VDvragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

VDvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:57

Hallo.
Ik ben sinds een tijdje bezig met VD, en eigenlijk sinds een week ofzo echt fanatiek.
Ze kan al Nee schudden, Mooi staan, begin van de Jambette. Halve draai naar mij toe.
Niks kan ze echt perfect, maar het begint te komen. Maar nu, ik heb een paar vragen.

Ik ben vandaag begonnen met de jambette. Als ik m'\n rechterhand op haar schouder leg, en de zweep in har élleboog zeg maar, dan tilt ze haar been uit. Af en toe sloeg ze hem ok uit, maar dan wwas het gewoon scrapen. Dus daar heb ik nog niet voor beloond. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ze hem echt uitstrekt? Want dat been omhoog houden had ze in 2 'sessies' van 10 min door..

En dan heb ik nog een vraagje.
Ik gebruik een springzweep. Tussendoor ga ik ook met die zweep over haar hele lichaam. zonder dat daar een opdracht aanvast zit. Maar nu.
Als ik m'n zweep bij haar hals langs wrijf. gaat ze nee knikken. Terwijl dat niet het commando is. Ik beloon haar er ook niet voor. Ben ik bij haar been, dan gaat ze die uitslaan. Ook hier beloon ik niet voor. Ik negeer het, en als het echt te erg word zeg ik NEE.
Zou dit vanzelf over moeten gaan? Want ik weet het nu, maar ik ben de verzorgster dus..

(De eigenaar weet dat ik VD met haar doe, ik heb er ook toestemming voor hoor.)
Liefs, LeonieL

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:58

Hee! Dat ongewenste kunsten is eigenlijk aangeleerd gedrag en zodra jij de hulp geeft (bedoeld of onbedoeld) zal je paard de kunst uitvoeren. Ik zeg; negeren. Verders kun je het beste even kijken op www.everyoneweb.com/NALANTA :)

Manuela17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:15

gewoon negere wat jij niet wil

als het goed gaat de comando;s dan belone

Turbolover

Re: VDvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:33

Negeer als ze iets doet wat je niet wil,
Maar voor alle kleine dingen erg belonen, dan weet het paard dat hij op de goede weg is! ;)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:38

Je kunt inderdaad het beste de ongewenste kunstjes negeren, maar indien mijn paard iets doet wat ik niet wil (en hij werkt me hierdoor een beetje op mijn zenuwen) dan laat ik hem iets compleet anders doen. Zou hij een voetje geven terwijl ik hem over zijn lijf aai, dan laat ik hem achteruit lopen. Schudt ie nee als ik dat niet wil, laat ik hem zijn achterhand opzij zetten (afleiden). Wissel dit wel af, want het moet wel een aparte oefening blijven (niet omdát je de zweep daar hebt, en hij een voet geeft, moet hij achteruit...)
Afwisselen in het afleiden. ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:31

Het schrapen of een stamp is iets waar je gebruik van kunt/"moet" maken als tussenstap naar de correcte jambette, maar dan is het wel handig dat je ook echt serieus doorgaat met deze oefening. Dat je niet een schrapend of stampend paard krijgt, want dat ziet er altijd zo drammerig uit vind ik :o
Kan het paard al gewoon voetjes geven op commando en langere tijd omhoog houden op de zweephulp? Dit is namelijk een goede en fijne basis voor de correcte jambette.
Voor de jambette gebruik ik dan weer een ander commando en zweephulp zodat ze weten dat het een andere oefening is. Ook sta ik op een iets andere plek tijdens het aanleren.

Na wat proberen en in jouw geval, krijg je dus al een schraap of een stamp.
Beloon deze in het begin een enkele keer, om je paard even in de goede richting te laten denken. Dat ze iig weten dat het been naar vóren moet.
Daarna ga je freeshapen en alle kleine stapjes in de goede richting belonen. Was het al minder stamperig? Geef beloningssignaal en daarna de beloning. Volgende stap is bijvoorbeeld alleen nog maar belonen wanneer het na een pas de grond niet meer raakt. Van te voren is het al handig om in je hoofd een beetje deze stapjes te bedenken. Let ook op als je paard eens 'per ongeluk' de correcte jambette doet (want tja ze gaan toch dingetjes proberen en uitzoeken) zorg dan voor een super super beloningssignaal en de jackpot :D Door zo stap voor stap te puzzelen met je paard kom je op een gegeven moment bij de correcte jambette uit. En deze vergt voor veel paard best veel oefening, omdat het best wat spierkracht kost :)

Oh en wat betreft "ongewenst" gedrag, gewoon negeren :)

Succes ! :D

LeonieL

Re: VDvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:41

Vandaag ben ik weer bezig geweest.
Het ging wel lekker. Als ik van voor naar haar oor wees, ging ze ja knikken. Ik heb dat commando dus veranderd. Als ik voor haar ga staan en een vuist omhoog houd gaat ze ja knikken. Ga ik naast haar staan en naar haar oor wijs gaat ze niee knikken.

Ik ben ook weer bezig geweest met de jambette.
Eerst heb ik haar een paar keer beloond voor alleen omhoog houden. Als ik even wachte ging ze stampen, als ik weer even wachtte hield ze hem mooi omhoog en gestrekt. Nog niet perfect, maar ze heeft de bedoeling voor. Ik heb hier natuurlijk heel goed voor beloont!

Liefs,