[AR] Flicka stoere mini in actie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Flicka stoere mini in actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 08:55

Ontmoet Flicka, precies 1 meter, mini appaloosa, vader Rocky van de Hoeve
Flicka is in april 3 jaar geworden, heeft een paar x voor de sulky gestaan en het gaat super goed!

Leidsels heb ik soms wat raar vast, had erg zere handen dus kon even niet anders.
Broek zit wat vreemd, moet hij omhoog? Zo ja, dat kan, maar doordat de ringetjes om de broek aan vast te doen ook op een wat vreemde plek zitten wordt de broek omlaag getrokken in plaats van naar voren, zo leek het t beste.
Lamoen lijkt op de foto's nu ook wat laag te hangen, sulky hangt echter eindelijk goed in balans.
Zo laten dus? Of lichtogen gaatje omhoog? Weet namelijk niet of ik het lamoen dan nog horizontaal kan krijgen en de sulky goed in balans. Cap: straalvergeten, stom stom!

Op 21 jarige leeftijd had ik gister een hoog penny gehalte :+
Afbeelding

Flicka kan geduldig wachten:
Afbeelding

Prachtig uitzicht:
Afbeelding

Lief stilstaan:
Afbeelding

Lijstje? <3
Afbeelding

Stappen
Afbeelding

Tips zijn welkom!!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken *D laat je een berichtje achter?
Afbeelding

Groetjes Helen en Flicka

upendo

Re: Flicka stoere mini in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:04

Haha, wat een leuk diertje!

En ze doet het ook al erg braaf voor haar leeftijd!

Ik vind alleen wel dat het lamoen inderdaad wat laag hangt, dus die zou misschien iets hoger kunnen. :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:10

Ik zou inderdaad even zien of je het lamoen wat kunt verstellen.
Aan je lamoen zit bij deze sulky een metalen plaatje met 5 gaatjes en in het middelste gat heb jij nu de stang naar de onderkant van je wagentje zitten. (wow, creatieve uitleg... hoop dat je snapt welke ik bedoel, anders moet je het ff zeggen, dan maak ik wel ff een tekeningetje)
Door die nou een gaatje naar voren of naar achteren te zetten komt je lamoen hoger of lager te hangen. Ik denk dat het dan al beter zit.
natuurlijk moet je dan wel opnieuw je sulky met het bankje in balans brengen...

Verder zou ik als ik jou was de streng juist buiten de buitensingel laten lopen. De gesp van je borstblad komt nu net tegen de singels aan, en dat kan voor je paardje wat onplezierig voelen. Door m nou buitenom te laten lopen heb je dat probleem niet meer. :)

Je hebt wel een ontzettend knappe Flicka. Jouw penny-gehalte staat haar goed ;)

Groetjes, lacuna

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 09:23

dankjulliewel! ik hou van penny en van flicka <3

Strengen buitenlangs dat ga ik doen, kijk dat zijn dingen die zie je zelfs soms niet meer!

Lacuna: Ik heb hem door die gaatjes te verstellen juist netjes in balans gekregen. Als ik die nu verplaats kom ik of te ver achterover (beetje eng, want dan zweeft het lamoen zodanig dat de stophaak ook niet meer kan functioneren en kiept hij er niet uit omdat mijn strengen strak genoeg zitten, maar anders kiept hij eruit) of er komt teveel druk op het schoftje.
Dus daarom dacht ik: lichtogen omhoog en dan weer stellen.
Maar aan het bankje kun je verder niets stellen toch?
Alleen die stang een gaatje naar voren of achteren (zijn er inderdaad 5).

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:38

Het bankje glijd over een rail. Even de boutjes een beetje losser draaien, dan kun je het bankje over de rail naar voren en naar achteren schuiven. Zodra hij dan goed zit, draai je de boutjes natuurlijk weer vast. :)
Zo kun je dus eerst je lamoen op de juiste hoogte hangen, en dan door het bankje te verschuiven het geheel in balans krijgen. Tis wel ff een werkje wat je met zn 2en moet doen hoor. tis even tobben.
Lichtoog mag wat mij betreft inderdaad ook wel een gaatje omhoog. :)

Groetjes, lacuna

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:03

Aah lieve fliek!
Ze doet het zo braaf :D Helaas geen tips voor je!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:04

Wat een leuke pony en wat doet ze het goed. Dat gaat helemaal goed komen :)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:27

Gaaf paardje ! daar zul je nog veel plezier mee hebben, zo braaf is ze
Daar kun je best trots op zijn.

Verder geen tips, houd het plezier erin wat je nu hebt.
Over het lamoen e.d. is alles gezegd. idd omhoog, en bankje verschuiven, komt het helemaal super in orde ! *D

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:18

Wat doet Flicka het super! Het plezier straalt van de foto's af :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:53

Wat een leuke pony, jullie hebben vast veel plezier samen.
Tips over het lamoen zijn al gezegt. Ik vroeg me alleen af of je je kinketting hebt uitgedraaid, op de laatste foto lijkt dat namelijk niet zo te zijn.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:49

Thnx:D

draai de kinketting altijd uit, ziet er niet zo uit maar dat is het haakje.

Lamoen krijg ik dus echt niet omhoog!!
Ja dat lukt wel, maar dan ga ik de sulky verstellen en dan krijg ik hem dus mooi niet meer in balans.
Heb enkel de gaten aan t bijna eind van lamoen (lastig uit te leggen) verstelt, bankje heb ik niet meer gedaan.
Weet dat ik dat zou moeten doen. Maar of het geheel hing helemaal naar voren of helemaal naar achteren. Dan kan ik het bankje wel gaan verstellen en zal het gewicht natuurlijk ook veranderen, maar ik denk niet dat het dan goed horizontaal komt te hangen zeg maar.
Nu voelt het lamoen heel licht en drukt dus niet op de schoft en komt ook niet zomaar omhoog.

Wat ik ook wat eng vind: Een merrie bij ons op stal is met het lamoen tussen het borsttuig en paard komen te zitten, ging toen aardig fout. Ik kan het lamoen ook niet veel meer stellen dat de punten naar buiten komen want dan wordt het te smal. Denk dat ik het dus maar laat zitten zoals het zit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:19

Ik heb net zo'n sulky (gehad, is net verkocht) en had het bij een welshje van plm 115 en een mini van 86 cm dus een stuk kleiner dan jouw trouwens prachtige pony.
Citaat:
Ik kan het lamoen ook niet veel meer stellen dat de punten naar buiten komen want dan wordt het te smal.

En dus is het handiger om de lichtogen via de draagriem hoger te hangen, daar dan het lamoen doorheen en het bankje even anders af te stellen. Bij de mini had ik de lichtogen echt op het eerste of tweede gaatje vanaf dat mogelijk is ze in te hangen. Het lamoen zelf goed naar binnen gedraaid / die uiteinden dus naar buiten. Dan zat het goed.
Gewoon eerst even breedte meten, net onder het 'zadeltje' van je schoftje, daar aan beide kanten een cm of 2 bij, heb je de gewenste breedte. Stel je lamoentje op af door naar binnen draaien van die bogen.

Denk ook te zien dat je het lamoen nog kunt stellen in de hoogte door de bevestiging van het lamoen met de sulky even anders te stellen (waar je het lamoen via het schuine opzetstuk aan het wagentje vastzet). Ik zie 5 gaatjes, je hebt het in het 3e gaatje. Als je het lamoen in het 1e gaatje zet, gaat het anders staan.

Dus ik denk dat het je wel gaat lukken, moet haast wel als het bij die van 86 cm wel lukte :+ moet je wat mee sleutelen en uitproberen.
Het is zonde als ze wel over het lamoen heen gaat stappen of als daar iets mee gebeurt.

Doordat je het dus hoger hangt vang je twee vliegen in een klap: het lamoen staat anders tov het borsttuig, waardoor je die kans dat het lamoen in het borsttuig prikt echt niet krijgt en het geheel zit meer in verhouding.

Maar het blijft een geknutsel altijd hoor, om het echt goed af te stellen.

En ik vroeg me nog af waarom je een sperriem gebruikt bij je menhoofdstel. Dat kan namelijk het gebruik van de stang (onnodig) hard maken. Daar heb je minder risico mee als je er geen sperriem omheen doet. Soms doet men het als de pony onrustig is in de mond, maar als dat niet zo is is zonder sperriem rijden gebruikelijker / wat mondvriendelijker.

Enne... bij onze mini heb ik als 46 jarige ook nog een hoog penny gehalte...

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:18

VanHuisUit schreef:
Ik heb net zo'n sulky (gehad, is net verkocht) en had het bij een welshje van plm 115 en een mini van 86 cm dus een stuk kleiner dan jouw trouwens prachtige pony.
Citaat:
Ik kan het lamoen ook niet veel meer stellen dat de punten naar buiten komen want dan wordt het te smal.

En dus is het handiger om de lichtogen via de draagriem hoger te hangen, daar dan het lamoen doorheen en het bankje even anders af te stellen. Bij de mini had ik de lichtogen echt op het eerste of tweede gaatje vanaf dat mogelijk is ze in te hangen. Het lamoen zelf goed naar binnen gedraaid / die uiteinden dus naar buiten. Dan zat het goed.
Gewoon eerst even breedte meten, net onder het 'zadeltje' van je schoftje, daar aan beide kanten een cm of 2 bij, heb je de gewenste breedte. Stel je lamoentje op af door naar binnen draaien van die bogen.

Denk ook te zien dat je het lamoen nog kunt stellen in de hoogte door de bevestiging van het lamoen met de sulky even anders te stellen (waar je het lamoen via het schuine opzetstuk aan het wagentje vastzet). Ik zie 5 gaatjes, je hebt het in het 3e gaatje. Als je het lamoen in het 1e gaatje zet, gaat het anders staan.

Dus ik denk dat het je wel gaat lukken, moet haast wel als het bij die van 86 cm wel lukte :+ moet je wat mee sleutelen en uitproberen.
Het is zonde als ze wel over het lamoen heen gaat stappen of als daar iets mee gebeurt.

Doordat je het dus hoger hangt vang je twee vliegen in een klap: het lamoen staat anders tov het borsttuig, waardoor je die kans dat het lamoen in het borsttuig prikt echt niet krijgt en het geheel zit meer in verhouding.

Maar het blijft een geknutsel altijd hoor, om het echt goed af te stellen.

En ik vroeg me nog af waarom je een sperriem gebruikt bij je menhoofdstel. Dat kan namelijk het gebruik van de stang (onnodig) hard maken. Daar heb je minder risico mee als je er geen sperriem omheen doet. Soms doet men het als de pony onrustig is in de mond, maar als dat niet zo is is zonder sperriem rijden gebruikelijker / wat mondvriendelijker.

Enne... bij onze mini heb ik als 46 jarige ook nog een hoog penny gehalte...

Ik snap volledig wat je bedoeld maar dat lukt dus niet. Als ik de lichtogen omhoog doe en 1 van die 5 gaten verander dan komt de sulky of teveel naar voren te hangen of teveel naar achteren. Ik ga nog proberen met het bankje te stellen maar nogmaals: naar mijn idee komt het geheel daar niet horizontaal van te hangen.

Over het lamoen: Dat kan nu niet smaller gezet worden (uiteinden naar buiten) want daar is de pony te breed voor. Dat gaat alleen als ik de lichtogen omhoog doe, waar pony smaller is. En dat kan ik pas doen als ik de sulky goed in balans krijg en dat zal nog even klussen worden. Ik ga het gweoon nogmaals proberen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:30

Citaat:
dat kan ik pas doen als ik de sulky goed in balans krijg en dat zal nog even klussen worden.

Maar....
denk dat je even andersom moet proberen te gaan denken ;)
Dus sulky in de lichtogen hangen, wat hoger dus.
Dan is de boel natuurlijk helemaal uit balans :+
Desnoods zet je er dan een schraagje onder of zoiets, of je laat iemand de pony vasthouden terwijl je doorknutselt.
Dan met het lamoen gaan knutselen, dus nr 1, 2 ,3, 4 of 5 van die gaatjes pakken.
Je zegt immers:
Citaat:
Als ik de lichtogen omhoog doe en 1 van die 5 gaten verander dan komt de sulky of teveel naar voren te hangen of teveel naar achteren.
dat betekent (ik ben een optimist :D ), dat er ook een middenweg is. Immers je gaat van teveel naar voren, op te veel naar achteren.

MEt een beetje geluk staat het lamoentje dan op geen gegeven moment beter.
En dan krijg je nog dat je er dan op moet gaan zitten. Zit het lamoen vast weer niet 100%. Ga je nog even weer op dezelfde manier knutselen en dan ook het bankje erbij betrekken. Want nu gaat het om de details.
En uiteindelijk denk ik dan dat je het goedkrijgt.

Maar je sulky afstellen doe je dus vanaf de pony. Als je er wat meer ervaring mee hebt, zie je zo hoe je het af moet stellen, als je even je pony ertussen hebt gezet. Het is niet andersom. Dit betekent ook dat je als je er een kleinere / grotere / dikkere / dunnere pony voor zet, je misschien weer moet afstellen....
Gaat vast goedkomen :7

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:11

Wat een leuke pony! plezier straalt er vanaf! <3

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:15

Wat een leuke pony, en wat doet ze het al braaf
Jullie stralen allebij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 03:55

Jij hebt een echt Flicka! Whauw wat een diertje! Goed bezig hoor, ik vind het er netjes uitzien.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 05:18

Wauw ziet er goed uit! Heb ook zo'n stippelkontje, zou een leuk 2 span zijn. Ik wil die van mij nog gaan beleren maar welke maat tuig heb je? Hoe groot is Flicka eigenlijk?
Zit bij die van mij nl erg te twijfelen tussen shetlander tuig of pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 01:49

wioj hebben voor de shetters ook gewoon shetlander tuig, kunnen we verstellen tot een welsh A maatje die is 1,15m ;)