Paard op gepaste afstand laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neva

Paard op gepaste afstand laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:02

Ik ben sinds een paar weken bezig met een adoptie/lease/verzorg/hoe-je-het-ook-wil-noemen fjord en het is écht een leuk beestje. We rijden maar doen ook weleens grondwerk. Slalommen tussen pionnen door, stukje schriktraining (hij is niet snel onder de indruk), longeren zonder touw (met touw vindt 'ie vréselijk) en dat gaat allemaal best wel goed. In de bak loopt hij achter me aan zonder touw, ook tussen pionnen door en over stukken plastic. Het 'probleem' is alleen dat hij vrij dicht op me loopt, met zijn neus ongeveer tegen mijn hand aan. Dat is op zich prima maar als ik wil halthouden zet 'ie altijd nog even een pasje door waardoor hij echt tegen me aan geparkeerd staat. Hij dendert níet door me heen en staat nooit op mijn tenen ofzo maar dit is natuurlijk gewoon een beetje lomp :+
Ook gaat hij weleens aan de andere kant van me lopen, als we een korte wending doen. Dan loop ik bijvoorbeeld aan de binnenkant, wil ik een klein rondje lopen, en dan komt hij achter me langs naar de andere kant waardoor ík opeens op de hoefslag loop en hij er naast, en dat wil ik liever andersom houden. Hij snijdt dan de bocht af.

Heeft iemand tips hoe ik hem op iets meer afstand kan laten lopen, en hoe ik hem aan dezelfde kant kan houden als we een wending doen? Dit hangt natuurlijk met elkaar samen. Ik heb er al eens een lange zweep bijgepakt die ik dan naast me hou. Als ik daar mee vibreer hou ik hem op zich wel aan de goede kant, maar niet altijd. Hij is niet echt van zwepen onder de indruk en kan hem er ook overal mee aanraken.

Ik wil gewoon dat hij op een veilige afstand blijft, zodat áls íe een keer schrikt hij niet meteen op m'n nek zit.

_Tara_

Re: Paard op gepaste afstand laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:06

Dit is geen lompheid, maar gewoon geen respect hebben voor jouw ruimte.
Ga achteruit lopen zodat je je paard recht aankijkt als het ware. Zo maak je wat meer indruk op je paard als je 'm wil laten stoppen. Maak jezelf groot en sta stil. Staat je paard dan ook stil, adem je uit en relax je weer. Hij mag echt niet een extra pasje nog zetten, als jij stil staat, staat hij ook stil. Als dat zo goed gaat, ga je zelf gewoon vooruit lopen en doe je hetzelfde. Merk je dan dat 'ie weer dichterbij komt, weer achteruit lopen.
Als je gewoon met 'm wandelt en hij loopt je voorbij, draai je zelf 180 graden en loop je weer rechtdoor, dan ben je 'm vanzelf weer voor.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:07

Ik ken dat heel goed. Met Tijgertje ook gehad. Die staat het liefst tegen je aan. Maar het is inderdaad vervelend als ie dan bijv zou schrikken, en als hij zo dichtbij staat kan je ook niet duidelijk maken wat je wilt.

Het klinkt alsof je een beetje Nh stijl doet? Tijger is er niet van onder de indruk als ik hem wegduw, dus dan zwaai ik in de ronde, [edit, vergeten te zetten waarmee ik in de ronte zwaai :+ ] met het halstertouw, in de omgeving waarin ik hem niet wilt hebben. Daar heeft ie respect voor. Je hoeft hem niet te raken, maar als hij in de ruimte staat dan is het zijn eigen schuld.

Dat hebben ze heel snel door :)
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 18-06-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:08

Met een halstertouw of leadrope (metalen klipje wel bij jezelf houden) rondzwiepen wil ook wel eens helpen :j Maar hier ook weer, zogauw je paard dan achteruit gaat/stopt/uit je buurt blijft, stoppen met zwiepen! Anders word 't heel onduidelijk voor je paard.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:36

_Tara_ schreef:
Dit is geen lompheid, maar gewoon geen respect hebben voor jouw ruimte.
Ga achteruit lopen zodat je je paard recht aankijkt als het ware. Zo maak je wat meer indruk op je paard als je 'm wil laten stoppen. Maak jezelf groot en sta stil. Staat je paard dan ook stil, adem je uit en relax je weer. Hij mag echt niet een extra pasje nog zetten, als jij stil staat, staat hij ook stil. Als dat zo goed gaat, ga je zelf gewoon vooruit lopen en doe je hetzelfde. Merk je dan dat 'ie weer dichterbij komt, weer achteruit lopen.
Als je gewoon met 'm wandelt en hij loopt je voorbij, draai je zelf 180 graden en loop je weer rechtdoor, dan ben je 'm vanzelf weer voor.

Hij loopt me met wandelen dus niet voorbij (gelukkig!) maar als ik naast zijn hoofd loopt komt hij dus iets langzamer tot stilstand. We zijn bezig om daaraan te werken en het is misschien wel een goed idee om weer achteruit voor hem te gaan lopen, even terug naar het begin.

Dat zwaaien met einde van het halstertouw ga ik eens proberen, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

Heeft iemand nog tips om hem aan dezelfde kant van me te houden? Ik pak hem nu bij z'n halster en hou hem dan vast zodat hij niet achter me langs kan sneaken. Is het een kwestie van dit net zo lang volhouden tot hij het snapt of zijn hier nog andere foefjes voor?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:38

Hij zou in principe zo ver achter je moeten lopen dat z'n neus jou niet raakt. Dus dat je 'm in de bocht bij z'n halster kan pakken, daar klopt dan iets niet :P
Dat zou je op kunnen lossen door dat met 't uiteinde van je halstertouw te zwiepen en zo druk te zetten op de schouder. Zodat 'ie de andere kant op gaat als 't ware. Beetje lastig uitleggen.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:10

_Tara_ schreef:
Hij zou in principe zo ver achter je moeten lopen dat z'n neus jou niet raakt. Dus dat je 'm in de bocht bij z'n halster kan pakken, daar klopt dan iets niet :P
Dat zou je op kunnen lossen door dat met 't uiteinde van je halstertouw te zwiepen en zo druk te zetten op de schouder. Zodat 'ie de andere kant op gaat als 't ware. Beetje lastig uitleggen.

Dat is dus ook het probleem ;) Ik wil ook niet dat hij recht achter me gaat lopen, daar is 'ie dus wel naar geneigd, en dat is makkelijker te voorkomen als ik naast hem loop. Zijn neus komt overigens niet voorbij mijn hand dus het is niet zo dat 'ie door me heen walst, maar ik wil gewoon iets meer afstand, maar dat is geloof ik nu wel duidelijk :D. Dat laatste snap ik inderdaad niet helemaal. Door halstertouw zwiepen druk zetten op de schouder?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:18

Die van mij stond eerst ook graag zo'n beetje 'in' me :D

De gepaste afstand leer je hem door hem een beetje te helpen.
Bijvoorbeeld door met het lopen met een halster de afstand tussen jou en je paard aan te geven met een gestrekte arm.
Dan kan hij niet dichterbij komen. En als het nodig is, prik je hem met het topje van je wijsvinger in de hals.

Maar de basis is dat hij echt eerst moet leren om voor jou aan de kant te gaan.
Oefen bijvoorbeeld eens met het opzij gaan van druk door je hand.
Dan kun je hem tijdens het lopen beter en makkelijker corrigeren.
En hoef je niet zo hard te duwen bijvoorbeeld.

Opzij gaan voor je hand: je moet dan de druk opbouwen.
Voorbeeldje: je wilt dat hij met z'n kont opzij gaat ('om' gaat).
Je legt dan je vingertoppen lichtjes op z'n vacht.
Gaat hij niet binnen een paar tellen opzij, dan duw je iets harder.
Gaat hij dan weer niet binnen een paar tellen opzij, duw je weer wat harder.
Let op: geef hem wel de tijd om te denken en reageren.

Zodra hij maar 1 pas opzij zet, direct je hard weghalen en belonen.
Als je dit blijft oefenen, gaat hij steeds makkelijker opzij voor je hand.
Uiteindelijke doel kan zijn dat hij opzij gaat door naar z'n lichaam te wijzen...

Zo heel verhaal geworden, sorry! Maar hopelijk heb je er iets aan.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:28

Rumpleteaser schreef:
Die van mij stond eerst ook graag zo'n beetje 'in' me :D

De gepaste afstand leer je hem door hem een beetje te helpen.
Bijvoorbeeld door met het lopen met een halster de afstand tussen jou en je paard aan te geven met een gestrekte arm.
Dan kan hij niet dichterbij komen. En als het nodig is, prik je hem met het topje van je wijsvinger in de hals.

Maar de basis is dat hij echt eerst moet leren om voor jou aan de kant te gaan.
Oefen bijvoorbeeld eens met het opzij gaan van druk door je hand.
Dan kun je hem tijdens het lopen beter en makkelijker corrigeren.
En hoef je niet zo hard te duwen bijvoorbeeld.

Opzij gaan voor je hand: je moet dan de druk opbouwen.
Voorbeeldje: je wilt dat hij met z'n kont opzij gaat ('om' gaat).
Je legt dan je vingertoppen lichtjes op z'n vacht.
Gaat hij niet binnen een paar tellen opzij, dan duw je iets harder.
Gaat hij dan weer niet binnen een paar tellen opzij, duw je weer wat harder.
Let op: geef hem wel de tijd om te denken en reageren.

Zodra hij maar 1 pas opzij zet, direct je hard weghalen en belonen.
Als je dit blijft oefenen, gaat hij steeds makkelijker opzij voor je hand.
Uiteindelijke doel kan zijn dat hij opzij gaat door naar z'n lichaam te wijzen...

Zo heel verhaal geworden, sorry! Maar hopelijk heb je er iets aan.

Daar zijn we ook mee bezig, opzij laten gaan (voorhand en achterhand), achterwaarts etc. Het gaat steeds ietsjes beter maar het is wat druk betreft een vrij 'ongevoelig' paard, hij is absoluut niet snel onder de indruk maar hij reageert steeds sneller!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:23

Je paard zou daar in principe gewoon op moeten reageren. Als je met 't halstertouw richting z'n schouder zwiept, leg je daar druk/energie en wijkt jouw paard daarvoor.

Bij fjorden wil 't trouwens ook nog wel eens zijn dat hoe meer je druk je geeft, hoe meer de fjord denkt: ja doei dat ik daar op ga reageren :wave: Dan is 't dus juist de kunst om minder druk te geven.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:42

als hij niet reageert op het halstertouw in zijn richting, raak hem dan. Reageert ie daar niet op, blijven zwaaien tot hij er wel op reageert.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:27

Bedankt voor alle tips nog. Vandaag ging het beter. Ik ben begonnen met achteruit voor hem uit lopen en hem laten stoppen door heel duidelijk stil te gaan staan en tegelijkertijd mijn hand met het halstertouw omhoog te brengen. Dat moest soms een beetje lomp (meer de lucht in slingeren) maar hielp wel goed, hij stond meteen stil. Daarna ben ik schuin voor/naast hem gaan lopen met een kort zweepje erbij. Als ik me, om halt te houden, vanuit die positie naar zijn schouder draai zodat het zweepje richting (niet tegen) zijn borst komt staat hij keurig stil. Later ook zonder halstertouw. Ook vanuit draf staat 'ie in een keer stil als ik dat doe zonder me voorbij te lopen dus volgens mij gaat het goed komen!