NH is voor iedereen anders , wat betekent het voor jou?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

NH is voor iedereen anders , wat betekent het voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 21:35

iedereen heeft een andere mening over horsemanship .

de één vind dit en de ander dat .

en iedereen voert het op zijn eigen manier uit met zijn paard .

voor mij betekend het , je verdiepen in het (kudde)gedrag van een paard , en verdiepen in zijn manier van denken en van daaruit spelen met je paard. . daarnaast kies ik er ook voor om vrij met mijn paard te werken . maar dat staat los van horsemanship. natuurlijk zijn er wel een aantal dingen die belangrijk zijn bij NH . basis dingen . zoals je verdiepen in zijn kuddegedrag . maar verder kun je ook zelf dingen verzinnen .

nu is het jullie beurt ! wat is Nh voor jou. en wat voor oefeningen of spelletjes doe je met je paard ?

ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-10 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Taalfout uit titel gehaald.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:39

Ik denk dan meteen aan; communiceren op z'n paards :)) En ook lekker je paard zo natuurlijk mogelijk houden en behandelen, lekker grondwerken en natuurlijke spelletjes doen :)

Arabesk

Re: NH is voor iedreen anders , wat betekend het voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:01

NH is voor mij natuurlijk huisvesten, verzorgen, voeden en benaderen :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:24

NH is voor mij: begrijpen hoe een paard denkt en waarom hij dingen doet zoals hij doet, en daarop inspelen. Dat betekend voor mij niet per definitie dat je hem Natural houdt, of geen dekens of ijzers gebruikt, bitloos, boomloos, bitloos en spoorloos rijdt.

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:53

Ik zou willen dat iedereen zich meer verdiepte in de basis en de natuur van het paard.
Dat wil niet zeggen dat we idd geen dekens of ijzers meer eronder mogen leggen.
Ik vind namelijk dat het paard toch al niet op natuurlijke wijze gehouden word als je hem " gevangen" houd.
Dat wil niet zeggen dat we het leven niet kunnen veraangenamen door het proberen te benaderen tot in zoverre dat kan.

Daarnaast moet je een paard begrijpen om het te kunnen berijden op niveau.
Als je zijn natuurlijke aard al niet snapt zal het niks worden en word je alletwee ongelukkig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:45

NH is een gepasseerd station.
Wanneer je in staat bent om te kijken wat er echt gebeurt, heb je geen hokje meer nodig..........

zonnetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:44

ikke schreef:
NH is een gepasseerd station.
Wanneer je in staat bent om te kijken wat er echt gebeurt, heb je geen hokje meer nodig..........

Goed geantwoord! Daar sluit ik me helemaal bij aan...
Ik denk dat je zo goed mogelijk moet leren communiceren met je paard. Helemaal natural kan idd toch nooit.
en moet je ook helemaal niet willen. Een paard zal zich nooit helemaal "natural" gedragen om je heen...
Het is niet natuurlijk de combinatie mens en paard....

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:38

voor mij is NH leren omgaan en communiceren met je paard?
samen een toch? gewoon zoals het hoort?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:41

Op een natuurlijke manier met je paard omgaan en communiceren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:49

*schopje want ik vind 't een veel te interessant topic om zomaar in de krochten van bokt te laten verdwijnen O:) *

Natural horsemanship heeft wat mij betreft niets te maken met wortelstokjes, boomloze zadels en goeroes die zeggen wat je moet doen. De enige naar wie ik luister is mijn paard. Hij is een paard, en hij moet zo veel mogelijk als paard kunnen leven. In een sociale groep met duidelijke verhoudingen, genoeg gras en hooi en met bomen om aan te schurken en onder te schuilen. Hij vindt het niks om op stal te staan, dus heb ik hem ergens gehuisvest waar hij dag en nacht lekker buiten kan zijn. Dat vind ik passen bij natuurlijk paardengedrag. Heel toevallig is hij niet beslagen en heb ik een natuurlijk bekapper voor hem, maar geen diehard naturalfiguur dat mij doorzaagt over hoe slecht het is om je paard krachtvoer te geven bij wijze van :+ :o

Natuurlijk is mijn paard wel een gedomesticeerd dier, hij dankt zijn bestaan aan de recreatieruiterij in Nederland. Als er geen recreatieruiters zouden bestaan zou mijn paard nooit gefokt zijn. Dus ja, mijn paard doet dingen die tegennatuurlijk zijn. Hij laat toe dat ik hem beperk in zijn bewegingen (want ik doe hem een halster om en ik bind hem vast, bijvoorbeeld) en hij laat mij op zijn rug zitten. Ook moet hij af en toe over vreselijk enge dingen op de grond stappen wat hij eigenlijk liever niet zo doen. Omdat ik zo egoistisch ben om niet kilometers om te willen rijden als we ook gewoon over het spoor kunnen.

Ik ben een mens. Geen paard. Ik kan dus niet helemaal bevatten hoe mijn paard zich voelt in zo'n situatie. Wel kan ik mij daar een rationeel voorstel bij maken. En ik respecteer dat mijn paard paard is. Ik probeer om een zo duidelijk en eerlijk mogelijke leider voor hem te zijn en hij accepteert dat. Ook luister ik naar wat hij aangeeft, naar wat zijn mentale en fysieke (on) mogelijkheden zijn. Doordat ik alleen op zijn reacties kan afgaan is het soms een behoorlijk gepuzzel om te begrijpen wat er is maar ik stel hem vast ook vaak genoeg voor ondoorgrondelijke raadsels. Want ik ben een mens, en daardoor voor een paard vast een merkwaardig wezen.

Voor mij is natural horsemanship dus eigenlijk dat ik zijn paard-zijn en zijn behoeften respecteer, en dat hij accepteert dat ik weliswaar zo'n vaag mensverschijnsel ben maar dat ik ondanks dat mijn best voor hem doe :o

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:16

Voor mij is Natural Horsemanship: Paarden begrijpen en samen met ze te kunnen communiceren in hun taal. Bitloos & boomloos rijden en gewoon samen veel plezier hebben in wat we doen! :D

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:34

Nh Is Voor Mij: Een Band Maken Met Je Paard! Vertrouwen Krijgen. Een Band Voor Het Leven Opbouwen. <3

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:54

NH is voor mij niet echt een bepaalde techniek. Ik ben niet echt een parelli of een weet ik het wat aanhanger.
Ik heb van een hoop stromingen het een en ander geleerd, en ben nu aan het leren om heel simpel naar mijn paard te luisteren.
Het is namelijk niet zo dat ik hem leer maar hij leert mij.
Wat wij doen lijkt ook nergens meer op maar we hebben veel plezier met elkaar en respect voor elkaar.
Zo ben ik nu ook aan het leren dat bij elk paard de knopjes op een andere plek zitten en dat er nergens een voor elke combinatie geldend antwoord is.
Kort om NH is leren van het wijze wezen paard.

wetbagyes14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:21

Ik Werk mijn paard los, dat is heel mooi om te doen want het gevoel en de rust die we allebei krijgen is gewoon heel gaaf, ook gaa ik soms gewoon lekker een beetje spelen in de bak, of rijden met freestyle halster, ook doe ik soms wat t-touch:D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:24

E_Nalanta schreef:
Ik denk dan meteen aan; communiceren op z'n paards :)) En ook lekker je paard zo natuurlijk mogelijk houden en behandelen, lekker grondwerken en natuurlijke spelletjes doen :)

precies
ik had het niet beter kunnen zeggen..
wel een toevoeging,

het is voor mij ook
dat ik nu achteraf kan zeggen (over paarden die ik verzorgde toen ik nog niet nh '''deed'') dus dat zat haar dwars,
had ik nou maar dit, of deed ik nou maar dat..
Maar vooral ook weten,
dat eigenlijk
"once you've gone natural, and know what you can and may achieve, you never wanna go back"

gisa

Re: NH is voor iedereen anders , wat betekent het voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:03

Voor mij is NH een perfecte relatie opbouwen met mijn paarden zodat zij graag bij mij zijn en het heerlijk vinden als ik met hun ga spelen. Ik ben een Parelli-fan.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:05

Ik ben niet helemaal thuis in het NH maar als ik het hoor dan denk ik gelijk aan: Het respect en vetrouwen na elkaar.

Dus niet het paard dwingen maar vragen.

ga zo maar veder.

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:25

Voor mij is dat de paardentaal leren.

Zo als ze veel zeggen: Het is niet aan de paarden om de mensentaal te leren, maar aan ons om de paardentaal te leren.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:20

ik vind het met name proberen te begrijpen waarom een paard zo reageert hoe hij reageert.
en dan bedenken of je iets misschien niet goed doet als hij protesteert.
zelf doe ik vrijheidsdressuur, en ze snapt het en werkt erg goed mee,
maar als ze even geen zin heeft en lekker gaat grazen (want ik doe het nu nog in een stukje weiland) mag dat.
ben nu bezig met het compliment, maar volgens mij is ze een beetje stijf, ze komt niet diep genoeg, dan gaat ze met haar hoofd opzij.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:55

Natural horsemanship is voor mij je verdiepen in het wezen paard:

- Wat zijn de natuurlijke levensbehoeftes
- Wat is het natuurlijke gedrag ('gedrag' in de breedste zin van het woord, dus ook communicatie)
- Wat is het leervermogen van een paard
- Wat zijn de anatomische mogelijkheden

Dat is het 'natural' gedeelte, het 'horsemanship' slaat dan op:

- Hoe kom je zoveel mogelijk aan het welzijn tegemoet
- Hoe communiceer je begrijpelijk met een paard (voor een paard)
- Hoe train je een paard (wat zijn begrijpelijke africhtingsmethoden, hoe hou je hem alert en werkwillig, hoe spreek je zijn leervermogen het best aan)
- Hoe hou je rekening met de fysieke mogelijkheden en beperkingen van het dier

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:50

nh is voor mij luisteren naar je paard en samen verder denken en werken

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:46

Ik heb een paard gehad die 27 jaar is geworden, toen ik hem had heb ik me nog nooit verdiept in andere methodes.
gewoon lekker rijden,
2 jaar geleden heb ik een jaarling tinkerhengstje gekocht en ben me toen gaan verdiepen in grondwerk en andere opties.

Ik vind het mooi zoals de paarden er op reageren, wel vind ik dat je altijd je eigen koppie erbij moet houden en dat niet elk paard er hetzelfde op reageert.

Dus voor degene die het niets vinden, vooral niet doen,
en de andere voor wie het wel werkt, succes en veel plezier.