Paard leren steigeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:33

Hai, :)

Sinds kort ben ik met mijn verzorgpony bezig met vrijheidsdressuur. Dit voor de afwisseling en voor een betere band en respect en vertrouwen van twee kanten :)
Hij kan nu:
Jambette, terug op stemcommando, om, los meelopen, los aandraven, los stoppen en nu wil ik hem ook graag leren steigeren. Dit is hem als eens aangeleerd alleen niet echt op een geweldige manier ( het commando was kei hard aan de teugels trekken en aandrijven :? ) met het gevolg dat hij als je hem achteruit vroeg, omhoog kwam. Zo wil ik het dus niet ;) Hoe hebben jullie je paard het steigeren geleerd en met welke tussenstapjes?

Liefs, Rozemarijn
Laatst bijgewerkt door RM_ op 28-05-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:35

Weet de eigenaar van de verzorgpony dat je hem het steigeren wilt leren?
En voordat je aan steigeren toebent, zijn er nog veel meer dingen die je het paard moet leren. Leer hem het compliment, of het staan op het blok, maar zet het steigeren nog even uit het hoofd.

Hier staan wat adviezen:

http://www.bokt.nl/wiki/Steigeren

RM_

Re: Paard leren stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:41

Hallo,

Ja natuurlijk weet de eigenaar het :)
Ik bedoelde ook niet dat ik meteen het stijgeren wilde leren maar de weg ernaar toe. ;)

Bedankt voor de link.

Ragdollcat

Re: Paard leren stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:44

Als je niet weet dat je het met een ei moet schrijven: Steigeren, dan kan je er beter niet aan beginnen lijkt me.

Dat kan tegen je gebruikt worden, zo ondeugend als paarden kunnen zijn, laat het maar over aan proffesionals en of mensen die weten hoe het moeten en weten waar ze mee bezig zijn.

RM_

Re: Paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:47

Ja, dat heeft vast heel veel met elkaar te maken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:57

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:59

Bedankt! :)

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:00

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:02

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:05

Als je weet wat je doet, en weet waar je mee bezig bent, zou je het inderdaad kunnen doen. Heb je het alleens eerder gedaan? Mischien dat een ervaren persoon je anders kan helpen.

Maar, pas wel op, een oudere verzorgshet had het ook geleerd op commando maar ging hier later misbruik van maken en ging tegen mensen op steigeren, hij steigerde gewoon echt tegen je aan met slaande voorbenen. Dit was nog een shetlander, ik heb veel blauwe plekken en paar gekneuste ribben van hem gehad. Geen pretje en echt heel erg gevaarlijk.

En dit was nog maar een shet, als een haflinger zoiets zou proberen ben je denk ik nog verder van huis. :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:06

Ik zou eerst aan wat andere kunsten gaan beginnen. Dus spagaat, compliment, buiging, rondje draaien, liggen etc. :)
Dan is het voor je paard wat duidelijker dat het een KUNSTJE is en het niet ongevraagd uitgevoerd mag worden. :) Steigeren kun je altijd nog aan beginnen. Door eerst andere kunsten te leren krijgen jullie beide wat meer ervaring en jij zeker en zul je problemen die eventueel veroorzaakt worden door het steigeren of problemen waar je tegenaan loopt tijden het leren steigeren makkelijker op kunnen lossen. :)

Kijk voor meer tips even op http://www.everyoneweb.com/NALANTA

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:06

Jaydee; Super, bedankt :)
Cassidy; haha voor als het mis gaat :P

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:07

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:10

Hannah_Menno schreef:
Ik zou eerst aan wat andere kunsten gaan beginnen. Dus spagaat, compliment, buiging, rondje draaien, liggen etc. :)
Dan is het voor je paard wat duidelijker dat het een KUNSTJE is en het niet ongevraagd uitgevoerd mag worden. :) Steigeren kun je altijd nog aan beginnen. Door eerst andere kunsten te leren krijgen jullie beide wat meer ervaring en jij zeker en zul je problemen die eventueel veroorzaakt worden door het steigeren of problemen waar je tegenaan loopt tijden het leren steigeren makkelijker op kunnen lossen. :)

Kijk voor meer tips even op http://www.everyoneweb.com/NALANTA

Bedankt voor de tips :)
Het is een paard wat wel is uit zichzelf omhoog durft te komen maar in dat Wiki stukje stond dat je dat juist kunt afleren door hem op commando te leren steigeren, hierdoor zet je het steigeren om in iets positiefs. Maar ik wil er indd ook pas aan beginnen als hij meerdere kunstjes kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:31

Steigeren is niet iets wat een paard MOET leren.
Als hij uit zichzelf al omhoog dreigt te komen, en er ook nog op word gereden, zou ik het uit mijn hoofd laten om het hem aan te leren.
Door steigeren kunnen serieuze ongelukken gebeuren. Voor ruiter en voor paard. Het kan voor het paard het enkeltje slachthuis betekenen.
Wil je dat op je geweten hebben?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:35

Cassidy, precies en daar ben ik het mee eens.

En als dat paard al brutaal is wat al durft omhoog te komen wil ze graag leren steigeren op commando om te leren dat het een kunstje is en alleen mag als daarom gevraagd wordt, beetje link dan leert ie juist echt te steigeren en gaat dat tegen je misbruiken.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:55

Die link waarin dat stond stuurde Cassidy zelf, dus spreek je jezelf een beetje tegen ;)
Al snap ik je punt wel.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:03

ja..ik weet het...het was ff zoeken en thanks.... :P
ik g proberen hoor....weer wat om hem te leren zal die zeker leuk vinden:)

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:39

Als je weet waar je mee bezig bent zal het toch wel loslopen? Met genoeg informatie en kennis kun je vast een goed begin maken.

@ ragdollcat: Als iemand 1 spelfoutje maakt, moet je er meteen maar niet meer aan beginnen? Je zou maar dyslecties zijn...

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:24

Gaaf dat je je pony dat wil leren! Maar ik vroeg me af hoe leer je in godesnaam je pony steigeren :S En al die andere trucjes? Ben benieuwd :) Ohja ik kijk niet zo vaak op dit forum dus je kan beter een pb sturen :)