[AR] SNATJE @ Dressuur (eerste les)!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

SNATJE @ Dressuur (eerste les)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 23:31

Hallo,
hier zijn we weer, na een tijdje van afwezigheid, haha! druk druk druk, met de beestjes, maar er gebeurt nog wel wat... Snatje is inmiddels een klein jaar geleden op het gemakje beleerd, waarna er in de winter niet bijster veel gereden is. ach hij is ook nog jong he... afgelopen voorjaar hebben we het rijden weer lekker op het gemakje opgepakt, en nu zijn we dus begonnen met lessen. enorm leuk, Snatje doet altijd zijn best en laat zich fijn bewerken. onze instructie is ook erg prettig, past enorm goed bij Snatje (overigens heb ik met Faram ohz dezelfde instructrice, dressuuramazone in hart en nieren, haha). we houden ons bezig met Snatje goed los te rijden, stimuleren hem zijn lichaam correct te gebruiken en met name gebruik van midden- en achterhand krijgt daarbij veel aandacht. verder de lossigheid van voren uiteraard, een fijne zachte hand en dus mond, en alles lekker kalm aan, kijken wat hij aanbiedt en daar gebruik van maken.

ik zit, nu ik naar deze foto's kijk, te twijfelen of de borst niet toch een gaatje (of een halve) hoger mag. verder ben ik ermee bezig om het onderstel van de wagen aan te passen, dwz. een hele draaikrans erin en een zwanehals, ietsje verlagen zou ik ook graag willen...

nou ja genoeg gezeurd, hier de foto's:

daar zijn we dan!
Afbeelding

nog even overleggen met de instructrice:
Afbeelding

en aan het werk (uiteraard wordt er van tevoren lekker de tijd genomen om het werk voor te bereiden, dmv o.a. stapwerk)!
Afbeelding

de draf:
Afbeelding

Afbeelding

met dit beeld ben ik ERG blij!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

halthouden, vindt hij nog erg moeilijk. mij gaat het puur om het stilstaan op zich, de rest komt allemaal nog wel...
Afbeelding

achterwaarts gaan daarentegen vindt hij helemaal stoer, ook al gaat het nog zo slordig (en ik lach me suf, het is ook zo schattig...)!
Afbeelding

helemaal blij met 'm! hij wil het ook altijd zo graag mooi doen, hihi <3 !
Afbeelding

rol maar op :7 !
Afbeelding

Afbeelding

nog een stoere! :o
Afbeelding

nou dat was het, tot de volgende keer!
Afbeelding

Maysie

Re: SNATJE @ Dressuur (eerste les)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:44

Wow :o Renee wat is Snatje baby-af! Echt paardje wordt het nu de knapperd! Wat doet hij het goed :))!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:46

Zneddie :D Check die sexy welsh. Hij is echt een grote knappe jongen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 00:47

bedankt, ik vind 'm ook zó leuk hihi... echt genieten van 'm.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:49

Hee MV, das lang geleden :P

Snatje is leuk :j
Lekker relaxed :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 06:44

Mooie pony voor de wagen.

Vraagje: waarom zo'n dik bokkussen? Het lijkt me erg eng dat je geen leuning in je rug hebt. Als je paard wegspringt, kukel je zo achterover van de kar. Lijkt me tenminste.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:24

Ziet er netjes uit hoor +:)+ En wat een ontzettend leuke pony!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:24

leuke foto's :) leuk paardje :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:38

bedankt!

@ janouk, klopt, geen rugleuning! op zich is dat wel normaal voor een concourswagen, je ziet ze soms wel met een extra leuninkje erbij op gezet, zelf zit ik daar ook over te twijfelen maar op zich, je mist de leuning absoluut niet (op de wagen van mijn andere pony heb ik er wel één overigens, da's een marathon trainingswagen), Snatje schiet nog weleens weg, kleine stukjes, maar ook dan... het hoort officieel niet op deze wagen, die ik vorig jaar volledig opnieuw opgebouwd heb. het kussen heb ik zelf gemaakt en met opzet zo hoog gedaan, hoewel ik er ook een dunnere bij wil omdat ik het plaatje nu niet zo mooi vind, het kussen oogt naar mijn zin een beetje té mega. voor mijn houding is het echter wel beter (heb een niet zo beste rug).

er zijn over het geheel nog wel een paar dingen die ik anders zou willen aan de wagen, een stukje verlagen dus inderdaad (heb 'm vorig jaar al zo'n 12 cm verlaagd), maar dan in het onderstel zodat dat mooier als een geheel oogt met het bovenwerk. verder dus de zwanehals en een hele draaikrans, evt een rem, hoewel die er officieel ook niet op hoort bij dit soort wagens. punt is alleen in hoeverre pas je 't aan, of ga je kijken naar een ander wagentje. wel vind ik een concourswagen bij Snatje het beste en mooiste passen, en het is ook één van de meest geschikte wagens voor mijn rijdoelen met hem.

maar goed, het komt erop neer dat er nog wel het eea aan details is waar nog over gebrainstormd wordt, het bokkussen is er daar zéker één van!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:42

Wat ziet hij er goed uit Renee :D daar mag je zeker trots op zijn! :D

Hoorde ook dat hij een show had gewonnen. nog Gefeliciteerd daarvoor :D

Leuk he dat rijden met de wagen :P ik heb vandaag zelf voor het eerst 2span gereden :D

Hoe oud is snatje nu??? zou nu ook wel een jaar of 3 zijn geweest?? hijs al wel mooi wit geworden ! haha

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:46

Knap paardje

Maar aan het borsttuig niets doen hoor hij zit zo goed als je hem hoger doet ga je zijn ademhaling in de weg zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:01

Dhani schreef:
Wat ziet hij er goed uit Renee :D daar mag je zeker trots op zijn! :D

Hoorde ook dat hij een show had gewonnen. nog Gefeliciteerd daarvoor :D

Leuk he dat rijden met de wagen :P ik heb vandaag zelf voor het eerst 2span gereden :D

Hoe oud is snatje nu??? zou nu ook wel een jaar of 3 zijn geweest?? hijs al wel mooi wit geworden ! haha

Hihi bedankt, het topic van de show is in de maak! Snatje is ondertussen ruim 4 jaar jong, tijd om de boel ietsje meer op te pakken dus! alles kalm aan weliswaar hoor, maar toch, gewoon lekker aan de bak. en wat 't rijden betreft, ja dat is gewoon genieten, hij is altijd zó vrolijk en blij, hoewel het tijdens deze les vrij warm was en hij niet erg vlot was... geeft ook niet.

@ Kimmiee19, de luchtpijp ligt vrij diep in het lichaam, met de borst één gat hoger (gaten zitten zo'n 1,5 cm uit elkaar) red ik dat niet... op sommige foto's is het gewoon goed, op andere lijkt de borst me net iets laag... wel viel me ineens op zonet dat ik het lamoen een paar cm korter moet maken, had 't net voor deze les zo'n 8 cm langer gezet, maar hij mag wel weer 4 cm terug ongeveer....

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:07

Wow wat een mooie ponie zeg!! Volgens mij zit de borst net niet op het scharnierpunt toch?? Kan het niet zo goed zien op de foto maar ik denk dat hij zo kan blijven. Anders een keer proberen iets hoger.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:11

ohw hijs echt leuk renee :D

Wat zijn je verdere plannen met snatje?? ga je hem dressuurmatig rijden met het karretje? of gewoon recreatief? ;)

Ik rijd zelf ook altijd met een concourswagentje. :D
Hier een fototje van het 2 span rijden :P
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EZTITHUU.jpg de strengen zaten niet helemaal goed hoor! deze waren ietsje te kort ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:38

ik zie het, maar wel een leuk span, stoere aanspanning zo!

het plan is om in eerste instantie alleen dressuur te starten met hem, waarschijnlijk dit seizoen nog. verder gewoon lekker rijden, ervaring opdoen met het van huis zijn enzo. lekker spelen. ik denk wel dat hij het nodige in zijn mars heeft, we zijn nu bezig met zijn lijfje helemaal fijn los te werken, afgelopen vrijdag is hij voor het eerst bij de fysio geweest.

@ jouke, nee dat niet, hij zit er wel keurig boven, maar omdat het een smalle borst is heb je meer ruimte, er zijn meerdere hoogtes waarop de borst goed kan zitten zeg maar.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:45

Ziet er leuk uit zeg! Hij loopt erg mooi voor de wagen!
Van het tuig heb ik verder geen verstand. ;)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:02

Ziet er fijn uit, wat een leuk paardje.
heerlijke foto's lekker in het zonnetje ! genieten ! *D

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:26

wat een sjieke aanspanning! je bent echt van je paardje aant genieten he!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:39

Mooi! Je hebt hem lekker lopen. Hoe oud is Snatje en hoe lang ben je nu met hem bezig?
Zou leuk in het span zijn met onze Alwyn... <3

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:41

Wat een schatje! :+:

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 23:38

bedankt! genieten is 't zeker, hihi! gewoon leuk...

@ vanhuisuit, hij is nu 4 jaar en vorig jaar zomer hebben we 'm voor het eerst ingespannen. hij was toen zo'n 3 jaar en 3 maand ongeveer...

heb je alwyn even bekeken (leuk issie!), hoe oud is die? Snatje zal die lichte kleur pas over een paar jaar hebben, vermoed ik...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:46

Ik vind dat hij erg netjes loopt, op veel foto's gebruikt hij netjes zijn rug en heeft hij een mooi ondertredend been wat hem opwaarts maakt..
Weet niet of dit gewenst is voor de kar ? Maar ik neem aan van wel..
Ziet er echt super en ontspannen uit !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 09:51

@ Balou_k, dat is zéker gewenst, en ook precies waar we naartoe willen. naast dit werk voor de wagen doe ik met Snatje ook oefeningen vanaf de grond aan de hand en aan de longe, mijn instructrice werkt veel samen met een erg goede fysio/manueel therapeut/ osteopaat, wat resulteert in een manier van rijden (ook ohz) die als het ware fysiotherapeutisch werkt, dwz in het rijden maak/hou je het lijf los en houdt het gezond. Snatje heeft van zichzelf een redelijk weke rug die een beetje hol loopt in de middenhand, en ook vond hij het moeilijk zijn bekken goed te kantelen. zijn linkerheup was niet optimaal los, alsook zijn rechterschouder, wat erin resulteerde dat de draf linksom niet zo goed was als rechtsom (o.a. een natuurlijke rechterstelling, maar nauwelijks een linker). de therapeut heeft Snatje losgemaakt afgelopen vrijdag, en nu mogen/ moeten we dan ook netjes zijn oefeningen doen, om hem de rug en achterhand sterker te maken, en het lijf goed los te houden. al met al érg leuk, en de eerste resultaten zijn al zichtbaar, zijn middenhand oogt al rechter namelijk.

de oefeningen die we aan de hand doen zijn kleine simpele handelingetjes waarbij hij zijn rug bol maakt en kont als het ware intrekt, en daarmee dus het bekken kantelt. bijv. achterwaarts aan de hand een bult oplopen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:42

Citaat:
@ vanhuisuit, hij is nu 4 jaar en vorig jaar zomer hebben we 'm voor het eerst ingespannen. hij was toen zo'n 3 jaar en 3 maand ongeveer...
heb je alwyn even bekeken (leuk issie!), hoe oud is die? Snatje zal die lichte kleur pas over een paar jaar hebben, vermoed ik...

Alwyn is nog maar 3.... hij wordt heel snel lichter, zijn moeder was toen ze 6 was ook al vrijwel wit. Wyn pakt het werk ook super op, maar we doen maar weinig want hij is nog erg jong.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:48

logisch ook, wij zijn vorig jaar ook begonnen met simpele buitenritjes en korte ritjes op de wei om te oefenen.

Snatje zal er nog wel even over doen om wit te worden, voor zover ik heb kunnen achterhalen was zijn moeder pas op 13jarige leeftijd wit, en zijn vader ook zoiets.