[AR] In het tuig beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

In het tuig beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:36

Dit zijn foto's van de 5e keer dat ik bezig geweest ben met hem. Hij heeft vandaag voor het eerst de oogkleppen om, de andere keren deed ik het zonder de kleppen. Maar ik vind het met oogkleppen toch veiliger als de volgende stap, het autobandje gedaan wordt.
Ik heb geen menbit erin. Maar stuur zit er redelijk op.
Rem gaat iets beter, de vorige keren liep hij schuin achteruit weg, of wilde helemaal niet halthouden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drafje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Halthouden (gaat nog niet helemaal perfect :P )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Druk op het borststuk:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: In het tuig beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:39

Braaf beestje maar dit kan je zomaar een paar tanden gaan kosten (of erger) als je het op deze manier blijft doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:43

Ben ik niet bang voor, ik doe het altijd zo. UIteraard loop ik er niet direct achter de eerste keer. En dit was ook nog eens een mepper, dit was de eerste keer dat ik er zo achter kon lopen en dat hij niet gemept heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:46

Nou succes dan

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:23

Mooi paard :))
Ziet er gaaf uit hoor zo met z'n tuig op.
Ben benieuwd hoe hij het voor de wagen gaat doen *D

Voor het gaan slepen kun je misschien beter 2 longeerlijnen i.p.v. leidsels gebruiken, anders heb je leidsels te kort om te sturen, en mocht hij wel gaan rennen o.i.d. dan lijkt me dit met leidsels niet zo handig, maar ieder z'n eigen methode natuurlijk.

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:47

Onze manege eigenaar heeft ons eerst iets anders heeeeeel belangrijks geleerd,
namelijk stil staan, volgens hem kunnen alle paarden lopen, maar keurig stil staan is veel moeilijker.

Wij zijn daarom begonnen met eerst in het tuig en dan stilstaan, opgebouwd tot ruim een uur,
daarna de lange leidsel oefeningen, en ook hier veel halthouden en stil staan,
inderdaad zeker niet te kort erachter gaan lopen, kan levensgevaarlijk zijn!

Ook de strengen in je andere hand, niet echt handig,
handiger is deze gekruist over de rug onder de staartriem door te leggen,
eventueel met ophouders of vast leggen op de rug zodat ze niet aan de schuif gaan,
zo hou je beide handen vrij voor de leidsels.

Als het dan uiteindelijk zover is dat de wagen er achter kan en dat ook dat goed gaat,
eerst weer het stilstaan oefenen tot je een ons weegt.
Bij ons op de manege hamert de eigenaar erop dat ze makkelijk
minimaal een uur stil moeten kunnen staan voor de wagen,
zijn tweespan Friezen staan zelfs zonder een stap soms twee uur stil (bruidsvervoer)
bedenk hoe vaak je dit in de praktijk ook nodig hebt...bij optuigen, inspannen,
bij oversteken, bij stoplichten, als er iets is onderweg,
als je eens moet wachten op passagiers, etc. etc.

En pas dan daadwerkelijk met de wagen gaan trainen.
En blijf dan ook geregeld het halt houden en blijven staan oefenen,
ook heeft hij ons geleerd als je geen marathon gaat rijden
om de paarden niet te laten (leren) galopperen voor de wagen,
als je straks recreatief een rondje buiten maakt,
is het vast niet de bedoeling in volle galop het dorp door te gaan.

Het is wel super leuk als het eenmaal gaat zoals het gaan moet,
het mennen heeft ons hart volledig gestolen!

Voor de extra info...
mijn man ment met een kruising Welsh van 1.32m met een marathonwagen,
en zelf men ik met mijn Shet van 0.85m met een concourswagen.

Veel succes en plezier!

Groetjes,
Leonie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:51

Zit in ieder geval al wat stuur op en hij loopt mooi voor je weg.

Maar zou zelf altijd meer afstand houden. Op de wagen straks, heb je ook meer afstand dus het is handig dat ook op die manier te oefenen. Niet voor het meppen (ja ook wel, maar dat is jouw keus) maar voor het gevoel. De strengen zou ik er eerst gewoon afhalen, dit is echt niet handig ;)

Als het een mepper is geweest / is, zou ik ook zeker nog met de zweep erbij oefenen, voordat je er iets achter hangt. Hij moet begrijpen dat je zweep je beenhulp is / je ondersteuning en niet iets om bijv tegen in te gaan en te meppen. Daarbij heb je een zweep ook echt nodig als je gaat mennen.

Geen menbitje maakt nu niet zoveel uit, straks voor de wagen kun je het nog overwegen. Ik men bij de pony's ook met trensjes, bij de paarden met liverpool.

Met halthouden ga ik helemaal met de vorige post mee. Is noodzaak en kun je niet genoeg oefenen.

Veel succes verder! En wees voorzichtig ook voor jezelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 09:32

De strengen heb ik opgebonden op de eerste foto's zoals te zien is. Daarna heb ik ze losgehaald en in m'n rechterhand genomen. Dit om eens druk op het borststuk te zetten, terwijl hij door moet lopen. Op dat moment is de zweep even een rondje weg, ik heb niet meer handen. Maar verder loop ik zoals je kunt zien er altijd achter met zweep.
Straks voor de autoband verleng ik de strengen met een stuk touw.

halthouden oefenen we dus ook veel. In het begin wilde hij niet voorwaarts, begreep hij niet en bleef dus staan. Tja, en nu is de rem even zoek. Komt wel weer goed. Ik wil beslist dat hij het halthouden beheerst voordat hij echt voor de wagen gaat. Een uur halthouden zou ik nooit doen, de concentratiepiek van mijn ruin is ong. 15 minuten, dus dan moet een trainingssessie erop zitten. Langer moet gewoon nog niet met hem, dat komt nog wel. Maar je ziet mij in die korte tijd wel 15 keer halthouden. En dan weer wegstappen. En weer halthouden. Hij moet ook echt even stilstaan. Dat dan het hoofd nog niet goed gehouden wordt is geen ramp. Maar hij mag niet achterwaarts wegdraaien of gaan graven met de voorbenen. hoofdhouding en het op rust gaan staan moeten er straks nog uit.

Ik heb mijn merrie van 1.72 een keer of 2 per jaar voor de wagen staan. Dat is niet vaak, maar ik kan nu gewoon met de wagen op stap als ik dat wil, maar nog belangrijker, ik kan er ook achter skien en dat soort fratsen (offroadskeeleren). Ik ben in principe meer een ruiter. Maar omdat ik het dus wel leuk vind om ook paarden voor de wagen te hebben leer ik paarden vaak gewoon beide.

Galop in het tuig leer ik ze juist wel. Ik rij geen marathons, maar zoals afgelopen winter een rondje in galop terwijl je zelf op de skies staat is heerlijk. Voor de wagen hoeven ze van mij ook maar een klein stukje in galop, maar wel even dat ze het weten. Op straat doe ik het uiteraard niet, dan houden we het bij een drafje. Mijn wagen is ook absoluut niet geschikt om uberhaupt maar aan een marathon te denken (echte recreatiewagen, ongeremd, autobandjes. Ooit hoop ik eens een mooie marathonwagen te bezitten, maar ja, het geld he, zeker voor die paar keer per jaar. Mijn wagen en tuig zijn veilig.Dat vind ik het meest belangrijk.).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:36

Sorry, had echt je zweep niet gezien :o

Vind het wel tricky hoor, om op die manier druk op de strengen te zetten, je hebt je aandacht dan toch minder bij je paard en je hebt je handen ook niet direct beschikbaar als hij / zij een spurt neemt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:55

Citaat:
De strengen heb ik opgebonden op de eerste foto's zoals te zien is. Daarna heb ik ze losgehaald en in m'n rechterhand genomen. Dit om eens druk op het borststuk te zetten, terwijl hij door moet lopen. Op dat moment is de zweep even een rondje weg, ik heb niet meer handen. Maar verder loop ik zoals je kunt zien er altijd achter met zweep.
Straks voor de autoband verleng ik de strengen met een stuk touw.

Dit kun je ook beter met 2 mensen oefenen.
Jij aan het stuur en iemand anders aan de strengen laten hangen.

Verder ziet het er prima uit hoor. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:49

VanHuisUit schreef:
Sorry, had echt je zweep niet gezien :o

Vind het wel tricky hoor, om op die manier druk op de strengen te zetten, je hebt je aandacht dan toch minder bij je paard en je hebt je handen ook niet direct beschikbaar als hij / zij een spurt neemt.

Klopt van die strengen, maar ook hier is overnagedacht: ze zijn nog door de broek gestoken en als hij dan wegspringt, dan kan ik ze loslaten en blijven ze net boven de grond hangen. Ik ben verder alleen he, ik heb alleen hulp als hij werkelijk voor de wagen gaat. Dan moet ik ook echt iemand vragen.
Verder doe ik het rustigaan en dit is m'n eigen paard. Dat scheelt al een stuk, je weet toch beter hoe ze reageren. Er zit geen druk achter van volgende week moet het klaar. Maar de eerste keer had ik hem ook in de longeercirkel hoor, dan kon ik de leidsels gewoon in de hand nemen en in het midden blijven staan. Toen mepte hij nog wel eens. Pas toen dat goed ging ben ik met hem naar de weg gestapt (betonpad, weinig keus qua sturen, gewoon rechtuit). En nu dus in de bak om het stuur er op te krijgen en de rem te verbeteren.
Doe ik het beleren voor een ander, dan verwacht ik ook dat de eigenaar erbij is. Zien ze meteen hoe het gaat.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:58

Ik vind het niet echt veilig als ik je zo bezig zie. Ik zou er persoonlijk nooit zo strak achter gaan lopen, ook niet bij mijn eigen paard. Het blijft een dier en je kan nooit garanderen dat ze niet zullen slaan. Ik zou je ook echt willen aanraden om je paard niet te beleren voor een ongeremde wagen. Dat is echt vragen om ongelukken vind ik. Als die gaat heb je niks te vertellen.
Wel ben ik het met je eens dat je er lekker een trensje in hebt hangen. Een dressuurpaard beleer je toch ook niet met stang en trens??!
Ik men zelf trouwens ook en beleer voor mn werk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:32

Hij wordt een knap dier.
Wil je hem echt deze zomer al gaan inspannen? Ik vind dat wel erg jong hoor, zeker omdat je zelf al aangeeft dat hij nog een kind is wat betreft de concentratie.
Dat dicht erop lopen vind ik ook eng, maar dat moet je verder natuurlijk zelf weten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 08:41

Sizzle schreef:
Hij wordt een knap dier.
Wil je hem echt deze zomer al gaan inspannen? Ik vind dat wel erg jong hoor, zeker omdat je zelf al aangeeft dat hij nog een kind is wat betreft de concentratie.

Nee, ik ga voorlopig niet verder dan dit. En dan ook maar 1 keer in de week ofzo, anders gaat het toch te snel ben ik bang voor.
Verder wil ik dat halthouden echt bevestigd is en dat het sturen nog beter gaat voordat ik een stap verder ga. De ene keer zou hij best voor een bandje kunnen, maar een keer erop nog niet. Als hij de boel in elkaar draait en in paniek zou raken, dan ben je verder van huis. Ik heb dat wel eens gezien en dan ben je echt terug bij af. Dat wil ik dus beslist voorkomen.
Dit is m'n eigen paard, er zit dus geen druk op van een eigenaar die volgende week z'n paard voor de wagen wil hebben. Kan het zo mooi rustigaan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:20

Gewoon spelenderwijs dus.
Mijn eigen Dtje ziet er inmiddels ook al echt uit als een paard, ben benieuwd hoe die de zaken op gaat pakken komend voorjaar. Ik vind het ongelooflijk hoe snel de tijd voorbij gaat. Zo zit je nog met een veulen en plotseling is het een paard.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:31

Als ik het goed zie loopt je paard aardig vaak met zijn mond open. Is dit een een enkelgebroken trens?? Wij beleren ze altijd met zijn tweeen. Kan de 1 sturen en de ander strengen vasthouden enz. En ipv leidsel zijn longeerlijnen makkelijker voor je eigen veiligheid. Maar verder veel plezier met verder beleren!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:40

Jouke_h, hij loopt niet met de mond open, maar hij kauwt enorm op het bit. Heeft hij ook nog niet zo vaak ingehad, en dan is dit gedrag heel normaal. Dit is gewoon een simpele rvs enkelgebroken watertrens. Het ideale bit om mee te beginnen, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een ander bit gebruikt heb (meer dan 30 paarden zadelmak gemaakt, deel ook voor de wagen).
Verder doe ik alles alleen, totdat de wagen ervoor moet. Ik heb geen hulp, dus even een 2e persoon erbij is niet zomaar geregeld. Voor het inrijden mag er best een onervaren persoon bijzijn. Die moet gewoon niet bang zijn, maar een paard vasthouden kunnen veel ruiters wel. Met mennen merk ik dat mensen ineens heel anders reageren. Ik heb een keer een paard voor het eerst voor de wagen gezet, paard werd toch wat rillerig van het gerammel van de wagen (niets bijzonders hoor), maar de mensen die me zouden helpen en erbij stonden (we waren met 4 man, 1 stond nog in de bak erbij, 2 keken toen) raakten zelf helemaal in paniek en begonnen te schreeuwen. Dus toen kostte het mij heel veel moeite om dat paard weer te laten ontspannen. Dan ben ik echt gewoon liever alleen met de eerste stappen, en zoek nog een betrouwbaar iemand als de wagen echt in het zicht komt.
Verder heb ik totaal geen haast met dit paard. Hij heeft nog geen tuig meer omgehad sinds deze foto's.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:23

Leuke foto's
Maar euh zo dicht de achter :o
ik zou wel een grotere afstand houden (A)
Maar goed dat ben ik :P

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:54

leuk foto´s
je zit alleen erg dicht achter het paard.
Nu wachten hoe hij het voor de kar gaat doen.