Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
QualityHorse schreef:Paarden vanaf hun 2e bereden en niet meer goed op hun 4e, wat betekend dat ze naar de slacht
moeten.
AlexandraM schreef:hey is dubbelik ken iemand die echt heel slecht is voor zn beestjes..echter ik ken ook iemand die zich extreem veel moeite doet voor ze!
echter ook ik heb er een naar gevoel bij hoor althans bepaalde dingen
crazygirl1 schreef:Draf-en rensport kan wat vergelijken worden, het grootste verschil is dat ene galoppeert en de andere draaft maar de meeste principes komen wel op hetzelfde neer.
Ik vind het altijd zo spijtig dat de sport zo vaak een slecht kritiek krijgt en dus ook een negatief imago en dit zeer vaak door mensen die er zelf amper/niets van kennen.
Zelf ga ik 2x per week bij draverstal en ook in augustus 3 weken meehelpen. Kan je verzeker dat er in het algemeen (er zijn altijd wel extreme langs beide kanten, maar dit heb je overal ook bij dressuur etc) zeer goed voor de paarden wordt gezorgd. Paarden die zich niet goed in hun vel voelen wegens slecht behandeld, zullen ook helemaal niet presteren. Het is zelfs zo dat er kritiek is ,van andere trainers, op trainers die niet goed met hun paarden omgaan. Trainers zijn zeker geen dierenbeulen ze willen gewoon het beste uit hun paarden krijgen.
De meeste trainers zijn wel 'hard', als je wilt gehoord worden in deze sport moet je toch van je laten horen, weten wat je wil en strijdlustig zijn. Op dit vlak is het wel vaak dat trainers nogal 'hard' zijn met mensen (zo zal nee nee zijn, of het nu vriend is of niet) maar ook bij paarden. Ze weten wat ze willen en laten hun zeker niet doen door 'concurrentie' en maar ook niet door paarden. Zo is trainer dat ik ken zeer consequent.. je werkt met veel jonge dieren en deze moeten toch wel een duidelijke leider hebben. Zo zal trainer niet accepteren dat paard stampt of bijt of panikeert voor geen enkele reden en dit wordt dus afgestraft. Hoevaak is het al voorgevallen dat trainer paardje verzorgt/borsteld ofz en zo zegt van 'ale we gaan u mooi make he:D' of 'Ale zotteke kom ier.. koppig gevalleke he gij' of lieve dingetjes op zijn manier zeggen terwijl hij 5 min erna tik geeft omdat paard ineens iets doet dat gevaarlijk is en wat trainer niet wil. Trainer zegt zelf 'slechte gewoontjes zijn sneller aan geleerd dan dat je ze kan afleren dus altijd zorgen dat ze geen slechte gewoontes krijgen'
Over feit dat ze naar slacht gaan op jonge leeftijd moet er rekening gehouden worden met het feit dat veel mensen geen paardje wil kopen door het idee van "paardje moet eerst omgeschoold worden, zal gebreken hebben, zal niets kunnen, ik wil geen draver-idee ..". Trainer kan niets doen met paard dat na allerlei pogingen niet goed presteert.. dus het is of verkopen voor de fok (maar dan moeten ze goede bloedlijn hebben) of als recreatiepaard (maar wilt ze? wie heeft het geduld?) of wel slacht.. Soms is er ook de reden dat ze te gevaarlijk zijn voor recreatie, zoals paard zonder stuur op.. En trust me, trainers proberen alles om er voor te zorgen dat paardje goed zal presteren en dus alle knopjes er op heeft. Hij heeft nl niets aan een gevaarlijk of angstig paard. Persoonlijk vind ik dravers toch beter 'opgevoed' dan gemiddeld manegepaard en ze werken veel minder maar soms wel veel intensiever.
En zo heb je roddels over alles.. draver zou altijd trekken, draver zou niet kunnen rustig draven, hij zou niet kunne galopperen, hij zou altijd gebreken hebben.. Ik ken paarden die inderdaad eigenwijs zijn en enkel stappen wanneer ze het willen, dravers dat trekken, dravers dat nerveus zijn terwijl ik er ken die op pinken te rijden zijn, waar een rem opstaat, gevoeilig mondje, draver die energiek is en soms zotjes doet maar nooit stout bedoeld, dat super snel bijleert, wereldkampioen dat 30j wordt zonder enig gebrek, dat hele training staart omhoog houdt uit plezier.. en toeval of niet zijn het meestal dat "tweede soort" dravers die ook goed presteren. Je hebt ze in alle maten, soorte, kleuren, karakters, en dus elk paardje heeft zo zijn gebruiksaanwijziging net zoals Fjord, Fries, Ijslander, KWPN, Lippizaner ...