Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Edit: ik had er zelf ook al aan gedacht om toch even een tijdje met sperriem te rijden; hij heeft nu in de gaten dat hij zijn mond wagenwijd kan opensperren e.d. en daar maakt hij dus ook goed gebruik van; een stille verbinding is er nu niet te krijgen, hij is zo druk met dat bit bezig dat hij ook af en toe z'n hoofd schud e.d..
_Dressage schreef:Mijn paard doet t ook heel erg,
maar ik weet niet of je het al wist, maar kauwen is de ontspanning van een paard,...
het kan ook onwennig zijn voor je paard, omdat hij zo jong is, maar dit is dus echt helemaal niet erg ofzo hoor
oja en een sperriem is veranderd niks, je ziet het alleen minder, de kaken zullen alsnog blijven bewegen aangezien een paard ze in de nauwste situatie nog over elkaar heen kan schuiven
e_horse schreef:Je zou ook kunnen overwegen om bitloos te gaan mennen. Een sperriem is symptoombestrijding. Je paard wil iets zeggen/duidelijk maken en jij gaat 'm letterlijk de mond snoeren..
_Dressage schreef:@ Joyciej007, de oorzaak van het probleem vinden blijft moeilijk, ben jij er uiteindelijk achter gekomen wat de oorzaak ervan was?
bij de mijne was het gewenning, altijd heel hard in de mond getrokken en als hij iets moeilijk vind valt hij in het probleem wat hij bij zich draagt, maar het ligt er ntuurlijk aan hoe het paard van dit meisje zn mond open doet, er is een duidelijk verschil tussen -pijn
-Onwenningheid voor het bit
-'aangeleerde' verwachting van het paard, dat geen vertrouwen heeft in de ruiter, dus wat mijn voorbeeld was