Mijn paard wilt niet vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiseFederer

Mijn paard wilt niet vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:36

Hyee bokkers

Ik heb een vraag in verband met het longeren
het zit namelijk zo :
Het paardje wat ik 'terug in orde' moet krijgen
is niet te longeren , gisteren nam ik haar mee
voor te longeren in de piste , het was de eerste keer
want ze heeft voor lange tijd in de wei gestaan
en ze wou niks doen , heb er uiteindelijk een longeerzweep
bijgehaald en nog geen beweging! heb haar ook aan getikt met de
longeerzweep en deed terug niks. Het gaat hier om een 5 jarige merrie
(new forest pony) die ze een jaar terug aan het opleren waren, alles ging
goed tot ze de galop probeerde deze ging langs geen kanten , ze bokte
iedereen er af. Daarom dat wij nu na een jaar er terug willen invliegen om ze terug
in orde te krijgen. Ze moet niet piekfijn onderin lopen enz. gewoon de basis
tips daarvoor zijn ook welkom; weten jullie wat ik nog kan doen om ze wel vooruit
te krijgen , om ze wel te kunnen longeren?
groetjes!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:36

Hoe is het verder met de gezondheid van de pony? Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat ze misschien ergens last van heeft en daarom niet graag aan het werk wil. Of misschien snapt ze niet wat je bedoelt?
Misschien heb je iets aan dit topic: [GVL] Hoe krijg ik mijn paard voorwaarts tijdens longeren??

doei

Re: Mijn paard wilt niet vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:45

Heb je een longeerring of kan je een stukje afzetten?

Je kan haar los in de ring zetten, zij halster om, jij longeerzweep vast. Dan lopen ze meestal makkelijker bij je vandaan en kan je oefenen op commando's, vertrouwen etc.

Longeerzweep gebruik ik eigenlijk nooit om mee te slaan, meer om dingen aan te wijzen...

Wanneer het freestyle longeren goed gaat is de stap klein om er een longeerlijn aan te hangen en zo verder op te bouwen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:56

RT ->> GVL

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:59

Het lijkt me dat je, als je hiermee al vastloopt, nog niet over genoeg ervaring beschikt om dit paard te kunnen corrigeren. Weet je paard wel wat je bedoeld als jij hem voorwaarts vraagt? Ik zou overleggen met je instructrice of er een ander iemand met meer ervaring bij vragen om je te helpen. :)

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:05

elanor schreef:
Het lijkt me dat je, als je hiermee al vastloopt, nog niet over genoeg ervaring beschikt om dit paard te kunnen corrigeren. Weet je paard wel wat je bedoeld als jij hem voorwaarts vraagt? Ik zou overleggen met je instructrice of er een ander iemand met meer ervaring bij vragen om je te helpen. :)

ik heb 10 jaar ervaring met rijden + heb al 2 hengsten en 1 merrie goed opgeleerd

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:26

LiseFederer schreef:
elanor schreef:

ik heb 10 jaar ervaring met rijden + heb al 2 hengsten en 1 merrie goed opgeleerd

Met 14 jaar heb je nog niet genoeg ervaring om je te kunnen inleven in een paard en zn gedrag,daar ben je nog te jong voor!
En wat is nou 10 jaar rijervaring als je net 14 bent?
Zoek iemand die wél ervaring heeft,verder misschien es een goed idee om een osteopaat erbij te halen.
Het niet willen lopen duid op een probleem in het lichaam en niet op een ondeugd.
Rechtrichten zou in dit geval ook zeer goed zijn,wellicht ook de rede dat het ponytje daarom iedereen eraf bokt omdat de rug te pijn doet op dat moment. ;)

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:43

[
elanor schreef:

ik heb 10 jaar ervaring met rijden + heb al 2 hengsten en 1 merrie goed opgeleerd[/quote]

Met 14 jaar heb je nog niet genoeg ervaring om je te kunnen inleven in een paard en zn gedrag,daar ben je nog te jong voor!
En wat is nou 10 jaar rijervaring als je net 14 bent?
Zoek iemand die wél ervaring heeft,verder misschien es een goed idee om een osteopaat erbij te halen.
Het niet willen lopen duid op een probleem in het lichaam en niet op een ondeugd.
Rechtrichten zou in dit geval ook zeer goed zijn,wellicht ook de rede dat het ponytje daarom iedereen eraf bokt omdat de rug te pijn doet op dat moment. ;)[/quote]

Nou die vorige die haar eerst had opgeleerd was ik niet !
het was iemand anders , ze hebben nu gevraagd of ik het wou doen
en begin nu met longeren , heb er nog niet opgezeten of andere ,
vandaag ben ik bij haar in de wei gegaan ( er staan nog andere pony's)
en kwam meteen naar mij toe. hebben ons wat geamuseerd daar
en dan in piste gelost , en zo wat gelongeerd , zonder longeertouw,
heb niet echt een longeerpiste meer want daar moet terug nieuw zand in
ja ik rij al van mijn 2 op shetlanders, gewoon wandeling
op mijn 4 ben ik begonnen met les (1x per week)
tot mijn 13e dan eigenpaard gekregen en meerdere lessen nu aan het nemen
hiertussen heb ik ook een pony gehad en is voor verkocht.
De eigenaar van de pony is er altijd bij als ik bij haar bezig ben
nu al een maand , en keurt mijn gedrag toch redelijk goed,
in januari is ze nog goedgekeurd door de veearts dus pijn zal ze niet hebben denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:49

Rij-ervaring heeft weinig te maken met gedrags-ervaring.
Op een paard zitten is heel wat anders dan er naast staan en zeker bij zoiets als longeren komt alles op je lichaamstaal aan.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:50

KoudbloedKim schreef:
Rij-ervaring heeft weinig te maken met gedrags-ervaring.
Op een paard zitten is heel wat anders dan er naast staan en zeker bij zoiets als longeren komt alles op je lichaamstaal aan.

ja natuurlijk ik zeg niet dat ik alles ken , helemaal zelfs niet!!
maar ik wil zeggen de man van de manege die al heel zijn leven (35jaar)
een manege heeft , heeft toegekeken en vond dat ik het heel goed deed,
hij wist ook niet meteen wat ik moet doen , hij zei doodgewoon er opkruipen ...

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:58

Als je pony al problemen geeft met longeren zou ik er zeker niet zomaar opstappen.
Beestje blokkeerd bij voorbaat al. Dan kan rijden niet veel goedmaken.
Ik zou toch ik gaan kijken naar iets van een osteopaat of iets dergelijks.

Zelf ben ik ook zeer te spreken over freestyle grondwerk. Doe ik zelf ook voor ik ga beginnen met longeren.
Vraag hier wel hulp bij, ga niet zomaar wat proberen, want dan word het echt niet beter.
Even een stapje terug voor je pony is wel nodig. (dat bedoel ik niet in de vorm van op het land zetten)
Begin bij de basis van het longeren en laat haar nakijken, misschien heeft ze gewoon last van haar rugspieren of zenuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:03

LiseFederer schreef:
de man van de manege die al heel zijn leven (35jaar)
een manege heeft , heeft toegekeken en vond dat ik het heel goed deed,
hij wist ook niet meteen wat ik moet doen , hij zei doodgewoon er opkruipen ...
Dan zou ik me afvragen waar hij 'zijn hele leven' met zijn hoofd heeft gezeten, want ik vind dit een behoorlijk foute opmerking om te maken.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 20:04

breggeltje83 schreef:
Als je pony al problemen geeft met longeren zou ik er zeker niet zomaar opstappen.
Beestje blokkeerd bij voorbaat al. Dan kan rijden niet veel goedmaken.
Ik zou toch ik gaan kijken naar iets van een osteopaat of iets dergelijks.

Zelf ben ik ook zeer te spreken over freestyle grondwerk. Doe ik zelf ook voor ik ga beginnen met longeren.
Vraag hier wel hulp bij, ga niet zomaar wat proberen, want dan word het echt niet beter.
Even een stapje terug voor je pony is wel nodig. (dat bedoel ik niet in de vorm van op het land zetten)
Begin bij de basis van het longeren en laat haar nakijken, misschien heeft ze gewoon last van haar rugspieren of zenuwen.

zal nog eens vragen of te laten kijken
ze heeft al redelijk lang vanaf eind augustus tot een maand terug de hele tijd met andere wilde paarde op de wei gestaan ;)
nu is ze naar de wei vanvoor verplaats ongeveer een maand geleden om meer met haar bezig te kunnen zijn :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:17

je kunt echt beter een deskundig iemand erbij halen die jou het dan op de goede manier weet te leren wat zulke paardjes betreft.
Je bent zo te lezen gemotiveerd genoeg maar niet ervaren genoeg,das ook niet erg je zult denk ik wel snel leren!
Maar leer het dan van een goeie.
Ga beginnen met te laten onderzoeken of er geen lichamelijke mankementen zijn zoals blokkade's want dan kan het beestje met de beste wil niet voor je werken.
Als dat allemaal uitgesloten kan worden kun je onder begeleiding erop klimmen en je goed laten beleren door iemand die goed les kan geven.
Alles wat je jezelf nu goed aanleerd heb je later nog meer profijt van.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:30

meisje, voel je niet meteen zo aangevallen...jij vraagt advies, en dat krijg je :) We bedoelen het goed hoor.

Maar het is een feit dat een jonge meid nu eenmaal een stukje ervaring minder heeft dan een volwassen persoon. In mijn ogen is het altijd verstandig om er een volwassen persoon bij te hebben. Ik ken zat meiden van 15, 16 die gerust goed kunnen rijden, maar een jong paard (her-) beleren is iets waar 1) heel veel rust, 2) heel veel consequentie en 3) een stuk inlevingsvermogen voor nodig is, iets dat ik bij niet veel kids zie.
En nogmaals, niet banketstaaf bedoeld, echt niet.

On topic: heb je geprobeerd de stemhulpen te bevestigen? Aan de hand & stemhulp, blijven oefenen en herhalen tot het erin zit (en ho ho is, en stap stap is), en vervolgens aan de longe er iemand bij te laten lopen, en weer de stemhulpen geven. Op een gegeven moment valt het kwartje meestal wel

Success!

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 19:46

vanLotje schreef:
meisje, voel je niet meteen zo aangevallen...jij vraagt advies, en dat krijg je :) We bedoelen het goed hoor.

Maar het is een feit dat een jonge meid nu eenmaal een stukje ervaring minder heeft dan een volwassen persoon. In mijn ogen is het altijd verstandig om er een volwassen persoon bij te hebben. Ik ken zat meiden van 15, 16 die gerust goed kunnen rijden, maar een jong paard (her-) beleren is iets waar 1) heel veel rust, 2) heel veel consequentie en 3) een stuk inlevingsvermogen voor nodig is, iets dat ik bij niet veel kids zie.
En nogmaals, niet banketstaaf bedoeld, echt niet.

On topic: heb je geprobeerd de stemhulpen te bevestigen? Aan de hand & stemhulp, blijven oefenen en herhalen tot het erin zit (en ho ho is, en stap stap is), en vervolgens aan de longe er iemand bij te laten lopen, en weer de stemhulpen geven. Op een gegeven moment valt het kwartje meestal wel

Success!

Longeren doe ik normaal altijd met stemhulpen , nu ook altijd gedaan
normaal neem ik nooit een longeerzweep er bij, ben er niet zo een voorstaander van ;)
krijg nogaltijd geen reactie , ze is niet echt bij de les en kijkt maar rond
vandaag wel voor eerste keer 1 toer aan longe gestapt
niet veel maar wel vooruitgang :)