[AR] Opnieuw in training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

acanthus

Opnieuw in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 11:36

Sinds een week is mijn paard opnieuw in training voor het aangespannen rijden.
Opnieuw: mijn merrie kocht ik 3 jaar geleden, beleerd onder het zadel, op een fokkerij/manege waar wij een jaar gebleven zijn. Hier werd zij beleerd voor de koets. Destijds pikte ze de verschillende oefeningen goed op en liep met plezier voor de koets. Eenmaal samen thuis kon ik door omstandigheden het koetsen niet verder met haar doortrainen. Wel reden wij buiten ritjes ohz en zette ik haar geregeld in het tuig voor een wandeling om de menhulpen er goed in te houden. Met succes, Paard loopt goed op stem, is licht in de mond, voert wendingen/overgangen naar tevredenheid uit en de 'wandelingen' bleken steeds een mooie oefening om beter in het verkeer en tussen landbouwmachines te lopen. Intussen haalde in mijn menbewijs en men met regelmaat met diverse paarden in deze manege.

Zelf e.e.a na 2 jaar terug opbouwen zag ik niet zitten. We zijn daarvoor nu dus terug op die manege om te trainen met de meninstrukteur van destijds.
De training is gestart met oefeningen aan de dubbellonge, waarbij een assistent de trainer helpt, of ik.
We oefenen nu in het (weer) wennen aan het geluid van slepen én het uiteindelijk trekken van gewicht: tijdens het longeren en maken van overgangen, houdt de helper een extra longe (door een lichtoog) vast, waaraan 2 tonnen bevestigd zijn: deze slepen in een kleinere binnencirkel naast het paard mee.
Later wordt dit opgebouwd naar slepen van deze tonnen achter zich; het slepen van een band: in de bak, op de weg enz. t.m. het trekken van de koets.

In de bak blijkt paard na enige rondjes terug te vallen: minder voorwaarts, onvoldoende reactie op stem van de trainer en later ook zo op de zweephulp: stil blijven staan, achteruit lopen. Ik ben naast haar gaan lopen, begeleidde haar terug op de volte in stap en met stem naar draf. Ze bleef terugvallen en doorzetten om `er doorheen te komen´ en haar voorwaarts te laten blijven gaan (meer stem- én zweepgebruik) leverde uiteindelijk een totale blokkade op. Ze maakte op mij een onbereikbare indruk, was nerveus/angstig: snuiven, zweten, hoofd omhoog, heftig pompen. Volgens de trainers `moet ze hier doorheen´ en zal ze dat met een paar dagen trainen ook zo zijn. Ik zie haar nu wel veel heftiger reageren dan 2 jaar terug.

Ik ben geen trainer maar worstel wel met de vraag wat acceptabel is en ik toelaat door de trainer. ´Tuurlijk verloopt de ene dag beter dan gisteren of morgen ....
Is de manier om haar ´er doorheen te krijgen/helpen´ de juiste ? We slaan tenslotte een paard niet door een oefening heen.
Bij het mennen is het dus wel wenselijk dat zij op de zweep reageert, het is 1 v/d belangrijkste hulpen die een menner heeft....

Hoe trainen jullie ? Wat zijn de ervaringen?
Andere tips en trucks ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:27

Een idee om dit paard in het dubbelspan te beleren eerst, waardoor ze steun heeft aan het andere paard?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:33

Er doorheen trainen in welke vorm dan ook , is niet goed! Het paard protesteert niet voor niets, er moet iets zijn....
Heb zelf al zeker 100 paarden beleerd. Ieder met eigen 'problemen' , maar ergens doorheen duwen laat alleen maar negatieve herinneringen voor het paard achter.

acanthus

Re: Opnieuw in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 13:57

Mee eens, protest heeft een reden. Heb van alles gecheckt om die reden te achterhalen, het tuig, bit etc. nagelopen. Of ze meteen naast een ander gezet kan worden......, ze moet het trekken van gewicht echt opnieuw ervaren, maar kan het zeker voorstellen !

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:25

eefie1 schreef:
Mee eens, protest heeft een reden. Heb van alles gecheckt om die reden te achterhalen, het tuig, bit etc. nagelopen. Of ze meteen naast een ander gezet kan worden......, ze moet het trekken van gewicht echt opnieuw ervaren, maar kan het zeker voorstellen !

Trekken van gewicht zijnde een kar, mag geen problemen opleveren.
Wij hebben met een Fjord boomstammen uit het land gesleept (ca 300 kg), dat is gewicht en ja, daar moest hij aan wennen.... Was even oefenen.....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:02

Moet zeggen dat ik het systeem van steeds op een volte lopen, wat ik nu uit je tekst haal, niet snap en ook niet handig vind. Als je ze gewoon rechte lijnen laat lopen, voor mijn part om de manege heen of op een rustig weggetje met een band erachter, nodigt dat veel meer uit tot voorwaarts gaan. Ik zou absoluut niet toelaten dat mijn paard/pony ergens doorheen moet worden getikt of geslagen. Ze horen gewoon op stem voorwaarts te gaan en natuurlijk ondersteun je het wel eens met een keer de zweep er tegen aanleggen of dat je de slag even tegen het paard aan laat komen maar echt slaan? No way. Tenzij in geval van extreme nood (denk ik aan gevaar voor in sloot vallen / tegen auto aanspringen) gelukkig zelf nog nooit meegemaakt.

Nu heb ik misschien makkelijk praten want die twee die van mezelf zijn vinden trekken dus totaal geen probleem, maar die heb ik het ook nooit zo geleerd (op een volte).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:58

Wanneer dit paard in het verleden zonder problemen voor de kar heeft gelopen dan moet het toch niet zo'n probleem zijn.
Als ik het zo lees gaat het paard in staking door het soort werk wat er mee uitgevoerd wordt.
Wanneer het keurig aan de lange lijnen kan lopen en een bandje er achter (de weg op) dan moet de kar er toch ook zo weer achter kunnen?

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 20:38

Dank jullie voor de reacties en bruikbare tips!
Intussen gaat het trainen een stuk beter. Ik train haar zelf elke dag (buiten het werken met de trainer erbij) dat verloopt relaxed en bijna zonder spanning/angst maar iig zonder dwang. Vertrouwen en mijn stem is voldoende bij Paard.
Tijdens het alleen werken heb ik veel beter kunnen kijken wanneer en wáár ze nu reageert en wat haar spanning geeft. Zo kon ik haar door moeilijker momenten heen helpen. (Ze zal nooit een fan worden van die tonnen, ondanks dat ze er wel nieuwsgierig met haar neus bovenop stond tijdens mijn drumsolo op die dingen. Ze mag alles zien en rustig bekijken en ze loopt er nu achteraan, als ik ze door de bak sleep :D !
Heb dit besproken met de trainer en in het gezamelijk werken met ons drieën is nu meer rust én geduld gekomen. Heb trouwens gemerkt dat als ik de trainer af en toe teruggeef dat hij even op zijn eigen rem gaat staan, dit positief resultaat geeft....Tsja ! Paard heeft wat meer tijd nodig en die kan ze krijgen !
Communiceren, communiceren.... wat moeten we zonder ?! Op naar de band erachter wat mij betreft.

er mag een slotje op.