Wanneer is longeren te veel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Wanneer is longeren te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 23:36

Dit vroeg ik mij vandaag af.

Ik heb een erg hete pony, die 6 dagen in de week móet bewegen. Het liefst 4 of 5 dagen ervan rijden.
Maar soms heb ik een erg drukke week, en kan ik gewoon niet elke dag rijden. Ik probeer dan af te wisselen met vrijspringen en longeren. (wandelen voldoet niet, ze moet wel energie kwijt kunnen).
Ik wissel longeren dan ook weer af met en zonder bijzet. Als ik al 1x gelongeerd heb die week longeer ik de 2e keer zonder bijzet.

Maar nu vroeg ik me dus af wat eigenlijk een beetje het max is wat betreft longeren?
Ik zet er niet graag andere mensen op, want ze moet erg consequent behandeld worden, anders neemt ze een loopje! Dan begint ze weer van voor af aan met uitproberen.
Er is 1 iemand op stal die haar heeeel af en toe rijd, maar ik wil dit niet te vaak vragen.

Wie kan me meer vertellen? :D

kehdra

Re: Wanneer is longeren te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:01

Misschien heel off topic, en totaal niet het antwoord op je vraag; maar wat krijgt je paard te eten, en staat ze buiten of op stal.

Als je paard zo heet is dat je elke dan MOET longeren, zou k daar eerst eens naar kijken.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:09

ik longeer op aanraden van mijn instructrice 2 keer in de week met bijzet.
maar dat vind ze een beetje te vaak worden, en doe ik soms 'stiekem' 1 keer los, en 1 keer bijzet.
je merkt toch vaak wel aan je paard wat ze er van vind.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:17

ieder paard is anders..de een zal het snel aangeven als hij er genoeg van heeft..de ander vind het allemaal wel best en laat dus niets zien en doet wat er van hem gevraagd word.

teveel longeren lijkt mij zowizo niet goed aangezien je nogal de pezen/spieren en schouders belast..
probeer op de houding van je eigen paard te letten,om er achter te komen waneer het teveel is.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:20

Dit verschilt heel erg per paard, ik longeer mijn verzorgpony meestal 1x per week, en rij hem daarnaast 4/5x per week, dan is hij nog lekker fris.
Maar 1 à 2x per week is heel normaal volgensmij ;)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:24

Ik longeer de 2 paarden op mijn werk elke dag ( maandag tot en met vrijdag ). Allebei wedstrijdpaarden die nu niet bereden worden. Ik longeer ze wel afwisselend met bijzet en zonder, maar ze lopen elke dag aan de longe en in het weekend zijn ze vaak vrij en stappen ze in de stapmolen

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 09:34

Kehdra: Paardje staat de hele dag buiten (zo'n 8 uur per dag). Daarnaast wordt ze dus gereden.
Ze krijgt 2x per dag een klein handje biks, en een plak hooi of kuil. Erg weinig dus. Het is echt haar karakter dat drukke :j

Maar ik longeer zoiezo 1x in de week, maar stel dat ik een week 3x longeer is dat niet zo'n probleem? Pony vind alles wel best namelijk.
Maar mij ging het meer over of ik dan teveel belast oid :)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:45

brenniie schreef:
ieder paard is anders..de een zal het snel aangeven als hij er genoeg van heeft..de ander vind het allemaal wel best en laat dus niets zien en doet wat er van hem gevraagd word.

teveel longeren lijkt mij zowizo niet goed aangezien je nogal de pezen/spieren en schouders belast..
probeer op de houding van je eigen paard te letten,om er achter te komen waneer het teveel is.
succes!

Waarom zou longeren slecht voor spieren pezen en schouders zijn? Ik heb altijd geleerd dat longeren juist een fijne manier is om je paard relatief onbelast te laten werken. Zie niet in waarom dit slechter is dan rijden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:34

Doordat een kans continue in een cirkel moet lopen is dat meer belastend dan rechtdoor lopen en rijden..

Maar ik zie vaak genoeg mensen die met een jong paard soms zelfs VIJF dagen PER WEEK longeren. echt heel veel dus.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:01

Ja maar dan wel zonder gewicht van een ruiter. En ik neem aan dat je met rijden ook niet alleen maar rechtdoor aan het rijden bent. Ik ben toch echt voorstander van longeren en ik denk dat je het niet snel te vaak doet. Tuurlijk, je moet m netjes in- en uitstappen aan de hand, en wat betreft jonge paarden ben ik het zeker met je eens dat je het niet te vaak en te lang moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:32

Ik longeer maximaal 1 x per week. Wat ik nog wel eens extra doe is de bijzet eraan en wandelen of fietsen (voor dat laatste moet je wel een braaf paard hebben, maar ze vinden het meestal snel leuk)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:36

Ligt er ook aan hoe intensief jij je paard longeerd en hoe lang bijvoorbeeld. :) Denk dat het sowieso bij elk paard verschillend is.

Maar 3x in de week is echt niet erg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:03

Nou als ik longeer dan wel intensief, anders heeft het niet zoveel zin, dus bijzet eraan en een half uur aan het werk.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:11

Het sloeg ook niet op jouw post [***]. ;)
En longeren betekend niet dat dit altijd intensief moet zijn, als het gewoon is om even de energie kwijt te raken. :)

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:21

Millanka schreef:
Doordat een kans continue in een cirkel moet lopen is dat meer belastend dan rechtdoor lopen en rijden..

Maar ik zie vaak genoeg mensen die met een jong paard soms zelfs VIJF dagen PER WEEK longeren. echt heel veel dus.

en als je nou moet longeren voor het zadelmak maken enz ja off topic maar ben beniewd heb namelijk een 4jarige , waar ik nu mee bezig ben en ben beniewd hoevaak ik dan ongeveer met hem wat kan doen,
hij mag nog niet op het land, pas 1 juli, dus het enige is stappen aan de hand, in de paddock en longeren, maar hij moet toch echt zijn energie kwijt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:26

Millanka schreef:

Daarom vind longeren in een bak/weiland zo mooi, je kan regelmatig de volledige hoefslag meenemen en gemakkelijk van figuren veranderen. Nog een reden dat ik het nut van een longeerbak nooit zo snap. :=

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:32

naar mijn weten kun je een paard makkelijk 3x in de week longeren hoor! ik heb dat bijna een jaar lang met een paard gedaan.. die werd niet bereden! na dat jaar wel.. en ze was in top conditie.. en dit deden we 3x in de week met een passoa teugel!

je kan voor de afwisseling ook 'los longeren' of spelletjes spelen in de bak.. denk aan zelf gaan rennen met een bal of iets.. tenminste mijn verzorgpaard vind dat super!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 14:39

Maar volgens mij instructrice is rijden veel inspannender dan longeren, en daarom moet ik dus liever rijden :+

Als ik longeer met bijzet longeer ik een half uur tot 3kwartier, met best weinig stap.
Als ik zonder iets longeer doe ik het 10 tot 15 minuutjes en tussendoor helemaal geen stap. Alleen in en uitstappen doe ik wel!

Helaas mag longeren in de bak niet (pensionstal), en hebben we dus alleen een longeerring.
Fietsen durf ik niet, doe ik alleen als er ook nog een ruiter opzit :')

dewixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:24

als ik nooit zoveel tijd heb longeer ik hem ook eerst even zonder bijstuk en daarna met .
Of als je een dag van tevoren een zware training hebt gehad is het ook goed om even te longeren.
Alleen in mijn ogen in longeren nooit echt té veel.
het is wel lekker iemand die niet in je mond zit of op je rug.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:29

magda_90 schreef:
Millanka schreef:

Daarom vind longeren in een bak/weiland zo mooi, je kan regelmatig de volledige hoefslag meenemen en gemakkelijk van figuren veranderen. Nog een reden dat ik het nut van een longeerbak nooit zo snap. :=

Handig met jonge paarden, krijgen ze wat steun aan de bakrand.
Vaak zijn die dingen wel veel te klein..

Ts. ik denk dat 1 keer per week niet ernstig is, vooral als ik lees hoe je het doet. Met genoeg afwisseling blijft het ook leuk voor je paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:10

Van wat betreft die jonge paarden, daar had ik niet bij sil gestaan. Verder vind ik die dingen inderdaad veel te vaak veel te klein.