Ok, hier kan ik wel wat mee. Dus koetsentochten en uitstapjes tot 30 km (eigen tempo) kunnen we gerust doen zonder eten tussendoor (ze komen recht van de weide dus ze hebben dan al voldoende gegeten en gedronken). Het is me trouwens opgevallen dat de andere menners uit de naburige dorpen die we tegenkwamen hun paarden ook niet lieten eten of drinken, dus dat kan best.
Voor langere tochten kan ik een hooinet meenemen en eventueel wat wortels. Zulke tochten zou ik sowieso op voorhand voorbereiden, want het lijkt me niet verstandig om de paarden eender waar uit te spannen. De paarden laten grazen terwijl ze nog voor de kar staan is geen optie; ze hebben geleerd om netjes stil te staan en te wachten, geen denken aan dat ze dan gaan grazen (ze weten best dat "hoofdstel af" = vrij, dat wil ik zo houden). Ik zou dan opteren om bij vrienden-paardeneigenaars en/of maneges halt te houden, zodat ze uitgespannen kunnen worden om te eten of eventjes te grazen (zeker als ze hooi krijgen, lijkt me moeilijk eten met een bit in).
En intussen kunnen menner en groom zich ook wat innerlijk versterken
.