Een paar vragen van een beginner

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

Een paar vragen van een beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:10

He! :D

Omdat ik een betere band wil opbouwen met mijn verzorgpony en niet altijd wil rijden, leek mij vrijheidsdressuur wel iets leuks. Ik moet me er nog wel heel erg in verdiepen, en dat ga ik ook zeker doen! (Als het van de eigenaresse mag natuurlijk.) Nou heb ik alleen nog een paar vragen. Ik hoop dat jullie hierop de antwoorden weten. :)

1. Wat is het verschil tussen grondwerk, vrijheidsdressuur en NH?

2. Waar kan een beginner het beste mee beginnen (GW, VD of NH)?

3. Word een pony net zo moe (of is het net zo zwaar) van GW/VD of NH als rijden/longeren? Zo niet, waarmee zou ik het kunnen vergelijken?

4. Hoe kom ik erachter dan mijn verzorgpony het leuk vind zonder dat ik eerst van alles koop? :+

5. Is er een site waar alles duidelijk verteld word, stapje voor stapje?

Groetjes,
Iris

Captain

Re: Een paar vragen van een beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:14

Ik heb geen ervaring met NH dus zal even antwoorden voor VD! :))

1. NH is (volgens mij) echt met je paard communiceren enz. VD is kunsten aanleren aan je paard in vrijheid, dus zonder dwang.

2. Ik denk dat je best met grondwerk kan beginnen of alles door elkaar heen als je de makkelijke eerste srtapjes er even uitpikt. Bij VD moet je denken aan eerst de basis zoals het meelopen, halthouden, achterwaarts en toucheren. Daarna de kleine dingen zoals het flemen, kusjes geven, nee schudden etc.

3. Ligt eraan hoe lang jou training duurt. VD is lichamelijk een beetje belastend als je bijv. de spagaat ofzo gaat aanleren, deze spieren die een paard hiervoor gebruikt moeten getraind worden. Verder is VD niet echt lichamelijk belastend maar vooral geestelijk, een paard moet na gaan denken.

Of een paard er echt moe van word hangt af van de leeftijd, conditie en meewerkendheid van een paard.

4. Bij VD ben je al klaar met voer en eventueel een clicker (raad ik je wel aan, kost maar 2 euro!)
En ik kan je beloven, bijna alle paarden vinden VD een groot succes! :))

5. Ik heb een site samen met een vriendin waar alles staat uitfelegd over VD! van Begin tot einde, clickertraining, de kunstjes, voorkomende problemen etc.
www.everyoneweb.com/NALANTA

Veel plezier & Succes! :D

Manuela17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:58

tja zelf vind ik vd echt fijn net als nu

heb gipsvoet dus kan niet echt rijden

dan maar vd:P