in de bak opjagen hetzelfde als een Join up?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

in de bak opjagen hetzelfde als een Join up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 23:25

Hallo allemaal,

soms 'jaag' ik mijn verzorg tinker wel eens op in de bak.. niet echt erachter aan rennen met boze bedoeling maar meer het los longeren zeg maar..

laatst dacht ik daar wat meer over na en schrok ik een beetje, ik wil namelijk geen join up doen? kan een paard dit als hetzelfde aanschouwen?
want dan wil ik dit niet meer doen.. graag zou ik wat uitleg willen krijgen hoe ik het dan miss beter kan doen.. of helemaal niet doen.. wat vinden jullie?

_Tara_

Re: in de bak opjagen hetzelfde als een Join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:47

Als je nou probeert om in plaats van je paard op te jagen, je paard echt te gaan sturen met je lichaamstaal. Dan lijkt het al een stuk minder op join-up.
Al vind ik dit verder wel een interessant onderwerp inderdaad :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 23:50

dat is inderdaad wel een goede, wat dan jammer is.. ze rent dan naar het hoekje van de bak waar de uitgang is en daar krijg ik dr alleen weg met de zweep...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:54

Zijn ontzettend veel mensen die dit doen, ik doe het ook altijd zo. Mijn poown maakt er alleen maar een spelletje van en vindt het leuk om zo nu en dan brutaal kijkend langs me heen te scheren met een bok na. :+ Als ik het genoeg vind geweest zeg ik "goed gedaan hoor!" en loopt ze met een super tevreden kop rustig weer op me af om een vriendelijk halsklopje te ontvangen en vervolgens weer de stal oid in te gaan. :)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:57

Wij doen het ook welleens, gewoon een beetje opjutten(in je handen klappen etc), en als
ze dan een beetje jolig zijn dan hebben de paarden de grootste schik.
Bokken, met 4benen de lucht in enzo.
Vooral Cas is blij als Lanita ook eens meedoet met spelen, want dat doet ze niet uit zich zelf.
na een paar rondjes zijn ze uit gestuiterd, en dan komen ze weer gewoon van; Nog een keer?
Of anders komen ze gewoon een knuf halen, en anders ga ik die zelf wel halen }> .

Bij ons is het iig niet zo als een join up, meer het gekkenuurtje.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 00:01

Maritje1991 schreef:
dat is inderdaad wel een goede, wat dan jammer is.. ze rent dan naar het hoekje van de bak waar de uitgang is en daar krijg ik dr alleen weg met de zweep...

Toch zou je dat ook echt met je lichaamstaal moeten lukken hoor :j Bij tinkers is 't vaak ook juist de kunst om minder druk te leggen ipv meer. Hoe meer druk je geeft, hoe meer een tinker hier tegen in zal gaan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 00:03

jaa zij kijkt me ook altijd ondeugend aan en rent ook vrolijk heen en weer, maar soms wil ze door het hek heen omdat ik haar de andere kant op stuur en dan kan ze in paniek raken, en dat is het laatste wat ik wil natuurlijk!
maar ben wel blij dat jullie het ook meer als een speel moment zien..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 00:06

ze is niet een standaar tinker;) juist niet zo eigenwijs enzo.. en ook niet echt cool in dr hoofd.. wel op eigen terrein waar ze al 9 jaar staat maar zodra ik van t terein afgaat is het een compleet ander paard.
heel leergierig ik verzorg haar nu zo'n 2 maanden ze is 10 en alleen bereden toen ze 3 was.. de eigenaresse was bang en heeft nooit meer wat met dr gedaan...
inmiddels heb ik er al opgezeten, en lukt het me om haar te circle end.. dus ze pakt alles wel super goed op.. alleen was bang dat ik haar bang maakte dat ze daarom in de hoek ging staan.. verder ben ik heel rustig met dr..
_Tara_ schreef:
Maritje1991 schreef:

Toch zou je dat ook echt met je lichaamstaal moeten lukken hoor :j Bij tinkers is 't vaak ook juist de kunst om minder druk te leggen ipv meer. Hoe meer druk je geeft, hoe meer een tinker hier tegen in zal gaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 00:43

Maritje1991 schreef:

Het is verstandig om je af te vragen waarom je paard altijd naar het hek rent. Je paard weet namelijk heel goed dat daar de uitgang is... Het kan zijn dat je paard het niet leuk vind (saai, niet interessant, eten buiten de bak ;) ) maar vaak is het meer een onzekerheid/angst issue, je paard weet dat het hek de uitgang is en richting de "veilige plek"; stal, weiland, andere paarden.
Je kan je dus het beste afvragen, hoe kan ik zorgen dat mijn paard mij zo leuk vind, zo veel vertoruwen in mij krijgt, dat hij het niet meer spannend vind om bij jou in de bak te zijn en niet meer op zoek hoeft te gaan naar een veilige plek. Zorg dat jij die veilige plek bent ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 00:46

maar ze komt wel naar me toe als ik haar roep,, alleen lijkt ze soms bang te zijn voor de zweep.. terwijl met de friendly game het wel goed gaat.. ik kan haar dr mee aanraken aaien en rond zwaaien.. niet te hard dat is weer wel eng..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 00:55

Je paard kan in stilstand de zweep redelijk accepteren, de volgende stap is acceptatie van meer commotie en ook vertrouwen in stap, draf en galop. In een hogere gang kan die zweep toch weer spannend zijn, dat is heel normaal. Langzaam opbouwen, steeds in een iets hogere gang.
Je moet je afvragen wat zomaar "opjagen" met de band met je paard doet als hij bang is voor de zweep, misschien is dat voor je paard wel niet zo'n leuk spelletje?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 01:20

Waarom jaag jij je paard eigenlijk op? Als je paard vrij is, dan mag ze toch zelf beslissen of ze lopen wil of niet? Als ze niet vrij is, dan zou ik grondwerk met haar gaan doen, desnoods longeren. Een beetje opjutten met zweep vind ik onnodig...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 10:04

oke, maar komt het dan op hetzelfde neer als een join up? want dat was eigenlijk mijn vraag.. of komt het niet in de buurt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:03

Het komt niet in de buurt. Want je jaagt haar alleen weg, en wacht niet op de signalen van je paard of ze weer terug mag komen. Dat moment van aansluiten is de Join Up.

Op zich spreekt het al boekdelen dat je het paard alleen met zweep weer uit die hoek kunt krijgen. Ik zou dergelijke acties niet meer doen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 11:06

okee bedankt!

het was voor mij inderdaad ook wel duidelijk dat het niet de beste manier is...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:08

Ben ik nu naïef als ik denk dat paarden enigzins het 'verschil' wel kennen? Ik denk dat je onbewust een 'leukere' lichaamshouding aanneemt als je je paard voor de lol wat opjaagt in de bak dan wanneer je een JU zou doen .. ? Weet het niet hoor. :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:08

Tja dat deden we vroeger altijd, voor de foto/beweging even met een plastic zak klapperen en dan gingen ze wel showen, zodra de zak naar beneden ging was het klaar en kwam ze zelfs checken of daar wat lekkers in zat.
Nu denk ik weleens of ze dat mss ook als een soort van join up beschouwden? Of gewoon 'spielerei' of zoals eerder gezegd een 'gekkenuurtje'.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:29

Maritje1991 schreef:

jah, doet de mijne ook! Wat hebben die beesten toch met hoekjes?
En haal ik hem het ene hoekje uit, gaat ie in het andere staan, haha.
Of ipv de piste rond te lopen, maakt hij lijnen en BAF! staat ie weer in hoekje. soms vanuit rengalop als ie in vorm is. Heb ik elke keer een hartcrisis omdat ik denk dat ie in de muur gaat zitten :D Maar hij vindt te blijkbaar heel leuk zo.
Gelukkig heeft ie aan wat woorden of tongklikken meestal genoeg om weer uit de hoekjes weg te gaan

Als ik em los laat in de piste, pak ik em gewoon aan de halster, doe een paar stapjes richting midden van de piste en laat em dan los. Soms blijf ik dan in de piste staan, en soms zet ik me op de kant. Meestal gaat ie eerst wat snuffelen en rondstappen, maar als de nood het hoogst is, kan hij ook gewoon ontploffen en bokkend wegrazen gelijk een bezetene }:)
Als ik wil dat hij wat meer beweegt, speel ik er gewoon mee: opspringen, stap naar voor zetten, beetje meelopen, beetje van links naar rechts springen, ... dat is toch niet echt de join-up-wijze denk ik. Wel altijd opletten dat je het paardje genoeg plaats geeft (kwestie van geen enthousiaste hoef in je gezicht te krijgen) en niet in de hoek drijft dat ie bang wordt.

Ik speel ook met de bal. Dan gooi ik em en gaat ie erachteraan. Of een balkje leggen en eens samen een sprongetje proberen ofzo. Als hij weet dat er in de bak wel altijd wat te beleven valt, zal hij wel enthousiast doen denk ik. (zeker als ie al een beetje speels en nieuwsgierig is van zijn eigen)

Succes ermee

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 23:29

bedankt voor je ervaring en advies.. dit vind ik wel wat!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:02

ik zie het nut van het opjagen zelf niet zo ,
die energie van een paard kan er op verschillende manieren uit , als je bv een uur stap oefeningen doet kan het paard meer vermoeid zijn als een half uur door de bak crossen dmv opjagen ,
en leer je je paard zo ook niet dat vluchten best mag? maar dan ook onder het zadel ,

ik zie het hier in de buurt te vaak , plat door de bochten ff door de bak crossen tot ze de tong op de grond hebben.
maar het gek vinden dat ze onder het zadel zo heet zijn.

tuurlijk als je knol in de bak staat en dan even in de handel klappen om in beweging te krijgen met een bokje is leuk , maar om zo de enegie uit een dier te krijgen vind ik zelf niks , t is vaak een methode die gebruikt word bij te weinig tijd , maar houden/ brengen de paarden wel verder op conditie , maar meer tijd zit er voor eigenaren vaak niet aan te komen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:55

ik zeg niet dat ik doe om dr moe te maken, sowieso wil ik dr niet moe maken! ik wil liever spelletjes spelen met dr.. en als ik weinig tijd heb.. doe ik soms ook wel helemaal niets.. want niets is verplicht.. een dagje niets doen kan ook geen kwaad.. ze loopt de hele dag buiten dus is niet opgesloten!

maar ik zie dit niet als leren: vluchten mag.. want ze komt gewoon naar me toe als ze geen zin meer heeft...

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:50

@ Marloez Idd, ik doe dat ook altijd met mijn tinker ruin, hij vind het geweldig en vaak nog heerlijk er op los bokken en gek doen.. . <3

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:34

fuego3 schreef:
ik zie het nut van het opjagen zelf niet zo ,
die energie van een paard kan er op verschillende manieren uit , als je bv een uur stap oefeningen doet kan het paard meer vermoeid zijn als een half uur door de bak crossen dmv opjagen ,
en leer je je paard zo ook niet dat vluchten best mag? maar dan ook onder het zadel ,

ik zie het hier in de buurt te vaak , plat door de bochten ff door de bak crossen tot ze de tong op de grond hebben.
maar het gek vinden dat ze onder het zadel zo heet zijn.

tuurlijk als je knol in de bak staat en dan even in de handel klappen om in beweging te krijgen met een bokje is leuk , maar om zo de enegie uit een dier te krijgen vind ik zelf niks , t is vaak een methode die gebruikt word bij te weinig tijd , maar houden/ brengen de paarden wel verder op conditie , maar meer tijd zit er voor eigenaren vaak niet aan te komen.

Mijn paard en pony krijgen genoeg serieuze beweging, af en toe doe ik ze los in de bak en rennen ze rond, inderdaad wel op de dagen dat ik wat minder tijd heb maar wel even met ze bezig wil zijn.
Ze lopen verder 24/7 buiten in een groep, om energie kwijt te raken is het dus ook niet nodig.
Vooral die kleine vindt het leuk, komt hij recht op me af gerend en wacht er dan op dat ik een keer in de lucht spring, zodat hij dan weer weg kan spurten.
Hij vindt alle dingen leuk die energie kosten, daar is hij een kleine pony met groot ego voor. :+

En die betere conditie is alleen maar mooi meegenomen, mochten ze die daarvan krijgen.

Het is geen vluchtgedrag wat ze laten zien als ze rennen, die van mij hebben er iig geen last van dat ze onder het zadel ook in een keer willen gaan rennen.
Wellicht doen de paarden die sowieso de ruiter/eigenaar in de maling nemen dat, die van mij weten iig wel wat gewenst is en wat niet.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:54

Een paard dat steeds de hoek induikt is in mijn ogen een onzeker paard of een paard die jou niet snapt. Dus zorg er eerst voor dat je paard vertrouwen in jou heeft voordat je dat soort oefeningen gaat doen. Of wees duidelijker in je lichaamstaal. Sta je wel in de goede positie? Dus achter het paard of sta je toch nog net iets te veel richting voorhand. Heel veel mensen staan onbewust toch nog te veel bij het hoofd, dan zorg je er ook voor dat je paard stil gaat staan of de hoeken op zoekt omdat ze je niet snapt.

Je kunt ook gewoon een touw gebruiken in plaats van een zweep. Een touw is veel flexibeler, als je dan druk los laat dus je arm laat zakken is de druk ook daadwerkelijk weg. Bij een zweep is dat allemaal stijf en krijg je de druk niet 100% weg.

Vraag je zelf ook af waarom je je paard wilt wegjagen? Of wil je daadwerkelijk oefeningen met haar doen. Als je oefeningen met haar wilt doen zou ik niet een hele bak gebruiken, maar een stuk afzetten. Is ook duidelijker voor het paard.

Ikzelf zou niet zomaar mijn paard gaan wegjagen met een zweep in de bak voor de lol. Ik geloof ook niet dat je paard daar echt de lol inziet of je moet er ook echt een spel van maken.