buiten blijft is er niks aan het handje. :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:29

@ Tara/Sazsie: dat is ook waar ik aan denk. Duidelijk verschil tussen 'aan het werk' en 'vrijheid en spelen', zolang hij de afstand maar respecteert.

@ Mindim: Nee, hij staat nu nog alleen (net gecastreerd), maar gaat uiteraard wel in de kudde.
Je laatste zin voel ik ook wel aan. Een foutje zit immers in een klein hoekje.
Al vraag ik me in dit topic meer af of een dergelijk spelletje nadelige gevolgen kan hebben voor specifiek z'n opleiding/ opvoeding.
(in plaats voor nadelige gevolgen voor mijzelf, zoals hoofdpijn/voetpijn na een botsing :D ).

@ Mayflower: Ja, hij bokt. Overigens niet naar mij. Meer huppeltjes tijdens het drafje.
Ben het met je eens over de afstand; mijn grenzen moet ik (ook tijdens spelen) duidelijk houden.
Misschien is dat dan wel m'n eigen valkuil...

Leuk deze snelle reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:34

_Tara_ schreef:
@ Mindim: Als je paard jouw respecteert en weet tot hoe ver 'ie mag gaan bij je, dan vergeet 'ie echt niet dat jij ergens loopt.
Ben het er wel mee eens dat je moet oppassen dat je paard jouw niet altijd moet gaan zien als: o gezellig ze komt weer spelen! als je de wei in loopt.

Nee, maar hij zal het maar 1 keer vergeten of 1 keer de afstand verkeerd inschatten, vooral als ze jolig zijn.

Wat het vervelende is dat wanneer de paarden in de wei zijn en je moet om een of andere reden daar ook zijn, dat een paard misschien wil spelen en jij niet, ze kunnen dan best opdringerig worden. Ik leer het niet aan, spelen in de bak prima, maar niet in de wei, daar moet ik ook nog wel eens voor andere zaken wezen.
Vooral als iemand anders zijn paard ook in de zelfde wei weidt, zou ik dat risico niet willen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:36

Citaat:
@ Tara/Sazsie: dat is ook waar ik aan denk. Duidelijk verschil tussen 'aan het werk' en 'vrijheid en spelen', zolang hij de afstand maar respecteert.

De wei is voor hem zijn stukje vrijheid, daar mag hij zijn vrije tijd besteden. Uit de wei dan niet. Vandaar dat ik het gespeel in een wei ook niet wil hebben. Spelen met mijn paard schaar ik dan ook onder werken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:37

Maar paarden onderling, dan kunnen ze toch ook niet even vergeten als ze met een hoger in rang paard spelen dat 'ie daar staat? Volgens mij werkt dat echt niet zo...
Je hebt trouwens wel gelijk dat 't voor andere mensen ook nog wel eens gevaarlijk kan zijn. Je loopt de wei in en 't paard van een ander komt op je af rennen om met je te spelen...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:41

Mijn jonge merrie deed (en soms nog) het ook altijd. Ze rent mee, lekker een boogjeshals erop en spelen! Als ik dan ineens stop en me omdraai, steigert ze bijna, en kan ik schijnmanouvres maken, waardoor ze een soort van cutting lijkt te doen. Maar ze houdt altijd haar afstand, ook als ze echt gekke sprongen maakt.
Ik zou met een ruin die nog maar kort geleden gecastreerd is, wat voorzichtig zijn. Goed opletten en pas aanmoedigen als je met grondwerk echt het juiste respect krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:43

Citaat:
Al vraag ik me in dit topic meer af of een dergelijk spelletje nadelige gevolgen kan hebben voor specifiek z'n opleiding/ opvoeding.
(in plaats voor nadelige gevolgen voor mijzelf, zoals hoofdpijn/voetpijn na een botsing ).

Het nadeel is dat je in de wei in principe geen invloed hebt, als hij daadwerkelijk wat wil uitvreten. Hij is los ipv aan het halster, de omgeving is een stuk minder beperkt dan in bijvoorbeeld een bak.
Spelen begint op zijn initiatief ipv het jouwe. Vooral dat laatste vind ik al niet acceptabel, vooral niet bij een jong paard en net ex-hengst.

Je moet in een door jouw gecontroleerde ruimte gaan spelen, dat je enigszins controle kan houden op zijn doen en laten. Een wei vind ik daar niet geschikt voor. Hij hoeft het in de vrije wei, waar hij helemaal los is, maar 1 keer van je te winnen en je kan weer gaan corrigeren.
Verder denk je misschien niet aan jouw lichamlijk letsel, maar als mijn paard bij die van jouw in staat, stel ik het niet op prijs, dat jouw paard met mij wil spelen, omdat ie dat met het vrouwtje ook altijd doet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:46

Ligt misschien ook een beetje aan de lompheid van je paard. Ik denk dat sommige paarden dat onderling ook weleens vergeten en dan terug op hun plek worden gezet.
Ik zou er mee uitkijken, zeker met een net gecastreerde hengst. Paarden spelen soms nou eenmaal wat ruwer met elkaar. Ik had laatste dat ik paard van 1,80 binnen ging zetten en hij zijn halster af had. Dus ik zoeken, kwam hij ook de hele tijd speels bokkend achter me aan gegaloppeerd. Hij hield keurig afstand hoor, maar echt veilig lijkt me zulk gedrag toch niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:49

Ik ga met Midim mee, gevaarlijk en geen toegevoegde waarde!

Ik heb al eens een keer meegemaakt dat ze iemand met de ambulance uit de wei moesten vissen,
lag daar knock out...ook spelen met paardlief wat noooiiitt geen vlieg kwaad doet :o

Paard ziet je als zijn gelijke speelkameraadje, alleen ben je dat niet qua formaat en gewicht ;-)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:39

Ha allemaal, wat een boel reacties! Leuk! Ff reageren op al jullie inbreng:

Het veiligheidsaspect speelt altijd mee, of we nou spelen, werken, of helemaal niets doen. Helemaal met jonge (ex-hengst)paarden.
Niet voor niets leren we ze afstand en respect aan en dat moet vanzelfsprekend zijn voor het paard. Welke situatie dan ook.
Maar feit blijft dat je in de wei minder controle hebt. En als-ie net even de afstand verkeerd inschat is het *boem* :D

Opdringerig worden omdat hij wil spelen en ik bijvoorbeeld niet zal geen issue zijn; hij weet z'n plaats en dat dat niet mag.
Het blijft een jong dier en soms moet ik hem daarin nog wat corrigeren/ herinneren met een 'nee'.
Overigens is het niet de bedoeling dat dit paard het gedrag initieert. Hij weet wat de bedoeling is.

Gevaar voor andermans paard: daar heb ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan... :o
Goed argument om het voor de zekerheid niet in de wei te doen.

Al met al denk ik met deze reacties dat we het spelen in de wei dus maar beter kunnen laten.
Gezien de andere paarden in de kudde straks. En ik wil hem inderdaad niet aanleren dat dat een speelplekje wordt.
Ik moet er immers ook voor andere dingen zijn en ik wil naar hem niet onduidelijk zijn.

Dus maar lekker af en toe in de bak doen. Met behoud van afstand en respect +:)+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:41

Mijn oude paard deed dat ook vond het kei leuk, juist omdat hij het zo leuk vond ben ik gaan joggen met hem :D. De controle lag echter wel altijd bij mij, hij moest wel uit mijn persoonlijke ruimte blijven dus ong. een meter van me vandaan. Verder vond hij het ook geweldig achter een bal aan te jagen ( grote fitness bal) misschien nog iets voor jou paard? En zolang ze niet brutaal worden en met voorbenen gaan zwaaien is het prima toch?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:10

randie schreef:
Verder vond hij het ook geweldig achter een bal aan te jagen ( grote fitness bal) misschien nog iets voor jou paard?

Ik rij western, bij ons op stal hebben we van die tonnen (barrels) staan. Hij vind het GEWELDIG om daarmee te spelen!
Hij gooit ze om, zet ze weer overeind, gooit ze weer om... en het leukste is dat-ie met een noodvaart die ton de hele bak door rolt met z'n kop.
Geen gezicht, het is net een hond. Ik stuur 'm maar als spits naar het WK denk ik _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:48

Rumpleteaser schreef:
Ha allemaal, wat een boel reacties! Leuk! Ff reageren op al jullie inbreng:

Het veiligheidsaspect speelt altijd mee, of we nou spelen, werken, of helemaal niets doen. Helemaal met jonge (ex-hengst)paarden.
Niet voor niets leren we ze afstand en respect aan en dat moet vanzelfsprekend zijn voor het paard. Welke situatie dan ook.
Maar feit blijft dat je in de wei minder controle hebt. En als-ie net even de afstand verkeerd inschat is het *boem* :D
Inderdaad, houdt daar rekening mee, vooral als jij niet de enige mens bent die in de weide rondwandeld

Opdringerig worden omdat hij wil spelen en ik bijvoorbeeld niet zal geen issue zijn; hij weet z'n plaats en dat dat niet mag.
Het blijft een jong dier en soms moet ik hem daarin nog wat corrigeren/ herinneren met een 'nee'.
Overigens is het niet de bedoeling dat dit paard het gedrag initieert. Hij weet wat de bedoeling is.

Je kan nooit zeggen dat het geen issue is, het blijft een dier en in deze een jong dier, die nog correctie nodig heeft. In de wei reageert hij misschien anders dan hij aan een halstertouw zou doen. Het is link vooral als je dit soort spelletjes gaat spelen als er ook nog andere paarden in de kudde staan, die misschien even 'gezellig' mee willen doen en misschien de afstand niet altijd weten te bewaren.
Hij weet schijnbaar niet wat de bedoeling is, want hij rent met je mee en wil spelen, terwijl jij die insteek niet had.

Gevaar voor andermans paard: daar heb ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan... :o
Goed argument om het voor de zekerheid niet in de wei te doen.

Niet voor andermans paard, maar voor de eigenaren van de andere paarden.
Al met al denk ik met deze reacties dat we het spelen in de wei dus maar beter kunnen laten.
Gezien de andere paarden in de kudde straks. En ik wil hem inderdaad niet aanleren dat dat een speelplekje wordt.
Ik moet er immers ook voor andere dingen zijn en ik wil naar hem niet onduidelijk zijn.
Verstandig besluit, is dit je verzorgpaard uit je profiel? Zo ja, dan ook altijd overleggen of de eigenaar het met dit soort dingen eens is.
Dus maar lekker af en toe in de bak doen. Met behoud van afstand en respect +:)+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:11

@ Mindim:
je noemt wel een paar open deuren hoor.... :D
Maar misschien doe je dat voor de zekerheid, da's alleen maar top.

- Nee, dit doe ik natuurlijk niet met andere paarden in de buurt, wei of bak.
- Nee, het paard gaf geen aanzet. Dat deed ik, insteek was juist wel het meelopen/rennen/spelen. Paard hoort geen oefening te initiëren.
- Eigenaren van de andere paarden: klopt; ik heb verkeerd geschreven.
- Nee, het is niet mijn profielpaard.
- En ja, het is altijd belangrijk om toestemming te hebben van een eigenaar, wat je ook met een verzorg/lease paard doet.
Maar dat is hier het probleem niet ;) .

Tnx in ieder geval. Misschien maak ik wel ff wat fotootjes van mijn voetbalwonder *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:28

Ik heb hele normale deuren geopend, al had ik niet het idee dat die deuren voor jou al open stonden, dat bleek niet uit je posten namelijk.
Maar goed, sorry voor mijn reacties en het voor jou zo vanzelfsprekende advies.
Veel plezier met je paard.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:38

Ik heb bijna dagelijks last van dit soort gedrag. Bij mij in de wei staat iemand die zijn paard als een hond behandelt, ofwel de wei doorrent met een wortel of iets anders eetbaars. Het paard roept en deze naar hem of haar toe laat rennen. Lijkt hardstikke leuk, maar je kunt nu dus echt NIET meer met een emmer of een plak hooi door de wei lopen zonder belaagd te worden. Laag je hem weg dan begint hij te dreigen door zich om te draaien en een achterbeen op te tillen. Bij een shet is het misschien nog wel te overzien, maar in dit geval gaat het om een tinker van 160. :(

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:55

@ Mindim
Niet beledigd zijn, bedoelde het niet kwaad.
Gevraagd advies wordt juist erg op prijs gesteld.

@ Refagreni:
Lijkt me inderdaad erg irritant... Terwijl dat paard er niks aan kan doen. Die denkt: 'hey eten, ik mag rennen!"
Erg lastig als je dan eigenaar bent van een weidegenootje...
Maar goed, voedselbeloning is weer een heel andere discussie :D
Mooie paarden trouwens in je profiel!