Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:09

Wij zijn een shetland merrie, aan de longe aan het beleren. ze doet het opzich wel prima maar we hebben wat probleempjes...
ten eerste: op de rechterhand loopt ze naar binnen toe,
ten tweede: ze is een beetje bang voor de zweep en rent ervoor weg,
en ten derde: ze begint meteen te draven als we beginnen...

maar we hebben een kinketting bevestigd maar ik weet niet of dat gaat helpen.. iemand tips?
xx

poes

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:15

Waaraan heb je de kinketting bevestigd? Welk bit gebruik je dan?

Naar binnen vallen: zweep naar de schouder brengen, desnoods zelf richting haar schouder stappen. Zet je longeerstukje af met prikpaaltjes en lint, dan snappen ze veel beter waar ze moeten lopen.

Schrik van zweep: rustig desensibiliseren, dus: hou je zweep meer naar achter gericht, en doseer je hulpen goed! Maak dus kleine bewegingen. Wanneer je dus voorwaartse hulp wilt geven beweeg je de zweep iets richting haar achterhand. Reageert ze, dan laat je de zweep terugzakken tot rustpositie en beloon. Gewoon veel en veel herhalen!

Wegdraven als je begint: sja, niet direct voor panikeren. Gewoon tijdens het longeren veel overgangen draf-stap oefenen zodat ze dat commando al kent.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:20

Die kinketting zou ik lekker weglaten. Altijd heel makkelijk om te hard lopen op te lossen met dat soort hulpmiddelen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:22

de kinketting is bevestigd aan het halster, want we hebben geen bit en/of hoofdstel. aleen halster kinketting longeerzweep en longeertouw. maar ik denk niet dat we daar veel mee bereiken. en om een afrasting te maken, hebben we toestemming nodig van de eigenaren maar dat mag denk ik niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:33

Toestemming om een rpikpaaltje te zetten? Onzin. Die haal je net zo makkelijk weer weg, het zijn namelijk PRIKpaaltjes.

En je longeert toch niet serieus met een kinketting onder het halster door? Eerste keer dat ze eens goed gaat hangen kan ze der kaak breken!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:34

Waar woon je? Misschien kan ik eens komen helpen :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:24

nou sorry maar die mee verzorgen zeiden dat met kinketing beter ging en het zijn niet mijn pony`s maar ik ga heel vaak mee

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:31

arme pony... Hoe oud is het dier? Hoe vaak heb je al geprobeerd te longeren? Hoe longeer je?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:35

poes schreef:
Toestemming om een rpikpaaltje te zetten? Onzin. Die haal je net zo makkelijk weer weg, het zijn namelijk PRIKpaaltjes.

En je longeert toch niet serieus met een kinketting onder het halster door? Eerste keer dat ze eens goed gaat hangen kan ze der kaak breken!

heb je dit nu wel gelezen? Een kinketting is niet gemaakt om mee te longeren onder het halster door, echt echt niet.

Als de anderen dit toch doen, hoef jij hier niet aan mee te doen! De eigenaar zou zich daar over druk moeten maken...

Heftug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:42

Afbeelding Ik help vaak mee met longeren en ze bedoelt zón ding ( naamvergeten)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:46

dat is een bitstukje, dat is niet erg

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:47

Aaaaaaaaaaa :') dat is anders :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:47

o sorry ik wist dat niet maar ik dacht omdat de andere dat zeiden dat het een kinketting was maar het is dus een bitstukje ;( ;( ;(

Heftug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:48

Dacht ik al :)

Heftug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:50

Maar eigelijk is het onze verzorgpony niet. Het is de verzorgpony van andere kinderen die weer bij ons in de les rijden. Dus wij hebben er eigelijk niet zo veel over te zeggen. Hun nemen ons altijd mee omdat ze nooit met z'n 2e willen gaan. Dus we kunnen ook niet dingen beslissen over 't paardje zelf.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:51

Zo',n bitstukje kan geen kwaad hoor, zeker aan een halster niet :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:54

ahh gelukkig maar want ik schrok me dood! ja het zijn onze verzorgpony`s niet maar wij mogen altijd mee
:D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:21

we hebben nu nog één probleempje. zonder zweep wil ze niet lopen aan de longe maar met zweep begint ze al meteen te draven.. maar ik weet niet of het een idee is om er naast te lopen zodat ze het eerst een beetje snapt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:30

ja, dat is een goed idee, wel iemand aan de buitenkant mee laten lopen dan, aan een halstertouw.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:39

oke dankjewel dat gaan we dan morgen maar even proberen en kijken of het goed gaat.. ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:18

Het de hele tijd draven ken ik ook, heeft mijn verzorgshet ook erg gedaan. Na een tijdje was ik het echt spuugzat en heb hem er flink op zijn donder voor gegeven, en hem constant als hij aandraafde gedwongen om stil te staan door hem tegen het hek aan te sturen.

Nu doet hij het niet meer :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 12:14

Hmm das wel een goed idee!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:27

Wat betreft het naar binnen lopen op rechts, probeer met je eigen houding en eventueel aangevuld met een zweephulp de schouder naar buiten te sturen. Zo kan je ze iets verder de cirkel op sturen!

Angst voor de zweep kun je ook aan werken, door regelmatig met de zweep te werken op de grond. Zoek eens op 'friendly game' of 'desensibiliseren'. Je doet hier allerlei spelletjes met de zweep, op zo'n manier dat het paard gaat leren en begrijpen dat de zweep enkel een verlengde is van je hals en niet wordt gebruikt om te slaan of op te jagen. Hierbij is het ook heel belangrijk dat je de zweep daar ook niet meer voor gaat gebruken.
Uiteindelijk moet het paard de zweep overal op zijn lichaam accepteren, op de schouder, de rug, de buik, aan de benen, bij de staart, zelfs op het hoofd! Ga je een stap verder kun je uiteindelijk zelfs met een longeerzweep over het paard zwiepen, langs hem heen klappen, zonder dat je paard ook maar 1 pasje verschiet.

Als ze draaft terwijl je net begint, eerst kijken naar je eigen houding, sta je zelf heel actief? Misschien is het wel een gewoonte van de pony, of loopt hij al omdat hij weet dat je een zweep in handen hebt.
In eerste instantie even lekker laten lopen, kijk eerst hoe je zelf staat, probeer te ontspannen, blijf rustig. En kijk eens of je door middel van enkel je houding de pony langzamer kan laten lopen. En anders stopt hij vanzelf wel een keertje :)
Probeer wanneer hij stilstaat weer door een lichte hulp in stap te krijgen, liever in het begin een iets te lichte hulp dan dat hij direct weer in draf vliegt. Het vergt toch oefening. Desnoods kan je de pony 'opsluiten' door richting het hek te lopen, maar belangrijk blijft om zelf rustig te blijven en er niet een al te groot punt van te maken, want dan bouw je weer spanning op en dan is het logisch dat de pony graag gaat rennen.

Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:17

Ik laat ze ook liever lopen dan daar drama van te maken, werken moeten ze toch :Y) En op het eind zijn ze altij blij als ze mogen stappen bij mij :D

Naar binnen vallen en naar de schouder wijzen doe ik als oplossing enkel miet zeer stijve paarden, anders ga ik richting ribben, die naar buiten duwen zodat de buiging correct wordt en het paard het achterbeen beter onder zijn middelpunt brengt en zo zijn cirkel vergroot.

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:15

Ik weet niet of je paardje in de tussentijd al gewend aan de longeerzweep is, maar ik heb misschien wel een tip waardaar hij er niet meer bang voor is. Is hij ook bang voor een 'gewone'' zweep? Zo ja, laat hem dan eerst met de zweep kennis maken voordat je er mee gaat werken. Laat hem stil staan en laat hem eerst aan de zweep ruiken/ zweep bekijken en als dat goed gaat belonen. Hij moet netjes stil blijven staan. Dan ga je hem met de zweep over zijn hals 'aaien' en als hij stil blijft staan beloon je hem en zo ga je door door dat ook over zijn buik en kont te doen. Belangrijk is, is dat hij netjes stil staat. Als hij niet netjes stil staat, blijf je dat volhouden totdat die stil staat en dan stop je gelijk (tenzij het blinde paniek wordt en je hem niet meer kan houden natuurlijk). Als hij namelijk gaat wiebelen tijdens oefening en je stopt, dan leer je hem verkeerde dingen aan. Als ze meteen begint te rennen zou ik haar zelf gelijk terugnemen naar stap. Kan hij aan de hand op commando van stap naar draf en andersom? Je kan als hij steeds gelijk gaat draven ook in het begin op de volte naast hem lopen en als dat goed gaat meer ruimte tussen jullie creeeren. Hoop dat je er wat aan hebt:)