Beetje vage titel, maar vooruit. Ik vraag me zo eens af wat bokt het fijnste vind werken.
Mijn vorige pony was al volledig onder het zadel voor ik haar aangespannen beleerde. Mijn nieuwe pony was super groen, en ondanks dat het bij allebei eigenlijk zo gebeurt was zonder grote problemen, vond ik mijn vorige pony toch makkelijker (zat al een stuur op, kende al verkeer, etc etc etc)
Wat is jullie ervaring?
sander_lotte
Geplaatst: 25-05-10 14:12
Het is zoals je zelf al zegt: een paard dat ohz beleerd is, heeft het stuur al, kent het verkeer,...
Mijn pony was volledig groen (3 jaar) toen ik hem aangespannen beleerd heb. Ik ben altijd vaak met hem gaan wandelen aan de hand zodat hij aan het verkeer en bijvoorbeeld blaffende honden wende.Ik heb geen enkel probleem gehad met het beleren. Nu is mijn pony bijna 1 jaar beleerd (12 juni 2009 heeft hij voor het eerst voor de wagen gestaan) en nog steeds geen problemen gehad. Pony leert iedere rit bij en het gaat super.
Conclusie: over het algemeen vind ik het leuker om een paard aangespannen te beleren die al ohz kan lopen. Bij een groene pony vond ik het ook wel super om te doen, maar er kruipt meer tijd in: spieren moeten gekweekt worden (ohz hebben ze al een beetje spieren), het stuur moet erop gezet, de hulpen moeten aangeleerd worden, beestje moet verkeersmak gemaakt worden,... Als je niet geeft om de beleertijd vind ik het wel leuker om een groen paardje te beleren. Bij je eigen pony is dat dus geen probleem, maar als je een maand de tijd krijgt om andermans paard te beleren is het aangenamer als hij al ohz beleerd is.
Al mijn rijpaarden heb ik voor de kar gehad (eigenlijk meestal mijn opa, die knupt er alles voor hahahaha). Paarden leren er goed van op eigen benen te lopen en het is een leuke afwisseling.
JoyCiej007
Geplaatst: 25-05-10 14:15
imo alleen maar een groot voordeel. Precies dezelfde ervaring hier; Ot was al goed ohz. beleerd voordat ze in het tuig werd beleerd. Sturen kende ze, idd verkeersmak, gangen zaten er goed in, halthouden ook, bitwijs (wel op trensje ohz. dan) en begrenzen/'sturen' met been. Natuurlijk moeten ze dan alsnog leren dat ze van achteren worden gestuurd, evt. wennen aan een ander (men)bit, stemcommando's er in en begrenzen/'sturen' met zweep en leidsels ipv. met zit, been en teugels. en evt. wennen aan oogkleppen.
Haar 5-jarige zoon die we afgelopen oktober hebben laten castreren ga ik deze zomer doorbeleren (die is nog helemaal 'groen', dus niet ohz. beleerd); vorig jaar al beetje begonnen met dubbele longe en lange lijnen. Hij moet echt overal nog aan wennen, van bit tot sturen en verkeer. Geeft ook weinig problemen, maar je realiseert je dan ineens wel dat veel voorbereidend werk al deels is gebeurd als ze eerst ohz. beleerd zijn.
Maar ach, hij zal toch haast nooit ohz. gereden worden, hoogstens een keer een kindje paar rondjes laten hobbelen, dus beleren in het tuig heeft nu toch echt mijn prioriteit; hij zal straks paar keer in enkelspan gaan en als 't goed is, de rest verder in 2span met zijn zeer ervaren moeder om hem door te rijden en verder te beleren.
Lacuna
Geplaatst: 25-05-10 14:18
Ik ga het straks meemaken. Sun is eerst onder het zadel beleerd, en daarna pas voor de wagen. En dat ging ontzettend makkelijk. De reden dat we daar toentertijd voor gekozen hebben, is dat ik wel kon rijden, maar nog nooit had gemend. ja, ongelooflijk stom om een paard voor de wagen te knopen als je zelf geen ervaring hebt. Typisch gevalletje van meer geluk dan wijsheid. Inmiddels weet ik beter
Met Storm ga ik het anders doen. Die gaat eerst voor de wagen, en daarna pas onder het zadel. De reden dat ik daar nu voor kies, is dat ik inmiddels een heel stuk beter kan mennen dan dat ik kan rijden Dus dan zal ik wel laten weten wat volgens mij fijner/gemakkelijker is.
groetjes, lacuna
sander_lotte
Geplaatst: 25-05-10 14:35
Lacuna: ik heb Romeo dus ook eerst aangespannen beleerd, ik ben met mijn 1.78m toch wat groot voor een pony van 1.25m. Ik kocht dan ook liever een wagen met tuig voor mijn eigen plezier ipv een zadel, hoofdstel...voor het plezier van iemand anders Ik wist ook niet hoe hij zou reageren, dus ik durfde niemand anders op hem te zetten.
Ik heb echt genoten van de beleerperiode, maar het kost enorm veel voorbereiding, en dan ging het bij ons nog vlekkeloos... Het kost dus nog meer tijd met een paard/pony die bang is van de broek of van de wagen.
Mij maakt het niet veel uit. De meeste ponies die ik onder het zadel beleer zijn eerst voor de wagen beleerd. Zijn gewend aan van alles om hen heen. Mij ponie was ohz en toen voor de wagen was ook al super verkeersmak dus dat ging ook goed.
Ik heb beide voldoende in handen gehad, en ook die ik door elkaar heen beleerd/betuigd heb.
Een pony die al ohz is is al bitwijs, is al gewend aan een zadel/singel dus een schoftje is geen probleem en vaak al verkersmak. Al kan een groene pony natuurlijk ook al wel verkeersmak zijn.
Mij maakt het dus niet uit. Bit wijs maken is vaak een kwestie van een weekje.
Bij een paard waar van ik niets weet heb ik hem het liefst helemaal groen, dan weet je wel zeker dat er niet mee gerommeld is. Ik heb er eens eentje te betuigen gehad die groen hoorde te zijn, maar waar dus al wel mee gerommeld bleek te zijn.
VanHuisUit
Geplaatst: 25-05-10 20:35
Tja, bij ons hetzelfde als bij Romeo, ik ben een beetje te groot om een welshje van 115 onder het zadel te beleren. Dus Alwyn ook van groen naar nu licht betuigd. Moet je dan wel dezelfde energie in steken als wanneer je een paard zadelmak gaat maken, daar ga je ook niet direct op. Dus lange lijnen, tuigje wennen etc. Heb vrijwel niet gelongeerd maar eerlijk gezegd deed ik dat bij zadelmak maken ook nauwelijks. Wel heel veel gewandeld (ook bij zadelmak maken). Ik heb altijd onder het zadel beleerd, tot Alwyn dat is de eerste met mennen (op een paar shetlanders in een heel ver verleden na, en dat ging eigenlijk zeer onverantwoord ). Onder het zadel had ik ze het liefste groen, om de reden die Dennis ook aangeeft en ik denk eerlijk gezegd dat ik er voor met mennen net zo over denk.
Zijn ze goed bereden is het geen probleem. Maar als er mee gerommeld is word je er niet vrolijk van. Die ik op stal gehad heb was onverantwoord om voor de wagen te zetten, pas bij navraag bij een aantal eigenaren terug kwam de aap uit de mouw. De gene die hem bij mij gebracht had wist van niets.
VanHuisUit
Geplaatst: 25-05-10 21:54
Eens.
Citaat:
De gene die hem bij mij gebracht had wist van niets.
Er worden helaas genoeg paarden verkocht als "groen" waarmee het tijdens het beleren fout is gegaan. Als het dan bij de nieuwe eigenaren verkeerd gaat; tja dat konden hun natuurlijk ook niet weten..... het paard was toch nog groen??!!
Al had ik geweten dat er wat mee gebeurd was had ik er niet aan begonnen. Het kwam er nu pas uit toen het echt niet lukte en hij iedere keer slechter werd ipv beter(de eerste keren was hij nog overdonderd). Eigenaar valt niets te verwijten, die wist het echt niet, eigenaar daarvoor had vaag wel gehoord dat de eigenaar daar voor 'hem wel eens voor een karretje had geprobeerd'. Meer was er niet bekend, maar ik wil niet weten hoe hij 'wel eens voor een karretje was geprobeerd'.
sander_lotte
Geplaatst: 26-05-10 11:35
Zulke mensen zijn inderdaad verschrikkelijk. Waarschijnlijk waren het mensen die er niet veel van wisten, paard uit de wei geplukt en wagen er achter geknoopt, zonder enige voorbereiding. Paard slaat helemaal door, zeggen zij "stom paard, dat beest is gevaarlijk" en verkopen ze hem als zijnde onbeleerd. Terwijl het beestje getraumatiseerd is, vaak voor het leven.
Ik denk dat het is zoals Dennis zegt: het maakt niet uit of ze groen zijn of niet. Maar als ze reeds ohz beleerd zijn, moeten ze wel correct beleerd zijn. Anders valt er niets meer mee aan te vangen. Ik was blij dat Romeo nog geen jaar oud was, ik kon er zeker van zijn dat er niet met hem gerommeld was. Ik heb er heel veel tijd in gestoken voordat hij uiteindelijk voor de wagen terecht kwam, en alles is prima gegaan. Helaas gebeurt het veel te veel dat mensen hun paard onbewust traumatiseren door te snel te willen gaan en onvoldoende voor te bereiden.
Onze pony is vorig jaar als 3-jarige beleerd voor de kar, ze pakte het heel goed op, was heel braaf. Nu staat ze ongeveer 3x per week voor de kar. Dit jaar zal ze onder het zadel beleerd worden, ik hoop dat dat ook weer zo makkelijk zal gaan.
tiwi1969
Geplaatst: 28-05-10 21:06
Als ik een paard zadelmak moet maken ben ik heel blij als hij al betuigd is, dan zit er al een stuur op en ze weten wat het is om stil te staan.
Ik begin dus graag met betuigen en dat zadelmak maken dat komt dan later wel. De laatste 2 wel een eigen fokprodukt en een een dier uit de kennissenkring, dus geschiedenis bekend.
Nu ben ik bezig met de pony (11 jaar)van mijn dochter waarvan ik niet meer weet dan dat hij de laatste tijd kinder pony is. Volgens mij kent hij het tuig wel maar omdat ik zijn geschiedenis niet ken ga ik te werk alsof hij niks kent, zo kan hij meteen aan mij en mijn stemhulpen wennen.
Ik beleerde ze altijd eerst onder het zadel en dan pas voor de wagen. Maar nu doe ik het met mijn jonge paard andersom. Gisteren heeft hij voor het eerst in het tuig, maar nog zonder last naar de weg gelopen. Dat ging niet slecht (ook nog niet goed genoeg natuurlijk). Ik heb ze liever eerst zadelmak overigens. Dit omdat m'n jonge paard erg kriebelig is bij de kont. Ik zit er dan liever op, dan dat ik er achterloop. Maar in dit geval vind ik m'n jonge paard nog te jong om er op te stappen.