VD in combinatie met Parelli? Hoelang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

VD in combinatie met Parelli? Hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:27

Heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet echt een antwoord vinden :)

Na een zware val van m'n nieuwe pony (heb hem sinds half april) mocht ik gisteren eindelijk weer rijden. Ik merkte echter dat al het vertrouwen onder 0 is gezakt. Zo erg dat ik hem amper nog in draf wil zetten.. Daarom heb ik besloten om de komende tijd vooral op de grond aan ons vertrouwen te werken, en niet meer te rijden, uitgezonderd eens een stapritje met wat kleinere drafjes (pony wordt verder nog wel getraind door vorige eigenaars, dus hij blijft in conditie). Ik had al gehoord van de Seven Games van Pat Parelli, dus heb de zoekfunctie hier én google drastisch geraadpleegd en ik heb echt interesse. Nu vroeg ik me af of dit te combineren is met VD in één 'training'. Momenteel heb ik geen één van de twee gedaan met deze pony (heb met het vorige paard al wel wat VD gedaan), dus de beginselen van VD zoals stap/draf/galop/halt op stemcommando moeten toch niet te zwaar zijn in combinatie met Parelli?

Nu vroeg ik me af : hoelang zou ik zo'n Parelli-en-VD-'training' doen, hoe zou ik indelen etc etc. Tips zijn ook welkom! :)

billionache

Re: VD in combinatie met Parelli? Hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:46

Niemand?

Spoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:36

Ik heb zelf weinig ervaring met VD maar ben al langer bezig met Parelli. Parelli is gewoon een goeie basis voor elk paard. Alleen is het niet de bedoeling dat je met je paard communiceert door stemcommandos maar vooral door lichaamstaal.
Dat gezegd zijnde, in het begin doe ik altijd maar 30min sessies. Zeker in het begin heeft je paard iets van 'wat gebeurt er?!' en verliest het al snel concentratie (en als je zelf pas begint jij ook ;-)). Dus beter 2 of 3 keer per dag een korte sessie dan 1 lange sessie. Maar als je verder gaat met Parelli wordt het gewoon een manier van omgaan met je paard en pas je het altijd toe. De echte 'werk sessies' zijn bij mij dan ongeveer een uur en een half uur spelen. Ik hoop dat dit wat helpt?

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:54

Je kunt natuurlijk alles combineren! De 7 Games is uiteraard een goed begin, en je kunt er ook makkelijk tussendoor het 'voetje geven', hand aanraken, achterhand of voorhand wegdraaien aan toevoegen (is ook goed voor de vertrouwen). Werk eerst aan je eigen vertrouwen jegens je paard - daarna pas kan het paard jóu volledig vertrouwen.
Veel op de grond met hem of haar werken, en gekke dingen doen met hem haar. Dan leer je ook hoe hij reageert, en waar je op kunt rekenen. Ik weet ook van mijn eigen arabier wanneer hij wel of niet kan schrikken, en wanneer hij me eraf zou kunnen gooien, en toch is hij super 'betrouwbaar'. Ik weet namelijk ook precies wanneer ik hem wél kan vertrouwen. Dit soort momenten moet je op gaan zoeken.
Als je je grenzen een beetje weet, kun je daarop gaan oefenen en trainen. Dan zul je je ook veiliger voelen op zijn rug, als je weer gaat rijden. En niet te voorzichtig zijn. ;) Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt, maar zelfs eraf vallen is geen ramp.
Succes!