Verkeerd uitgevoerde join up??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jadeb

Verkeerd uitgevoerde join up??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:19

Hey bokkers,

Ik heb laatst geprobeert om m'n bijrijd paard zonder longeerlijn te longeren, niet per se als join up maar wel met dat idee in mn achterhoofd. Nou hebben wij geen afgesloten bak dus moest ik een deel afzetten. Het begon heel goed, totdat m'n paard de afzetting niet meer interessant vond en er gewoon doorheen denderde. Paar keer opnieuw geprobeert zonder succes. nou heb ik voor de goede orde m'n paard nog wel laten afkoelen aan de longe, en toen gaf hij ineens die tekens aan van join up, likken en kauwen, oren en hals omlaag.. ik snapte er de ballen van... maar goed nou weet ik dat een verkeerd uitgevoerde join up grote schade kan hebben voor je vertrouwens band met een paard, dus maakte ik me redelijk zorgen. ik heb daarna wel extra aandacht aan hem besteed en hij gedroeg zich redelijk normaal. Wat denken jullie ervan?

Cassidy

Re: Verkeerd uitgevoerde join up??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:15

Ook bij longeren krijg je tekenen van de JU.

Maar je vroeg wat ik ervan denk? Ik vind dat je niet aan de gang moet gaan met dingen waar je geen verstand van hebt in een accomodatie die daar niet geschikt voor is...

Gelukkig zijn paarden heel vergevingsgezind, en aan de reactie van je paard te oordelen, heeft hij geen psychische schade opgelopen.
Ik hoop dat hij lichamelijk er ook niets aan overgehouden heeft dat hij door de afscheiding heendenderde.

En in het vervolg beter nadenken voordat je dingen doet...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:11

De "tekenen" die een paard bij een JU laat zien, zijn gewoon compleet normale signalen die elk paard erg vaak laat zien. Waarschijnlijk let je daar normaal niet zo op, kijk maar eens hoe vaak je paard likt en kauwt. Bij ontspanning brengt een paard altijd z'n hals omlaag, daar is niets mis mee.

De JU is naar mijn mening volkomen nutteloos, maar ook geen psychisch mishandeling of iets dergelijks. Het is een nutteloze hoeveelheid druk zetten, waardoor je paard gestrest raakt, maar dat is niet een grote uitzondering in de paardenwereld. Ook met rijden zetten mensen soms enorm veel druk, veel drijven, veel druk in de mond, bij het uitstappen zie je paard dan ook met de hals laag gaan en likken en kauwen.
Aangezien je paard door de omheining is gegaan, is er grote kans dat je te veel druk hebt gezet.

Neem een vorm van grondwerk die ervoor zorgt dat je communicatie met je paard verbetert, dat hij beter begrijpt wat jij wilt, dat hij het leuk vind om bij je te zijn, daar heb je een stuk meer aan.