[AR] Pony reageert heel heftig op trekken, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marive

Pony reageert heel heftig op trekken, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:04

Hallo,

Vorig jaar zijn wij begonnen met het beleren van een shetlandmerrie. Ze pakte alles heel goed op, maar toen ging ze in de zomer naar de hengst en heeft alles stilgelegen. Daarna hebben we amper tijd gehad voor haar, maar nu zijn we weer druk bezig.

Lange teugel, lange lijnen gaat allemaal prima, af en toe wel wat drukjes maar het is gewoon een beetje een heethoofd. Het grote probleem zit hem in het trekken. Zodra je iets gewicht geeft op het borsttuig gaat ze in verzet. Ze gaat óf stilstaan, óf steigeren. Nu hebben we eerst geprobeerd om gewoon zachtjes aan de strengen te hangen en dan steeds iets meer druk te geven, dit ging wel aardig dus toen de band erachter. Eerste keer ging dit goed, uitgebreid beloont en 2 dagen later weer geprobeerd. Nu ging ze echter weer helemaal in verzet en dan niet een klein beetje maar echt erg.
In draf gaat het nog wel een beetje, in stap voor geen meter.

Nu kunnen we natuurlijk rustig en met veel geduld nog zo verdergaan en hopen dat het gaat lukken, maar ik was benieuwd of er mensen zijn met hetzelfde probleem of mensen die een goed idee hebben wat je nog meer kunt doen. Wie weet er wat?

Ik hoef trouwens niet echt reacties van zoek iemand met ervaring, die hebben we (mn vader iig) wel aardig wat ;)

koetjeboe

Re: Pony reageert heel heftig op trekken, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:06

en als je er even een zweepje bij pakt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:36

Mijn pony was ook zo (alleen niet bij een band, enkel als de wagen er achter hing), hij vertrok heel heftig: ofwel naar rechts(zodat pony en wagen in een hoek van 90 graden stonden) en dan vertrok hij plots in galop, dan moesten we al uitkijken of we vlogen van de wagen af, ofwel begon hij te steigeren en dan vertrok hij plots in galop. Hij heeft ook een periode gehad dat hij zijn achteruit opzette in volle vaart. Alle 3 niet aangenaam.

Nu is dit wel niet helemaal hetzelfde probleem omdat bij mij het vertrekken met de wagen een probleem was... Maar tijdens het rijden liet ik hem gewoon vertrekken zoals hij wou, als dat in galop was, was dat maar zo. Ik beloonde hem als hij vooruit ging.
Voor het vertrekken bij mij thuis heb ik besloten om hem in te spannen op de straat: vlakke ondergrond en een klein beetje berg af, dus het trekt veel gemakkelijker. Pony vertrekt nu in een rustig stapje zonder zenuwachtig gedoe.
Het vertrekken tijdens het rijden is ook over gegaan toen hij meer spieren had gekregen en meer vertrouwen had dat hij de wagen kon trekken.(veel stoppen en vertrekken op verharde weg zodat het gemakkelijk trekt)

Het is wel niet hetzelfde, maar ik hoop dat je er toch iets mee bent... (misschien komt dit probleem ook nog wel bij jou, als hij nu al problemen heeft met de band) Ik zou zeggen: oefenen, oefenen, oefenen, en héééél veel belonen als hij het goed doet, wees maar overdreven enthousiast.

Edit: ik denk dat een zweepje hem bang gaat maken (was bij mijn pony het geval), dus ik zou opteren voor hem aan te moedigen en te belonen als hij een stapje vooruit zet. Met heel veel geduld kom je er wel.
Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:35

Met wat voor borsttuig rijden jullie?
Jullie rijden vaak met van die concours tuigjes met een heel smal borsttuig waardoor er veel druk komt op een klein stukje. Een breder borsttuig zou al wat kunnen helpen dan.
Marengo deed ook zo stom in het begin (alsof ik hem minstens 1.000 kg liet treken), die heb ik met een extra breed borsttuig met een onderlegger daar onder gereden.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:30

Zweepje werkt niet, daarbij gaat ze dus ook alleen maar óf stilstaan óf steigeren.

We hebben nu ook gemerkt dat ze in draf wel aardig trekt, dus zijn daar nu veel mee bezig en dan uitgebreid belonen. Dan weer een paar stapjes stappen en als ze dan weer gaat klooien weer gaan draven. Hopen dat het dan ook steeds beter gaat, kan je natuurlijk niet in 1 keer zeggen.

Borsttuig is wel een goeie ja. We hadden de eerste keer (toen het nog wel aardig ging) een ander tuig erop liggen en daar was het borsttuig ook een stuk breder van. Volgende keer proberen we dat borsttuig dus weer ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:50

extra onderlegger idd doet vaak wonderen. Heb je het borsttuig ook wel op de goede hoogte zitten? Je ziet borsttuigen toch vaak echt eerder te laag dan te hoog hangen.

Het probleem van sander_lotte zou imo van te voren al opgelost/deels voorkomen kunnen worden door goed voor te bereiden; het wegtrekken v/d wagen uit stilstand, daar reageren vaak veel pony's in het begin wat heftig op; er komt ineens erg veel druk op de borst, en dat zijn ze helemaal niet gewend. Sterker nog, druk op de borst betekent bij veel paarden juist 'stil blijven staan' of achterwaarts gaan.... ze kunnen er ook van schrikken en in paniek raken.

Wat ik altijd doe, meerdere malen vóor dat voor het eerst gaat inspannen of slepen; aan de strengen hangen, geleidelijk aan de druk opvoeren tijdens het lopen. Als dat allemaal goed gaat ook eens vanuit stilstand laten 'aantrekken' met lichte druk op de borst, en dan steeds meer druk opbouwen. Natuurlijk dat alles aan verlengde strengen zodat je geen hoefadruk in je gezicht riskeert, en met iemand die de pony voor vastheeft en er mee loopt. Als dat allemaal goed gaat en ze zijn gewend om door die druk heen te lopen op de borst, maar ook om ineens uit stilstand volle druk op de borst te hebben en toch aan te trekken, dan zijn ze daar al aan gewend, en dat neemt toch vaak een hoop stress en onwennigheid weg bij straks de eerste keer echt inspannen en/of slepen.

En als je ze dan ingespannen hebt voor de eerste keer, doen veel mensen in het begin ook nog wel eens even hun groom de wagen een zetje laten geven bij het wegtrekken, dus even wat aanduwen en de pony zo wat extra hulp bieden.

@ TS: als ze bij een zweepje 'alleen maar gaat stilstaan of steigeren' zit er toch echt iets niet goed; je hebt toch écht een menzweep nodig om te kunnen mennen, als paard bang is voor de zweep en rare fratsen gaat uithalen als stilstaan of steigeren, dan zal je eerst nog aan de gewenning v/d zweep moeten werken, + het leren van wijken voor de zweep.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:25

Ooh haha zo bedoelde ik het niet helemaal ;) Ze gaat echt niet meteen zo doen als je haar gewoon de zweep aanraakt en hem rustig gebruikt, maar als ze niet wil trekken en je geeft haar een wat hardere tik doet ze dat. Ze is er verder totaal niet bang voor, ze gaat er dan gewoon tegenin.

Hangen hadden we dus ook al gedaan, dit ging wel aardig maar band was vooral een probleem. Borsttuig gaan we dus veranderen en verder is het dan inderdaad veel geduld hebben.

Bedankt voor jullie reacties! :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:54

@ JoyCiej007: geloof me, ik was op alles voorbereid. Dat een pony/paard moet wennen aan het 'trekken' voordat hij voor de wagen geknoopt was, wist ik wel al. Wij hadden al vanalles achter hem gehangen, eerst om te wennen aan geluid, daarna aan gewicht. We hebben het zelfs zo gedaan(met de nodige voorbereiding) dat iemand Romeo aan de longe had en ik op een houten plank ging zitten/staan waar Romeo aan vast hing (met voldoende afstand).
Romeo vond er niets aan om te trekken. We hebben het ook zo gedaan dat iemand achter Romeo ging lopen en we dan gingen tegen trekken zo hard we konden aan de strengen, maar Romeo bleef rustig verder lopen.
Toen hij de eerste keer voor de wagen ging, stond er ook iemand achter de wagen om een extra zetje te geven. Qua voorbereiding vind ik niet dat ik iets verkeerd heb gedaan.

Maar ik wou de ts gewoon even uitleggen wat mijn probleem was. Het is trouwens al opgelost, Romeo vertrekt nu rustig zonder enig probleem. We spannen hem nu in op de verharde weg en er is niets meer aan de hand.

@ ts: wat je in je laatste post zegt over de zweep, zo ging het bij Romeo ook. Als hij niet wou trekken, moest ik hem geen tik geven met de zweep want dan waren we nog verder van huis. Hij is bijlange niet bang van de zweep, maar op dat moment moet ik met de zweep van hem afblijven.

Je kan proberen voor een breder borsttuig, maar volgens mij gaat het vooral om de oefening en de beloning. Let er ook op dat je niet te snel gaat. Je kan misschien best iedere dag(of toch een aantal keer per week) eventjes het borsttuig aandoen, een longe oid aan de strengen vastmaken (zodat je niet te dicht achter haar loopt) en er zelf achter gaat lopen. Iemand wandelt met haar, en jij hangt er achter. Met momenten laat je haar je volledige gewicht maar trekken (als ze er ontspannen bij blijft). Als je dit regelmatig doet, je let er goed op dat ze rustig blijft, dan zal het wel beteren. Heel veel tijd insteken en proberen om het verzet te voorkomen. Ik zou lang genoeg bezig blijven met het menselijk gewicht, zodat je het gewicht in een fractie van een seconde kan laten vallen als je merkt dat ze zich gaat verzetten, dan kom je er wel denk ik. Als je luistert naar je pony komt dit zeker goed, met heel veel geduld.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:34

even streng aanpakken :D