groentje op het gebied van NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

groentje op het gebied van NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:13

hallo allemaal, zoals de titel al zegt ben ik een groentje op het gebied van NH. Ik zie namen voorbij komen van Monty Roberts, Parelli, Emile Voest en Klaus. Ik heb van Klaus een keer een filmpje gezien en ik vond het heel gaaf zoals hij met de paarden omging. Alleen lees ik overal wat anders, wat is wel goed, wat is niet goed? Die zegt dat methode a. niet werkt, die zegt dat over methode 2. Ik zie door de bomen het bos niet meer en dacht ik open hier een topic in de hoop dat ik van ervaren NH-ers wat meer informatie kan krijgen.

Ik heb 2 fjorden, Vera een merrie van 10 jaar en Exel een ruin van 5 jaar. Hier even een achtergrondje over mijn merrie Vera, waar ik dus NH mee wil gaan doen. Ik denk overigens dat ik dan met Exel ook wel aan de slag zal gaan. Ik heb me nooit zo in NH verdiept, alles ging z’n gangetje, we rijden wat recreatief buiten, dus denken aan andere dingen kwam gewoon niet bij me op.

Nu loop ik al wel 5 jaar tegen hetzelfde probleem aan met Vera en dat is dat ze zich niet laat vangen in de wei. Ze lopen bij mij 24/7 buiten en dat vangen loste ik op door ze op het "voorportaaltje" van het weiland wat te eten te geven. Dat voorportaaltje was een strookje gras waar we ze poetsten, maar waar ik b.v. ook mijn auto parkeerde, hooi werd opgeslagen etc. Dat probleem had ik dus getackeld, maarja we zijn vanuit Limburg verhuisd naar het westen en hier staan ze dus met 5 andere paarden in een weiland (in Maastricht stonden ze samen) en een voorportaaltje hebben we hier niet. Nou is dat zo gemaakt natuurlijk met wat schrikdraad en wat paaltjes, maarja dan zit je met het probleem dat er natuurlijk 7 paarden op dat voer af komen.

De eerste 1,5 week heeft Vera een halster om gehad in de wei en dat was omdat ze nogal heftig kan reageren op merries, laten die nou ook in deze kudde lopen, dus ik vond het verstandig om een halster om te houden voor als er calamiteiten zouden zijn. Er zijn namelijk een aantal eigenaren van die paarden die aan dat weiland wonen, toch wel handig als die in konden grijpen als Vera zich weer eens zou "misdragen".

Nou heeft ze ook zomereczeem en ik zag haar laatst met haar achterhoef in haar manen krabben, alarmbellen gingen rinkelen, want als ze te ver naar voor gaat met haar hoef dan hangt ze straks in haar halster en ik wil niet meemaken wat daar de gevolgen van zijn. :( Dus halster maar afgedaan en toen had madam alle vrijheid en werd steeds moeilijker te vangen, als je met wat lekkers komt en je bent snel met een halstertouw om haar hals leggen dan heb je haar, maar ben je iets te traag dan kan je het schudden. Kom niet zichtbaar met een halster of halstertouw de wei in, want dan is ze weg. Dus wij hebben dan een halstertouw in onze zak en als ze dan haar lekkers aanneemt is het een kwestie van snel dat halstertouw om haar hals leggen.
Zo ook gisteren, mijn bijrijdster zou Vera nemen en ik Exel. Het is zowiezo al vereiste dat je eerst Vera pakt, als je Exel al hebt dan heb je een probleem en is ze sneller weg dan het licht. Ik dacht dat bijrijdster Vera had, wat dus niet zo bleek te zijn en ik kwam doodleuk met Exel aanlopen.

We hebben van alles uit de kast gehaald om madam te pakken te krijgen, maar niks werkte. Even een opsomming van trucjes die we gebruikt hebben: haar lokken met wat lekkers, gevolg ze kwam zover dat je net met je vingertop haar neus aan kon raken en dan was ze vliegensvlug weg. Ze loopt op dit moment heel erg achter een andere merrie aan (mijn Vera? := ), dus wij gingen die merrie wat lekkers geven en mee knuffelen, nou ze vond het niet leuk, maar naderde tot diezelfde neuslengte en verder kwam ze niet. Toen bedachten we dat we haar gingen negeren, nou daar zat ze ook niet mee, het was net alsof ze dacht: "zo nou heb ik rust" en ging grazen. Volgende poging was insluiten, maar dit ging ook fout, want we hadden haar op een gegeven moment alleen, maar toen liep ze door mij heen en ze stond te shaken als een gek (doe ik dus nooit meer). Toen maar eens proberen op te jagen en kijken of haar dat misschien ging vervelen, nou dat had ook een averechts effect, ga maar eens in een weiland van ruim 1 ha achter een paard aan lopen, wij liepen met onze tong op onze schoenen en zij was nog fris en fruitig :+ . Uiteindelijk na een uur hebben we het opgegeven, want we waren allebei inmiddels goed nijdig, zeker omdat madam met zo'n blik rond je loopt van: "nananana"

Ik weet dat we niet alles tegelijk hadden moeten doen gisteren, maarja in je wanhoop weet je op een gegeven moment niet meer wat je ermee aan moet.

Thuisgekomen ben ik gaan lezen op het internet en heb ook een stukje geschreven op fjordenwereld, hier kreeg ik de tip om me eens in NH te gaan verdiepen. Ik ben dus gisteravond het internet af gaan struinen en heb ook veel hier op bokt gelezen. Alleen liep ik tegen het probleem aan dat er voor en tegenstanders zijn en dat maakt het er niet makkelijker op als je je ergens in wilt verdiepen. Ik kreeg ook de tip om een Join Up te doen, maar met wat ik allemaal gelezen heb durf ik dat niet zo goed.

Vera kwam op 5 jarige leeftijd bij mij als zwaar verwaarloosd en mishandeld angsthaasje, waarom koop je zo'n paard dan zullen jullie zeggen, tja haar ogen stonden op mijn ziel gegrift en ik heb ook geen spijt dat ik haar gekocht heb. Ik heb op zich een gouden paardje aan haar, alleen dat vangen in de wei is een drama. Zeker omdat ze ook eczeem heeft en ik haar elke dag met emulsie in moet smeren, dus haar elke dag moet vangen.

2 jaar terug is mijn "pleegdochter" bij me geweest die ook veel grondwerk met haar fjorden deed en met haar ben ik aan de slag gegaan met Vera. Eerst in de wei zitten, Vera zocht op een gegeven moment toenadering, toen met een halster in de wei zitten en haar eraan laten snuffelen en zo elke keer een klein stapje verder. Op een gegeven moment kon ik haar zonder problemen pakken en dat is goed gegaan tot een half jaar geleden, toen kwam er weer een omslag. Waarom is me nog niet helemaal duidelijk, maar goed het is dus weer drama hier.

Het is een heel verhaal, maar ik zou graag van jullie willen weten op welke manier ik het beste kan gaan beginnen met Vera, ik heb het gevoel dat ik best een goede band met haar heb, maar blijkbaar schort er toch nog iets aan, anders zou ze dit gedrag niet vertonen. Met rijden is het ongelofelijk, ik rij haar overal op mijn stem langs en door, ze vertrouwd dan echt helemaal op mij en ik ben dan haar leider. Waarom is dat er dan niet als ik haar uit de wei wil halen? En ik haal haar er echt niet alleen maar uit om te rijden, want ik moet haar dus elke dag insmeren en dat vindt ze heerlijk, staat ze echt te suffen. Ook ga ik er gewoon heen om een knuffel en wat lekkers te geven of ik haal ze eruit om lekker te poetsen.

Ik kan zo nog uren doortikken, maar ik stop, mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, brand maar los :D

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:31

Zo te lezen zit het niet toch niet helemaal goed tussen jou en Vera w.b. de 'rangorde' en het vertrouwen.
Lijkt het je niet verstandig om les te nemen? Ik woon redelijk dicht bij je in de buurt, kijk eens in mijn profiel en PB me zou ik zeggen. Heb nog wel plek voor iemand.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:25

wowwww dat is gaaf zeg

Cassidy

Re: groentje op het gebied van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:44

Het is niet makkelijk om dit probleem te tekkelen als ze in een kudde staat met meerdere paarden. Maar ook in dit geval geldt dat je - op de momenten dat je haar pakken wilt - niet kunt en mag stoppen tot je haar uiteindelijk hebt. Dus blijf achter haar aanlopen, tot je haar hebt. Daarbij mag je het halster gewoon laten zien. Loop in een boogje op haar af, niet naar de ogen kijken maar naar de schoft. Eerst op de schoft kriebelen, vervolgens naar voren werken. Halster om, belonen, aansluitend halster af en weer van voren af aan beginnen. Niet stoppen voordat je haar hebt, niet kwaad worden, schelden, tieren, vloeken...blijf haar achtervolgen, en trek er desnoods een dag voor uit...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:01

Cassidy schreef:
Het is niet makkelijk om dit probleem te tekkelen als ze in een kudde staat met meerdere paarden. Maar ook in dit geval geldt dat je - op de momenten dat je haar pakken wilt - niet kunt en mag stoppen tot je haar uiteindelijk hebt. Dus blijf achter haar aanlopen, tot je haar hebt. Daarbij mag je het halster gewoon laten zien. Loop in een boogje op haar af, niet naar de ogen kijken maar naar de schoft. Eerst op de schoft kriebelen, vervolgens naar voren werken. Halster om, belonen, aansluitend halster af en weer van voren af aan beginnen. Niet stoppen voordat je haar hebt, niet kwaad worden, schelden, tieren, vloeken...blijf haar achtervolgen, en trek er desnoods een dag voor uit...

Ik kom niet eens in de buurt van de schoft, ze blijft op ongeveer 3 meter afstand van me af, rondjes om me heen lopen :( Maar is het dan niet handiger om haar op een wat kleiner stukje, apart van de anderen te zetten? Dat ze wel haar vriendjes ziet en mee kan snuffelen, maar dat ze mij niet 1 ha land door kan laten lopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:05

Daarmee los je het probleem niet op, dat is het bestrijden van symptomen, maar het zou een eerste begin kunnen zijn. Helemaal in een kudde kunnen ze zich achter andere paarden gaan verschuilen zodat je er helemaal niet meer in de buurt komt.
En als ze apart staat, zou je eventueel met voedselbeloning kunnen gaan werken.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:08

Cassidy schreef:
Daarmee los je het probleem niet op, dat is het bestrijden van symptomen, maar het zou een eerste begin kunnen zijn. Helemaal in een kudde kunnen ze zich achter andere paarden gaan verschuilen zodat je er helemaal niet meer in de buurt komt.
En als ze apart staat, zou je eventueel met voedselbeloning kunnen gaan werken.

ja ik zou het dan voor tijdelijk doen, totdat ik haar op een normale manier kan pakken en het dan uitbreiden met de kudde erbij. Ja nogmaals ik ben een groentje op het gebied van NH, dus ik weet helemaal niet of het voor haar dan geestelijk teveel belastend zou zijn, dat ze het bijvoorbeeld als straf zou zien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:10

Een paard is niet in staat om het als straf te zien hoor...en berust heel snel.
Als het je helpt, gewoon doen, maar ga dit niet als permanente oplossing zien. Ga grondwerk met haar doen, dan zul je zien dat haar houding t.o.v. jou gaat veranderen, en dan kun je uiteindelijk ook dat probleem aanpakken. First things first...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:20

ja uiteraard gaat dit niet de definitieve oplossing worden, het is echt voor tijdelijk, zodat ik met haar aan de slag kan en er dus ook geen andere paarden in de weg lopen.

Misschien een domme vraag hoor, maar is dit gedrag nou dominantie of angst? I.v.m. haar verleden zou het misschien ook een vorm van angst kunnen zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:22

Dit is geen angst, dit is uitproberen. En door de jaren heen kon ze er aardig mee uit de voeten...

Ga grondwerk met haar doen, en je zult zien dat het gaat veranderen...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:24

ja daar ga ik zeer zeker mee beginnen, vandaar ook mijn topic hier. Ik wil graag weten waar ik het beste mee kan gaan beginnen en welke methode zou het beste bij mij passen etc etc ;)

Trouwens volgende week komt me "pleegdochter" ook weer, dus dan gaan we even wat intensiever met haar aan de slag

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:29

Ik kan je adviseren om het Parelli programma te volgen, dat is een duidelijk stappenplan, mogelijkheid tot begeleiding en cursussen op locatie of bij jou in de buurt. Je kunt DVD's krijgen die je in je eigen tijd thuis kunt bestuderen, je kunt ook een meerdaagse cursus gaan volgen, er zijn verschillende levels te behalen, en mocht je het fijner vinden om met mensen samen te gaan oefenen, is er bij jou in de buurt wel iemand te vinden die ook aan Parelli doet.

Parelli heeft een boek geschreven dat, hoewel al wat ouder, nog steeds heel goede en relevante informatie bevat.

Er zijn verschillende pakketten te krijgen, zowel nieuw als tweedehands, en op Youtube vind je de nodige filmpjes erover.

En als je hier op bokt gaat zoeken, kun je ook de nodige informatie vinden...

Link naar topic met filmpjes (helaas met Duitse voice-over, maar het geeft een indruk)

[NH] Parelli games!

Boek van Parelli heet Natural Horse-Man-Ship en is via Bol te krijgen, of Mediaboek. Tegenwoordig in het Nederlands vertaald.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Website Parelli: http://www.parelli.com

Nederlandse Website:

http://www.parelli.nl/homepage.php

En wat filmpjes op Parellitube:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:14

thnx voor de links, ik ga me er eens verder in verdiepen :j

verslagje van vanmiddag.

Ik ben gewoon achter haar aan blijven lopen, nou hoefde ik gelukkig niet ver, want ze bleef lekker bij de kudde. De rest liep even mee, maar hadden al snel in de gaten dat ik hun niet moest hebben, dus die gingen of grazen of lekker staan soezen. Ik kon gewoon elke keer kleine stukjes in haar richting lopen, wel dacht ze slim te zijn door achter 1 van de anderen te gaan staan. Maar dan liep ik gewoon weer in die richting en dan ging ze weer verder. Na een poosje werd de rest het goed zat dat gedraaf om hun heen en die gingen mij dus eigenlijk "helpen" door haar van zich weg te jagen. Als ik trouwens langs een ander paard liep dan kreeg deze een aai of knuffel en dan liep ik weer door.

Na een tijdje draven ging ze stappen, maar bleef in beweging en ik bleef haar gewoon volgen, beetje met me hoofd naar beneden net alsof ik daar een beetje liep te lopen. Ik had duidelijk het halster in me hand en het halstertouw had ik om me nek hangen.

Jos heb ik de wei uit gestuurd, want die wilde haar elke keer lokken met wat lekkers en daar wil ik nu eens vanaf. Gewoon je eigen laten pakken en dan kan je wat lekkers krijgen :j

Na 3 kwartier (ja het heeft even geduurd) ben ik eens op mijn hurken gaan zitten een beetje van haar afgewend, ik kon haar wel in de gaten houden en zag dat ze ging kauwen. Maar er kwam geen beweging in, ze bleef op afstand naar me kijken. Ik hield dat niet lang vol i.v.m. mijn fybromialgie, mijn benen gingen vreselijk zeer doen, dus ik ben weer op gestaan. Zie ik achter me ineens de rest van de kudde staan, die waren onderweg naar me om te kijken wat ik aan het doen was. 8)7 Ehhh ik deed dat voor Vera hoor, maffe beesten.

Nouja het spel ging weer verder, Vera lopen en ik er "achteraan". Na een uur werd de zwarte shet het echt spuugzat en ging voor haar staan. Het was net alsof hij wilde zeggen: "en nou is het afgelopen, nou blijf je staan" -:(- Ik ben er naartoe gelopen, eigenlijk met de gedachte dat ze weer weg zou lopen, maar ik kon mijn hand op haar rug leggen en kon zo rustig doorlopen naar haar hoofd. Daar kon ik zo haar halster aandoen, ze deed zelf al haar neus erin. Uiteraard heb ik haar toen helemaal de hemel in geprezen en beloond.

Ik heb haar meegenomen naar de uitgang, zodat ik haar manen in kon smeren, dat is dan wel weer jammer, want eigenlijk had ik haar weer los moeten laten, maarja ik wil ook niet dat ze jeuk heeft. Toen ik haar buiten aan het hek had staan heb ik haar wat lekkers gegeven, haar manen lekker ingemasseerd met emulsie en toen nog even over haar hele lijf geaaid. Ze was behoorlijk gespannen vond ik, maar heb alles met rust gedaan en toen ik alles aangeraakt en geaaid had, heb ik haar weer meegenomen de wei in. Nog even gezegd dat ze hartstikke braaf is en heb haar weer vrij gelaten.

Morgen gaan we dus weer in de herhaling, want ik wil dit echt nu oplossen bij de kern en niet meer met lapmiddeltjes als lekkers of apart zetten. Trouwens ik heb volgens mij ook hulp gehad van de rest, want die raakten behoorlijk geïrriteerd van dat gedraaf om hun heen. Zelfs Exel ging op afstand staan grazen :D

Ik ben dus nu hartstikke trots op mezelf en heel erg blij met deze "overwinning" *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:26

Wat een overwinning, gefeliciteerd! Met deze doorbraak mag je idd heel blij en heel trots op jezelf zijn, en je zult zien dat het gaandeweg steeds beter gaat. En ik vind het heel goed dat je je realiseert dat je haar meteen los had moeten laten op het moment dat je haar pakken kon.

Probeer de volgende keer niet alleen maar achter haar aan te lopen, maar parallel met haar mee. Niet naar haar kijken. Draait ze om, draai jij ook om. Blijft ze staan, tast je jezelf naar haar toe. Loopt of draaft ze dan weg hou je de afstand aan.
Op het moment dat ze blijft staan, loop in een boog op haar schoft af en kriebel daar. Blijf uitgebreid staan kriebelen, laat haar even nadenken en beslissen of ze blijft staan of niet.

Iig vind ik het al super dat je het halster niet hebt verstopt en het halstertouw zichtbaar om je nek had hangen.

En dat de andere paarden het op een gegeven moment ook zat werden is natuurlijk helemaal prachtig om te zien...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:31

Dit is waarschijnlijk geen "uitproberen". Het lijkt mij meer onzekerheid/angst. Bedenk even dat je met zo'n probleem waarschijnlijk niet alleen het "vang" probleem moet aanpakken, maar dat je in de gehele omgang iets moet veranderen. Er is een reden dat je paard zich niet wil laten vangen ;)
(even vergelijking: als je man steeds wegrent als jij eraan kwam, zou je dan zeggen; "hij laat zich niet vangen" :+ of zou je bedenken dat er in de relatie iets mis is..)

Loop naar je paard toe en bekijk waar zijn "bubbel", zijn eigen ruimte is. Kijkt hij met twee ogen, twee oortjes naar je, loop je rustig door. Draait hij een oor of zelfs z'n hele hoofd af, dan is dat een eerste teken dat hij ongemakkelijk wordt. Dan doe je even een stapje achteruit. Tot je weer twee ogen, twee oortjes op je hebt. Zo ga je verder, meestal overwint de nieuwsgierigheid het de laatste 4 meter en komen ze uitzichzelf naar je toe.
Denk dan even aan de relatie, geef haar een aai en een brokje en loop weer weg.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:40

@Cassidy: ik liep ook paralel hoor, het was meer een soort zelfgekozen longeercirkel waar ze in liep te draven, soms kwam ik weleens achter of voor haar uit, als zij b.v. achter een ander paard ging staan dan liep ik niet achterlangs, maar voorlangs (snap je wat ik bedoel?)
Met pakken kwam ik idd van achteren aan, maar heb eerst haar rug en toen haar schoft geaaid, ik zal morgen idd even wachten of ze wil blijven staan. En morgen ga ik alleen, dan heb ik geen vent buiten het hek zitten die wat ongeduldig is, want dan laat ik haar namelijk weer los en kijk of ik haar daarna weer gewoon kan benaderen. ;)

@Sanne83: Ze heeft een verleden van mishandeling en dat hou ik ook zeker in mijn achterhoofd. Ik ben zowiezo ook bezig om me in NH te gaan verdiepen, zodat ik onze band kan veranderen en verstevigen :D En ik weet niet zeker of het angst is, want het is een poosje goed gegaan. Ik heb zelf inmiddels wel een idee waar het mis is gegaan verleden jaar, want toen kreeg ik een verzorgster voor mijn paarden en zij was vrij druk in haar doen en laten. Ik wil haar niet de schuld geven, maar het kan zijn dat het voor Vera niet goed is geweest, die moet je namelijk met rust benaderen en mee omgaan.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:34

Jeeeej vandaag stond ze na een kwartier al stil en kon ik haar overal aanraken en het halster omdoen *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:36

Super hoor, zie je wel dat de tijd steeds korter wordt?
Alleen nu wel volhouden. Ook de volgende keer, als het gaat regenen, of al donker wordt, of je een afspraak hebt, of je voeten zeer doen...nou ja, vul zelf maar in...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:24

ja ik denk dat als ik b.v. wil gaan rijden gewoon de tijd ervoor moet nemen en niet moet denken "ff" pakken, dit proces zal toch z'n tijd nodig hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:28

Ik denk dat je flexibel moet zijn, dus als je je zinnen hebt gezet op rijden en ze laat zich niet pakken, dat je dan je plannen omgooit en haar alleen maar gaat proberen te pakken.
En nogmaals, ik heb het al eerder aangegeven: trek voldoende tijd ervoor uit, en ga door tot je haar te pakken hebt. Dus horloge en agenda thuislaten, en niet stoppen omdat je een afspraak hebt, het regent, je voor het eten moet zorgen of het donker wordt...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:39

NH of niet, ik weet een simpele oplossing hiervoor... zet je tent maar even op naast de wei en je laat haar niet meer met rust tot ze blijft staan om jouw te laten naderen; heel simpel... NOOIT opgeven, maar ook zoals cassidy zegt, niet per se willen gaan rijden enz. zich gewoon even laten benaderen is voldoende les voor één keer.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 11:25

Nee opgeven doe ik zeker niet meer, heb ik in de afgelopen 5 jaar 3 keer gedaan, maar dat is vanaf nu verleden tijd.
Vanmiddag staat op de planning om even met allebei te gaan wandelen, mijn vriend neemt dan Vera aan de hand en ik Exel even onder het zadel. Dan kan hij Vera lekker laten grazen en kan ik even met Exel wat rijden op het grasveldje.
Maar mocht ze besloten hebben dat ze zich niet laat pakken, dan moet idd de planning om en dan is het dus weer wandelen door de wei totdat zij het opgeeft

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:35

troost je, mijn ponietje had daar ook een handje van weg toen ik haar net had... uren achter gelopen, maar nu kent ze het wel hoor. af en toe loopt ze nog wel eens weg als ze me met halster ziet aankomen (en als ze van mening is dat het nog geen tijd is om van het gras te moeten), maar na een rondje of 2 blijft ze gewoon staan en laat ze ze zich rustig een halster om doen omdat ze weet dat dit spelletje anders nog uren kan duren en ze intussen toch ook geen hap meer kan eten...
meestal gaat het nu dus zo
elly: oh nee daar heb je der *rent naar de overkant van de wei*
ik *rustig erachter wandelen*
elly: 'nee ik wil niet' *rent weer naar de overkant*
ik weer er achter wandelen
elly: *zucht* okok laat maar zitten, ik ga wel mee...
en dan blijft ze ook echt staan om rustig het halster te laten aandoen.
snel ff beet grabbelen doe ik dus ook nooit. ik vraag uitdrukkelijk dat ze vrijwillig blijven staan en anders begin ik desnoods van voren af aan... voordeel is wel dat ik ook los in de wei de paarden hun dagelijkse verzorging kan gaan doen (hoeven krabben, vliegenspray,...)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 11:41

ik moet haar er echt uithalen om haar in te smeren en het gekke is ook dat ze, nadat ze gepakt is, vrolijk naast me naar het hek loopt, omdat ze dan weet dat ze dan weer lekker gemasseerd wordt.
Ik weet ook niet wat het bij haar is of het nou een spelletje is of dat het toch met haar verleden van mishandeling te maken heeft, ik heb geen flauw idee

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:52

ik denk persoonlijk dat het vooral gaat om het weten dat ze zich moeten laten benaderen en eventueel halsteren of verzorgen door jouw; dat dit nx erg is, maar dat het wel MOET als jij het vraagt.
of het nu angst of een spel is, in beide gevallen is het aangeleerd geweest en dat moet jij eruit zien te krijgen...