Het betreft onze noordzweedse koudbloedmerrie, 15 jaar, lange en succesvolle draverscarriere achter de rug, 2 veulens gehad, lang stilgestaan.
En nu moet ze op d'r ouwe dag nog een boshobbelaar worden ook

Paar jaar geleden is ze paar keer gereden met barebackpad in het bos, dus het is niet helemaal vreemd.
Aantal weken geleden ben ik met haar aan de slag gegaan met grondwerk en wat stapwerk. Vooral beetje eigen maken met basishulpen; wennen aan gewicht etc. In het bos heeft mijn man erop gezeten, terwijl ik haar aan de leadrope had.
Gaat allemaal goed.
Maar...
Door na een intensieve sportcarriere haar tijd vooral te hebben doorgebracht met veeeeeeel eten en zich niet te moe maken (stond bij oud paard met gebreken en twee minies) is ze wat mollig

Rijden wordt voorlopig nog beperkt tot wat stappen en haar eigen maken met de hulpen, maar met grondwerk wil ik haar graag wat soepeler maken ter voorbereiding van...
Wat rechtricht werk doe ik al met haar. Vind ze overigens redelijk saai en onmotiverend. Ik werk wel met beloning, dus ze doet het wel, maar niet van harte.
Het zou leuk zijn om af te wisselen met andere leuke lenigheidsoefeningen (grondwerk dus) dus ben ik op zoek naar leuke, stimulerende ideeen.
Ik werk met Positieve reinforcement (clicker/beloningssysteem)
Schiet maar los...