Afgelopen weekend heb ik de tweedaagse workshop `Paardentaal en grondwerk` gevolgd. Deze workshop werd gegeven door Janet Bos van `incontactmet-paarden` op de Nieuwendijk hoeve in Oud Ade.
Beide dagen begonnen we met een stuk theorie om zo een inzicht te krijgen in hoe paarden de wereld ervaren en hoe je met die kennis aan een betere communicatie en samenwerking met je paard kunt werken. Vooral de theorie over leiderschap en rangorde was voor mij heel verhelderend maar uiteraard zijn ook andere aspecten aan bod gekomen, zoals bijvoorbeeld het wijken voor druk, dat je in het grondwerken kunt gebruiken.
Ik had mijn eigen mafje Sarah meegenomen en heb daar dus de praktijkoefeningen mee gedaan. Dat ging op zich heel goed (dank zij haar, ze snapt er duidelijk meer van dan ik …) en maakte voor mij vooral duidelijk dat waar ik regelmatig denk dat zij af en toe wat lomp of onoplettend is, ik van ons beiden eigenlijk de olifant in de porseleinkast ben en duidelijk nog wat aan mijn leiderschap moet werken. Ai, dat was wel heel confronterend, maar dankzij de vlotte uitleg van Janet tijdens het oefenen heb je niet veel tijd om daarbij stil te staan.
Het was gaaf om te zien en mee te maken hoe een paard zich bereidwillig toont om zich bij een mens aan te sluiten, zelfs als beiden elkaar nog niet eerder ontmoet hebben. Ook mooi om te zien is dat dit ook iets universeels is blijkbaar, want het werkt elke keer, ook al is het soms van korte duur of duurt het wat langer voordat de band tot stand komt, maar duidelijk werd ook dat zo´n band tussen mens en dier steeds sterker kan worden naarmate de kennis en kunde aan menszijde groter wordt. Die investering is wat mij betreft echt de moeite waard.
Het was voor mij een bijzondere ervaring, waardoor ik mijn mafje nog meer ben gaan waarderen. Doordat ik nu de basis van paardentaal en grondwerk een beetje begrijp, kan ik hier in alle rust verder aan werken.
Het was voor mij een top-weekend dankzij de gedrevenheid en het enthousiasme van Janet, de gastvrijheid en goede zorgen van Petra en niet in de laatste plaats omdat ik veel van mijn mede-cursisten heb mogen en kunnen leren.