stal uit?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

stal uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:06

Hallo,
Ik heb nu toch wel een probleempje met m'n verzorgpony.
Als ik kom haal ik haar altijd naar binnen. Daar staat dan een lekkere bak hooi op haar te wachten.
Die mag ze ook gewoon opeten. Maar als ik haar dan wil pakken wil ze niet meelopen naar buiten.
Ik kan haar gewoon pakken, achteruitlopen in de stal is geen probleem, een rondje lopen in de stal ook niet. Maar als ze de deur uit moet....

Dan staat ze in een keer stil, en kan je niets meer.. Buiten gaat het lopen ook heel goed. dus dat ze niet met mé mee wil lopen is het probleem ook niet.
(Het duurde laatst zo lang, dat k haar maar omgedraait heb, en achterwaarts de stal uitgeleid heb. Dit deed ze wel!)

Iemand tips? Want het is toch wel behoorlijk irritant
Liefs, Leonie

bfsunshine

Re: stal uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:08

Boos worden, ze probeert je gewoon uit. Ik zou het iig niet pikken. Jij bent de baas, niet zij. De rest van de uren dat er niemand bij is mag ze doen wat ze zelf wil, maar die paar uurtjes dat ze aan het "werk" moet, moet ze ook aan het werk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:08

Ik zie het echt zo voor me, verstandige pony. :')

Ik zou er gewoon om lachen, eerst lief vragen en als ze weer blijft staan dan even streng zijn: nou afgelopen, straks mag je weer verder eten. Klinkt als een geval van niet zo moeilijk doen en even doortastend optreden. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 10-06-10 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:12

Dat dit niet mag snap ik. Maar als jij de pony in kwestie zou kennen zou je begrijpen dat heel boos worden niet de oplossing is.
Ze is in de stal zowiezo niet de vriendelijkste. (ik weet niet of je mijn verhaal hebt gevolgt?) nou even in het kort. Toen ik haar leerde kennen een half jaar geleden, gingen de oren in de nek als ik 50 m verderop stond. Ik mocht niet in de buurt komen, en in de stal was het helemaal erg. Nu ben ik zover dat ik gewoon stal in kan lopen,

Als ik echt boos word, en dus ook met halstertouw ga drijven enzo krijg ik gehijt een trap. (Hoefsmid was hier, liep zo de stal in, en werd er zo weer uitgetrrapt door pony lief)
Dit wil ik dus voorkomen, omdat juist nu de band nog zo breekbaar is.

Mijn vraag is dus heeft iemand goede oefeningen om het voor elkaar te krijgen. (Stemverheffing enzo werkt niet. allang geprobeert ;) )

edit:
Haha. Ja, slim is ze zeker wel :P en dat streng zijn doe ik ook wel. Maarja. als ze niet wil, wil ze niet, en krijg je haar echt niet vooruit.. Het is trouwens ook niet zo dat elke keer als ze eruit moet, dat ze hard aan het werk moet ofzo...
Vaak is het longeren/wandelen/VDen,/ borstelen/niets doen. Iets van die punten..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:16

Ik denk dat je je teveel laat inpakken omdat je bang bent om de 'band' te beschadigen. Je doet die band echter geen goed door steeds zo omzichtig te zijn, want je laat de pony gewoon de baas aan het spelen als ze zich niet door jou laat leiden omdat ze kennelijk liever wil eten. ;) Een band opbouwen betekent ook dat er soms dingen moeten worden gedaan waaraan je pony niet de voorkeur zou geven, maar die worden gedaan omdat jij dat nu eenmaal vráágt.

Hecht er gewoon niet zoveel gewicht aan. Je bent vast steeds heel lief voor haar, dan moet ze gewoon niet zemelen als je haar even de stal uit wil halen. Halster omdoen, meenemen, als ze niet wil even 'optreden', daarna meteen belonen en verder gaan met waar je mee bezig was. Zeker omdat ze verder dus wel prima meeloopt als je haar eenmaal de stal uit hebt, zie ik er echt geen groot probleem in om even streng te zijn. Ze tilt er dus kennelijk toch niet zó zwaar aan als ze haar stal eenmaal uit is. Dat is de enige manier om je pony te leren dat het niet 'raar' is om mee te moeten gaan. :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:23

Misschien dat het helpt om een longeerlijntje achter der billen te spannen, en hier zachtjes druk op te geven.

Maar mij lijkt het beter om het even goed aan te pakken. Wat ik eruit opmaak is dat de pony gewoon geen respect heeft. En dat krijg je niet door constant alles goed te vinden. Dan krijg je alleen maar dat ze over je heen gaat lopen. Ik denk ook dat jij onbewust een beetje onzeker/bang bent, want ze heeft immers al een smid de box uit geschopt. Gewoon verstand op 0 zetten, en het lichaam van je paard goed in de gaten houden. Zolang jij goed op past waar jij staat, en bij der benen uit de buurt blijft zal er niet veel mis kunnen gaan. Ben je hier eenmaal overheen, zal ze het waarschijnlijk niet meer doen. Jij moet juist NU aangeven dat JIJ de baas bent, en niet pas als je een band hebt, want dan weet ze dat zij de baas is, en zie het dan nog maar goed te krijgen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:26

Ja da's wel een beetje waar. Dat gaat wat worden. Buiten de stal kan ik alles, ik heb het er uit dat ze me voorbij loopt ed.
Maarja. in de stal.. Ik hoef maar met een halstertouw op de grond naast haar te tikken en ze word al gek in haar hoofd..

Dat van die lijn is opzich wel goed idee.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:30

Desnoods neem je iemand mee, maar probeer zelf wel aan te geven wat jij wilt, en niet te tolereren wat zij wilt. En als het fout gaat, gewoon gelijk nog een keer, net zolang tot het wel goed gaat.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:40

Wat je ook kunt proberen is dat je buiten de stal gaat staan en dan een lichte constante druk op het touw geven. Dan heeft je paard dus de keuze om of met je mee te gaan of daar maar te staan maar wel met een lichte druk om z'n halster. Misschien dat dit werkt bij jou paardje. De aanhouder wint! ;)
En anders zou ik toch echt een keer gewoon boos op hem worden. Want voor je het weet gaat hij dit soort dingen misschien ook buiten de stal doen en dat kun je beter voor zijn :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:54

Moet je die druk wel direct loslaten als je paard een stap naar voren zet. En niet recht voor hem rechtop gaan staan, dan rem je 'm met je lichaam.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:03

Ik heb een paard die doet ongeveer hetzelfde, alleen dan op het pad naar de wei (op de terugweg). Dit is behoorlijk onhandig omdat ze dan ook echt stokstijf stil staat en behoorlijk sterk is. (appaloosa -> koppig :+ ). Als je dan ook nog in je uppie bent is niet handig. Ik laat haar dan altijd back up (achteruit gaan) terug naar haar wei. Dan loop ik terug, als ze weer stil staat, laat ik haar weer back up gaan. Laatst heeft ze wel 10x het hele pad back up gelopen, maar uiteindelijk liep ze toch vooruit zonder één keer stil te staan. Zo kun je haar zonder geweld toch laten lopen, bij mij tenminste wel.

Edit: En dan moet ik zeggen dat 'trekken' bij mijn paard niet wil. Druk geven ook niet, ze trekt toch terug :+ Back up is voor mij een ideale oplossing :)
Wel is het hierbij belangrijk dat je doorzet, ook al ben je uren bezig; geef niet op. Ik was half uur/een uur bezig om dit voor elkaar te krijgen, maar nu staat ze niet meer stil.
Als je nog uitgebreider info wil dan pb je maar :)
Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:07

Volgens mij wilt ze niet weg bij haar hooi :+

Wat ik nu ga zeggen is misschien heel slecht!!!
Een plukje hooi in je hand nemen, dan loopt ze zo mee :P

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:09

Laura_x_ schreef:
Ik heb een paard die doet ongeveer hetzelfde, alleen dan op het pad naar de wei (op de terugweg). Dit is behoorlijk onhandig omdat ze dan ook echt stokstijf stil staat en behoorlijk sterk is. (appaloosa -> koppig :+ ). Als je dan ook nog in je uppie bent is niet handig. Ik laat haar dan altijd back up (achteruit gaan) terug naar haar wei. Dan loop ik terug, als ze weer stil staat, laat ik haar weer back up gaan. Laatst heeft ze wel 10x het hele pad back up gelopen, maar uiteindelijk liep ze toch vooruit zonder één keer stil te staan. Zo kun je haar zonder geweld toch laten lopen, bij mij tenminste wel.

Edit: En dan moet ik zeggen dat 'trekken' bij mijn paard niet wil. Druk geven ook niet, ze trekt toch terug :+ Back up is voor mij een ideale oplossing :)
Wel is het hierbij belangrijk dat je doorzet, ook al ben je uren bezig; geef niet op. Ik was half uur/een uur bezig om dit voor elkaar te krijgen, maar nu staat ze niet meer stil.
Als je nog uitgebreider info wil dan pb je maar :)
Succes!

Echt achteruit lopen valt er niet in een stal, als ze er nog geen pas uit zet..

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:18

druk zetten enzo heb ik ook al geprobeert.. maar het is vrij grote stal. dus ze kan gemakkelijk een paar meter naar achter lopen. Het is iig het proberen waard!

Liefs,

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:28

Zorg dat je brokjes in je zak hebt en ga gewoon eens met haar oefenen. Druk zetten en een stap voorwaarts is druk los + een beloning. Op het moment dat ze dan de stal uit is mag ze direct er weer terug in, even rust en nog eens stap voor stap de stal uit. Hierdoor kan je haar heel duidelijk uit leggen dat je graag wil dat ze mee loopt en dat het ook leuk is om mee de stal uit te gaan. Ik zou je overigens aanraden om dit mbv clickertraining te doen, hierdoor leid je het gebruik van voer direct ook in goede banen.
Waak er ook voor dat je gaat omkopen, dus niet lokken met voer. je vraagt iets, zij geeft het goede antwoord en daar wordt ze voor beloont. Anders heb je straks een paard die alleen met een appel voor haar neus nog vooruit wil ;)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:44

Amable: Dankjewel! Dankzij jou tips is het vandaag gelukt. en echt, de hele 'trainig' erna ging ook heel lekker :D .
Zo goed is het nog nooit gegaan :P

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:47

Idd, gewoon consequent optreden en er wat tegenover zetten. kan me volledig aansluiten bij Amable.
Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren! :+