[AR] pony kauwt teveel/mond open

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

pony kauwt teveel/mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 08:22

Mijn 3 jarige mini appaloosa (wat groter uitgevallen namelijk 1m) loopt opzich heel fijn op een liverpoolstangetje. Ik heb een speciaal shetten maatje dus ook met dunnere stang en kleine bril. Nu kauwt ze er constant op, niet dat ze haar mond heel erg open doet als verzet, meer wat overdreven kauwen. Tja waarom? Ik denk dat ze er nog niet helemaal lekker aan gewend is, ze doet het op mijn trensje nog erger lijkt het wel. Nu kan ik er een sperriem aandoen met als nadeel: je lost de oorzaak niet op, of als voordeel: je lost het juist wel op, want het bit komt ook wat stiller in de mond te hangen.

Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt en vaak zijn de bitten te dik. Nu is er gewoon echt geen dunner menbitje dan dit te vinden naar mijn idee, dus denk ook niet dat dat t probleem is. Andere bitten kopen en uitproberen is ook niet echt portomonee vriendelijk, dus wat vinden jullie ervan??

edit: tandarts is net geweest en komt ook altijd helemaal achterin dus dat kan het echt niet zijn

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:28

Gewoon wennen :j
Mijn merrie doet dit ook. Fijn doorrijden met zachte hand, ontspanning opzoeken en het wordt langzaam steeds minder.
Je kan er een sperriempje omheen doen (bit ligt stiller in de mond). Je hoeft deze niet 'aan te snoeren'. Gewoon 'stevig' en toch losjes vast.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:47

Ik denk dat het idd gewoon wennen is. Heb dat hier ook wel gehad, dat ze wat moesten wennen aan het bit en daarom overdreven gaan kauwen/smakken.

Wel heel toevallig want wilde zelf misschien ook een topic openen over vrijwel hetzelfde; mijn 5 jarig ruintje ben ik nu bezig met wat meer oppakken; vorig jaar heeft hij voor 't eerst een paar keer aan de dubbele longe en lange lijnen gelopen. Hij moest nog helemaal aan het bit wennen, dus eerst ging er een trensje in. Sinds een tijdje gebruik ik nu een menhoofdstel met oogkleppen en een liverpool die vrij dun is, wel met vaste scharen. Hij deed het overigens ook op de trens, maar hij kauwt idd erg overdreven, soms met de mond wel heel erg open, ookal geef ik weinig tot geen druk. Voornamelijk in draf aan de dubbele longe; als je hem laat stappen doet hij het ineens veel minder. Hij speelt ook constant met z'n tong; hij 'draait' die kronkel in z'n tong zeg maar omhoog en omlaag, of pakt met z'n kiezen de stang en laat hem dan weer los.

Ik was ook aan het bedenken hoe dat op te lossen; ik denk dat hij gewoon nog even wat moet wennen, helemaal als ik zie dat hij het in stap een stuk minder doet. Vorig jaar was hij af en toe hevig aan het tandenknarsen, dat had ik ook nog nooit meegemaakt, maar dat is nu ook weg eigenlijk.
Hij doet het dus wel een stuk extremer dan de andere pony's die moesten wennen aan het bit en/of aan een stangbit.

Edit: ik had er zelf ook al aan gedacht om toch even een tijdje met sperriem te rijden; hij heeft nu in de gaten dat hij zijn mond wagenwijd kan opensperren e.d. en daar maakt hij dus ook goed gebruik van; een stille verbinding is er nu niet te krijgen, hij is zo druk met dat bit bezig dat hij ook af en toe z'n hoofd schud e.d..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:50

Zowel Alwyn (met een paar keer a/d lange lijnen geprobeerd) als Simba (ervaren pony, had ik 'overgenomen' met hoofdsteletje met liverpool erin) deden dat naar mijn zin ook veel te veel en waren erg onrustig. Ik heb er nu bij allebei trensje inzitten en dat gaat prima. Gewoon trensje aan menhoofdstel, zonder sperriem.
Ze drammen niet met mennen heb ik ze goed in de hand/reageren ze prima, dus zo heb ik het maar gedaan. Niet opgelost (want denk dat het met de liverpool weer net zo gaat), maar dus ander bit erin gedaan.
Stel dat ze het echt nodig hadden een stang, zou ik ermee door zijn gegaan maar omdat dit ook werkt dan maar zo.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 17:16

bedankt voor jullie fijne reacties:)
Trensje doet ze het net zo, dus laat ik haar liever aan de liverpool wennen. Ik ga ook door t drop met vrij veel verkeer en wil in de toekomst ook af en toe een strandritje meepakken dus heb dan liever altijd de liverpool die, moest het dan nodig zijn, toch wat sterker in werkt. Aan de ene kant natuurlijk wat onnodig met stang nu, maar als je eigen hand zacht is dan is het bit dat ook.

JoyCiej007 schreef:
Edit: ik had er zelf ook al aan gedacht om toch even een tijdje met sperriem te rijden; hij heeft nu in de gaten dat hij zijn mond wagenwijd kan opensperren e.d. en daar maakt hij dus ook goed gebruik van; een stille verbinding is er nu niet te krijgen, hij is zo druk met dat bit bezig dat hij ook af en toe z'n hoofd schud e.d..

Dan zou ik persoonlijk jou mee willen geven om zeker een sperriempje te gebruiken. Wat jij nu hebt wil ik namelijk voorkomen. Als ze eenmaal doorhebben dat ze het bit kunnen ontlopen door mond open, vastpakken of tong eroverheen gooien dan krijg je dat er lastiger uit dan dan ze het nooit gekent hebben. Die stille verbinding dat heb ik dus ook, zo irritant want ze is zo licht op het mondje dat het er prima zou kunnen zijn, maar nu dus niet door al dat gekauw. Ik ga vanavond proberen met sperriem en dan breng ik verslag uit of dat heeft geholpen!

e_horse

Re: pony kauwt teveel/mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:52

Je zou ook kunnen overwegen om bitloos te gaan mennen. Een sperriem is symptoombestrijding. Je paard wil iets zeggen/duidelijk maken en jij gaat 'm letterlijk de mond snoeren..

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:55

Mijn paard doet t ook heel erg,
maar ik weet niet of je het al wist, maar kauwen is de ontspanning van een paard,...
het kan ook onwennig zijn voor je paard, omdat hij zo jong is, maar dit is dus echt helemaal niet erg ofzo hoor
oja en een sperriem is veranderd niks, je ziet het alleen minder, de kaken zullen alsnog blijven bewegen aangezien een paard ze in de nauwste situatie nog over elkaar heen kan schuiven

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:58

_Dressage schreef:
Mijn paard doet t ook heel erg,
maar ik weet niet of je het al wist, maar kauwen is de ontspanning van een paard,...
het kan ook onwennig zijn voor je paard, omdat hij zo jong is, maar dit is dus echt helemaal niet erg ofzo hoor
oja en een sperriem is veranderd niks, je ziet het alleen minder, de kaken zullen alsnog blijven bewegen aangezien een paard ze in de nauwste situatie nog over elkaar heen kan schuiven

kauwen kan net zo goed spanning zijn........ipv ontspanning! ;)

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:02

@ Joyciej007, de oorzaak van het probleem vinden blijft moeilijk, ben jij er uiteindelijk achter gekomen wat de oorzaak ervan was?
bij de mijne was het gewenning, altijd heel hard in de mond getrokken en als hij iets moeilijk vind valt hij in het probleem wat hij bij zich draagt, maar het ligt er ntuurlijk aan hoe het paard van dit meisje zn mond open doet, er is een duidelijk verschil tussen -pijn
-Onwenningheid voor het bit
-'aangeleerde' verwachting van het paard, dat geen vertrouwen heeft in de ruiter, dus wat mijn voorbeeld was

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:44

Zullen we weer on topic gaan, is voor de TS wel net zo gezellig.

Hoe lang ben je al bezig met het wennen aan een bit?
Ik heb ook pony's die af en toe lekker knabbelen van ontspanning, maar ook uit frustratie zo hun tong erover kunnen gooien. Het valt me op dat als ik weinig train, dat laatste het geval is en als ik regelmatig train het eerste.
Als je al wat langer bezig bent is een ander bitje proberen best een mogelijkheid. Maar anders is het toch een kwestie van wennen.
Bitloos is inderdaad ook een optie, maar daar kan ik zelf niet over oordelen, ik heb daar geen ervaring mee.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:23

nou ik zal even op iedereen reageren:

e_horse schreef:
Je zou ook kunnen overwegen om bitloos te gaan mennen. Een sperriem is symptoombestrijding. Je paard wil iets zeggen/duidelijk maken en jij gaat 'm letterlijk de mond snoeren..

ik doe de sperriem echt niet zo strak dat zijn mond gesnoerd word.

Joyce
pony gaat niet in de staak en is tot nu toe ook nog niet geschrokken. Ze schud ook niet met het hoofd, loopt juist lekker ontspannen (zie foto topic).

Dan nu: Bitloos is met deze merrie echt géén optie. Eerlijk gezegd weinig zin om mij daarvoor te verantwoorden, maar kort samengevat:
- onder het zadel, prima. Rij ook bitloos met andere pony. Dan heb ik mijn zit en beenhulpen en een band van 6 jaar met elkaar.
- met de kar heb ik alleen stemhulpen. Dan kun je zeggen dat ik veel en veel langer moet oefenen voor ze goed genoeg luistert naar de stemhulpen en ik geen bit meer nodig heb en dat bitloze hoofdstellen ook een bepaalde inwerking hebben. Maar dat ga ik gewoon echt niet doen met een men-pony.

_Dressage schreef:
@ Joyciej007, de oorzaak van het probleem vinden blijft moeilijk, ben jij er uiteindelijk achter gekomen wat de oorzaak ervan was?
bij de mijne was het gewenning, altijd heel hard in de mond getrokken en als hij iets moeilijk vind valt hij in het probleem wat hij bij zich draagt, maar het ligt er ntuurlijk aan hoe het paard van dit meisje zn mond open doet, er is een duidelijk verschil tussen -pijn
-Onwenningheid voor het bit
-'aangeleerde' verwachting van het paard, dat geen vertrouwen heeft in de ruiter, dus wat mijn voorbeeld was

Het is duidelijk gewoon kauwen en spelen met het bit en geen verzet of pijn.

@ Arabesk: bedankt voor je filmpje, ik kende dat idee al, daarom heb ik nog liever een stangetje dan een trens en uiteindelijk is het stangetje net zo zacht als de ruiterhand.
@ sumic: het laatste halfjaar zo'n 2x per week en sinds half april zo'n 3/4x per week.. niet lang, altijd kort max 20min, een enkele keer loopt t uit tot 45min.

UPDATE: gister een sperriempje eraan gedaan, vrij losjes maar het gaf wel wat vastigheid zeg maar. Ze liep nu nog lekker te kauwen, maar op een fijnere manier. Ik wil dit ook graag even zo aankijken, wil niet dat de pony door de mond open te doen straks zichzelf dingen gaat aanleren als tong over het bit en echt in verzet gaat komen. Ze mag in verzet komen tegen pijn natuurlijk en dat merk ik dan ook wel op, maar niet in verzet tegen bijvoorbeeld het feit dat ik rechtdoor wil en mevrouw linksaf.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-06-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd van eerdere reactie die verwijderd is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:38

Moderatoropmerking:
Ik heb vele offtopic reacties verwijderd. Graag de vraag om alleen ontopic op de vraag van de topicstarter te reageren. Alvast bedankt.