Paard(en) gaan stil staan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

La_ruette

Paard(en) gaan stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:23

Hallo,

Ik probeer sinds kort een beetje op de Mark Rashid style met mijn verzorgpaarden om te gaan.
En dat betekend voor mij zonder geweld problemen met het paard oplossen en ook naar jezelf als ruiter te kijken. Ik heb 2 verzorg/bijrijdpaarden. Een Arabische volbloed ruin en een draver ruin.
Sinds kort probeer ik dus zonder zweep te rijden wat ook bij beiden niet echt nodig is, het zijn beiden voorwaartse paarden die goed op been hulpen reageren, met name de Arabier.
Het nadeel van zonder zweep rijden vind ik op dit moment dat ze steeds stoppen met lopen tijdens een buitenrit en ook echt niet meer vooruit willen. Nu ben ik de laatste tijd gestresst vanwege een druk studiejaar en de laatste loodjes wegen het zwaarst, ik geloof dat de paarden dit ook zeker wel voelen. Hebben jullie tips voor mij om dit paard vriendelijk op te lossen?

Groetjes

Comeback.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:26

Ze reageren toch goed op de beenhulpen? Waarom heb je dan een zweep nodig?
Ik vind een zweep zoiezo geen middel om een paard naar voren te krijgen. Ikzelf rijd dan ook nooit met een zweep. Ik longeer niet eens met een zweep :)

Probeer ze op je beenhulpen te laten reageren of nog beter, op je stem. Probeer ze voor te zijn. Zodra je het idee hebt dat hij/zij stil wilt gaan staan, leg je meteen je benen aan en geef je een stem-commando.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 02-06-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilian96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:27

bij mijn verzorg paarden moeten we ook zonder zweep rijden
maar die beesten zijn niet vooruit te branden :z
maar als ze echt niet willen gebruik ik gewoon de teugels om een tikje te geven.
verder heb ik ook geen idee....

_Tara_

Re: Paard(en) gaan stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:28

Waarom stoppen ze met lopen? Ik denk als je daar achter bent, dat je dan verder kunt met bedenken hoe je dat op gaat lossen.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:30

Hoi Tara,
Dat weet ik dus ook niet. Wat ik dus apart vind is dat ze het beiden doen, en daarom leg ik de oorzaak dus mij mijzelf.
Het lijkt meestal of ze iets in de verte zien waardoor zij niet verder willen lopen. Ze reageren inderdaad goed op been hulpen maar zodra ze stil gaan staan helemaal niet. Dat vind ik zo apart.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:33

dat denk ik ook, misschien is het onzekerheid buiten.
Ik rij persoonlijk met zweep niet om mijn paard vooruit te krijgen, maar om hem af en toe wat te ondersteunen met voor mijn been opzij te blijven (is nog vrij jong in de belering en niet altijd in balans, waardoor hij weleens tegen mijn been gaat hangen. Ik wil m dan niet naar buiten schoppen, dus dan herinner ik hem eraan met een tikje dat hij voor mijn been wegmoet ipv ernaartoe).

Ik vind het goed dat je zonder zweep rijd omdat ze goed aan het been zijn, en zoals tara zegt, als je de reden te pakken hebt waarom ze precies stoppen, kun je het op gaan lossen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:33

Ik ben niet echt bekend met deze manier van rijden, maar sinds wanneer is een zweep direct een middel van geweld? Voor mij is het een verlenging van mijn arm, een aanwijsstok, begrenzing en een hulpmiddel om een hulp duidelijk door te laten komen. Ik sla er niet mee, maar gebruikt wel eens een tikje.

Maar goed, terug komend op jouw probleem. Ik denk dat de gemoedstoestand van de ruiter zeker een oorzaak kan zijn, maar het kan ook gewoon een 'test' zijn van het paard.
Als ze gaan stil staan en niet meer op je been reageren kan je verschillende dingen doen. Je kan gewoon blijven wachten, maar blijf wel actief in je houding. Ga niet ontspannen zitten, maar houd die activiteit vast. Af en toe been geven en wanneer jij de langste adem hebt zal die uiteindelijk weer gaan lopen. En dan is die braaf.
Persoonlijk gebruik ik liever dit niet, want ik heb niet zo veel geduld als sommige paarden lijken te hebben, plus dat ik het gevoel krijg dat je te veel mee geeft.

Wat je ook kan proberen is om hem alle kanten op te laten gaan ipv stil staan. Staat die stil en wil hij niet naar voren, goed, achteruit, opzij enz. zijn allemaal kanten op waar voorwaarts die perse vooruit is, maar wel in beweging.

Succes

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:34

Precies, ik zou alleen niet weten hoe ik het op moet lossen. Dus als iemand tips heeft??

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:36

Dat klinkt dan een beetje als weinig zelfvertrouwen/weinig vertrouwen in jou. Als ze dan "iets" zien waarvan ze niet weten wat 't is. Blijven ze stil staan om te kijken wat 't is. Dan zou jij degene moeten zijn die zou zeggen van: kom, niks aan de hand, kun je makkelijk naartoe lopen.
Daar zou je dus aan kunnen werken door schrikparcoursjes te lopen en later ook rijden met ze.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:37

Oke RianneH, dat wachten heb ik idd geprobeert, maar zij hebben idd meer geduld dan ik. Maar achteruit etc. is misschien een goede optie. Ik bedoelde ook niet per sé dat ik de zweep als geweld zie hoor, ik gebruikte hem ook vooral om even aan te leggen en dan waren er geen problemen verder.
Maar ik zou graag zonder willen.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:38

Da's ook een goede Tara, is ook leuk om mee aan de slag te gaan met de paarden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:38

Als je op de grond, en ook in het zadel controle hebt waar een paard zijn voeten neerzet, kun je ook omgaan met schrikreacties, of het feit dat je paard om de haverklap in de ankers gaat.
Om een moment van bevriezen te doorbreken kun je het dier op een volte zetten, vraag het neusje naar binnen en hou hem voorwaarts.

Een zweep kan hierbij helpen, als verlengde van je arm, en om een beenhulp te ondersteunen. Want als jij geen overtreffende trap hebt voor een beenhulp waar het paard niet op hoeft te reageren, stomp je hem alleen maar af...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:07

comeback schreef:
Het nadeel van zonder zweep rijden vind ik op dit moment dat ze steeds stoppen met lopen tijdens een buitenrit en ook echt niet meer vooruit willen. Nu ben ik de laatste tijd gestresst vanwege een druk studiejaar en de laatste loodjes wegen het zwaarst, ik geloof dat de paarden dit ook zeker wel voelen. Hebben jullie tips voor mij om dit paard vriendelijk op te lossen?

En wat zou je nu met die zweep willen doen om te zorgen dat ze wel doorlopen? Want een tikje voor het negeren van kuitdruk zal dan geen resultaat hebben, want dan zou je ook kunnen volstaan met even je hak gebruiken. (nee, dat is niet "lief", maar soms wel praktisch)
Als jij gestresst bent vanwege je eigen omstandigheden, mag je niet van die paarden verwachten dat zij dat maar naast zich neerleggen. Zolang jij die paarden geen stabiliteit kunt bieden, vind ik dat je dat ook niet van hun mag eisen. Ga eerst maar eens met je eigen emoties aan de slag en doe met de paarden een stapje terug. Als ze niet verder willen omdat jij ze geen steun kunt bieden, stap dan af en ga wandelen. Als je jezelf weer op de rit hebt, kun je met de paarden ook weer wat meer uitdagingen aan.
Ga eventueel eens yoga doen om meer vat te krijgen op je ademhaling en het ordenen van je gedachten, kan ook goed helpen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 07:00

Rijden is iets wat niet natuurlijk is en wat je een paard leert, een zweep kan je daarbij helpen om de afspraken duidelijk te stellen. Als mijn oude merrie seint weg! en een paard doet dat niet meteen bijt ze hem ook in de billen en dat is harder als mijn kriebeltjes. Op deze manier kun je communiseren met je paard. Ik vind het dan ook vreemd dat mensen het slecht vinden.
Als ik vergelijk:
Beenhulp, tegen de buik/ribben. Er zitten daar allemaal reflexpuntjes. Paard reageert niet helemaal goed op been maar zonder zweep moet je toch iets anders, Geef je hem dan maar een schop tussen zijn ribben. Ik heb die bij ruiters gezien en de reacties van de paarden waren niet fijn. Die ribben zijn om de organen te beschermen en als iemand bij mij tegen me ribben stompt krijg ik naast pijn het ook benauwd. Je hoort ook wel paarden waarbij de ruiters letterlijk lucht uit de longen schoppen.
Een zweepje mitsje hem niet misbruikt, kun je achter je been gebruiken of op de bil. Op de bil is een plaats met voornamelijk billen en doet me denken aan ons met billenkoek. Ik heb nog nooit iemand een kind zien straffen door hem een paar trappen in de ribben te geven maar altijd op rug of billen. Dat zal vroeger niet voor niets zijn geweest. Op een spier kun je nog wel een behoorlijke klap geven zonder dat je organen beschadigd. Als je deze gegeven vind ik vriendelijk gebruikt en je paard daarmee kan leren dat been voorwaarts is kun je er heel leuk mee rijden en is een manier die de meeste mensen makkelijk kunnen leren. Wel vind ik zit daarbij belangrijk en je bekken sluiten, been geven en eventueel een tikje is bijvoorbeeld geen duidelijke hulp, je remt je paard en geeft tegelijk gas. Paard zal voorwaarts gaan op je been maar komt er met lopen achter dat de beweging niet doorkomt en zal weer gas terug nemen (komt voor sommige onder ons vast bekent voor die een paard hebben de even voorwaarts gaat op been).

Vanuit dat leren rijden op je zit kun je uiteindelijk hulpmiddelen weglaten dus minder met je been etc. Met bijvoorbeeld je bekken kun je zoveel van je paard vragen.

Oke je paard staat stil, daar moet jij dan een oplossing voor zoeken wat bij jou past om het paard te overtuigen dan doorgaan leuker is als stoppen. Gewelt is een manier. Iets anders gaan vragen. Zeggen dat het goed is even korte pauze nemen en dan besluiten weer verder te gaan. Achterwaarts/zijwaarts/etc vragen (vaak is dat moeilijker als voorwaarts dus sommige paarden weten het dan wel. Ik zou wel de oefening die je vraagt afmaken. Kun je er wat mee?

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:49

Hoi Lailapri,

Ik heb niet in mijn tekst gezet dat ik de paarden dan maar in de ribben schop hoor. Meestal stap ik af en probeer ik het een eindje verder op weer verder. Voor mijzelf wilde ik het gewoon gaan proberen zonder zweep, net als het gebruik met zweep is dat ieder zijn eigen keus lijkt mij. Ik veroordeel ook niemand die met zweep rijdt, ik wilde het alleen zonder proberen.
Daarbij stuitte ik op het probleem dat beide paarden na een poosje niet meer verder willen lopen.
Maar iig bedankt voor je tips.
Een andere richting

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:55

comeback schreef:
Hoi Lailapri,

Ik heb niet in mijn tekst gezet dat ik de paarden dan maar in de ribben schop hoor. Meestal stap ik af en probeer ik het een eindje verder op weer verder. Voor mijzelf wilde ik het gewoon gaan proberen zonder zweep, net als het gebruik met zweep is dat ieder zijn eigen keus lijkt mij. Ik veroordeel ook niemand die met zweep rijdt, ik wilde het alleen zonder proberen.
Daarbij stuitte ik op het probleem dat beide paarden na een poosje niet meer verder willen lopen.
Maar iig bedankt voor je tips.
Een andere richting

Vraag je af waarom je paarden uiteindelijk niet meer verder willen lopen.
Dat komt omdat jij geen overtreffende trap paraat hebt als jij het met je benen niet meer op kunt lossen.
Zo leert je paard uiteindelijk je beenhulp te ignoreren. Hij voelt hem niet meer.
En als je geen zweep bij je hebt om hem even wakker en attent te maken, kun je uiteindelijk nog zo hard schoppen, dan gaat er niets gebeuren.

A horse knows exactly what happens, before what happens happens.
En paard weet precies wat er gaat gebeuren, voordat er gebeurt wat er gaat gebeuren.
Een keer een tik met de zweep op het juiste moment, en je paard is weer attent voor het been.
En dan kun je het van daaruit weer vriendelijk gaan vragen, en zonder zweep.
Het staat je vrij om het zonder zweep te gaan proberen. Maar ik kan je nu al vertellen dat het van kwaad tot erger gaat...