problemen met uit de wei halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

problemen met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 08:00

Hee,
Ik heb sinds zondag mijn eigen paard(yay!)
Maar nu zit ik met een probleem, als je hem uit de wei wilt halen rent hij heel snel voor je weg.
Als je het hek naar de bak dan open zet rent hij daar doorheen en kan je hem in de bak zo pakken.
Het is dus een macho in het weiland en een droppie zodra je de bak in gaat, ook aan de hand is hij super lief. En in de bak loopt hij gewoon achter je aan(zonder halstertouw ofzo)
Maar dit is natuurlijk die de manier waarop het hoort!
Ik snap dat hij nog moet wennen, en het gaat al steeds beter..
En ik ga ook vaak even heen om hem gewoon even te knuffelen zodat hij weet dat het niet slecht is om gepakt te worden..
Maar hoe kan ik dit het beste natural oplossen?
Ik wil (als hij wat meer gewend is) parelli met hem doen(doe ik nu ook al met verzorgpaard) dus iets wat met de games te maken heeft ofzo?

groetjes Lara

Arabesk

Re: problemen met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:40

er is een hele makkelijke manier; neem altijd wat lekkers mee voor je paard als je hem gaat halen. Dan wordt je ineens héél interessant voor hem :D

Je kunt hem dan ook direct belonen voor het feit dat ie bij je komt.

Je kan ook hele ingewikkeld doen met lichaamstaal etc etc, maar dit is simpel én effectief. Dieren leren nou eenmaal het sneltst dmv voedselbeloning.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Skinner-box

eigenlijk is het een vorm van operante en klassieke conditioneren :D

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:44

Ik weet niet je hem benaderd, maar wellicht dat het helpt om niet direct naar hem toe te lopen en je lichaamshouding iets "ronder" op te stellen. Je maakt jezelf dan toegankelijker en hij is niet gelijk gespitst op dat je er direct bent om hem te halen. En dan met voedsel belonen als het goed gaat, werkt prima. Ook hem eruit halen om lekker te poetsen of te knuffelen helpt. Succes!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:19

Ik ben ook wel van de voedselbeloningen. Met mijn nieuwe paard 3x per dag erheen gegaan met wat lekkers, worteltje ofzo of een klein handje brokjes. Ze krijgt iedere keer dat ik kom kijken wat lekkers en als ik haar uit de wei haal, ook nog iets als ik het halster om heb en als we het hek door zijn. Bij terugzetten krijgt ze weer wat als ik het halster af heb, zodat ze er nu ook niet meer gelijk vandoor stormt.
Ze had het zo door, kwam vanaf de avond van de 2e dag al naar het hek als ze me zag, met zo'n blik van heeey daar heb je die mevrouw van de worteltjes!
Wat ik ook wel eens doe is gewoon wat "rondhangen" in of bij de wei zonder direct iets met het paard te doen.
Verder kan het ook inderdaad gewoon even tijd nodig hebben. In een halve week heb je nog niet echt een band opgebouwd.
Succes en veel plezier met je paard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:24

Er staat een hele rits met tips op de bokt wiki, die je zou kunnen proberen.

http://www.bokt.nl/wiki/Vangen

En gefeliciteerd met je paard! Als je hem eenmaal te pakken hebt, uitvoering belonen, daarna meteen weer loslaten, en opnieuw proberen. Trek er een dag voor uit, wordt niet kwaad, ga niet schelden, paard slaan enz. Stop niet voordat je hem te pakken hebt. Het helpt als je het paard als enige in de wei hebt staan, dus als er andere paarden in staan, haal die eruit.

Parelli is heel goed om ook dit probleem op de lange duur op te lossen. Dat versterkt de band tussen jullie twee.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:37

Hee,
super bedankt voor de tips,
al was ik met de meeste al bezig,
(belonen met lekkers, hangen in wei, zomaar even eruit halen en flink belonen en dan weer in de wei zetten,ook het benaderen doe ik al indirect)
Hij staat op het moment ook nog alleen(over een weekje mag hij bij de anderen)

x

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:36

Victorie !!
Ik merkte dat hij het als gegeven zag om de bak in te gaan als ik hem kwam halen, dus ik moest en zou hem uit de wei halen vanuit de wei zelf.
Heb vanalles doorgelopen gedaan en geprobeerd. na ruim 1,5u nog geen verschil, behalve dat hij onwijs moe werd.
dus besloot ik om neutraal rondjes te lopen met leadrope achter me aan slepend,
hij begon opeens op +- 10mn voor mij precies dezelfde rondjes te lopen,
toen ging hij, terwijl ik neutraal naar de grond kijkend doelloos rondjes liep, de leadrope inspecteren, met enig nieuwsgierigheid en ''angst''
dus liet ik de leadrope liggen en liep gewoon verder,
Remie liep er vrijwel meteen op af om te inspecteren.
en bleef toen stil staan, hoofd half laag..
Ik besloot, als laatste hoop, de circling game(parelli) andersom te doen, dat ik bij zijn ''kudde'' wilde ipv hij bij mij.
liep rondjes om hem heen,(ongeveer 8mtr afstand)
hij maakte pirouettes mij volgend.
na een paar minuten toen ik dacht dat het goed voelde,
deed ik voorzichtig met mijn zo onopvallend mogelijke niet bedrijgende houding een stapje naar binnen(rondje dus 7mtr maken)
maar hij deed toen een stapje naar achteren,
voor mij was dit genoeg om het rondje 9mtr te maken,
zo ging het even door,
en toen liep ik nog maar 2mtr afstand, merkte ik dat hij mij naar hem toe uitnodigde,
dus zelf een beetje verbaast dat hij het toeliet begon ik hem over zijn hele lichaam te aaien en hij mij,
ik liep met hem achter mij aan naar de leadrope(die nog steeds op de grond lag) klikte hem vast en gaf hem lekker snoepjes terwijl ik als een gek ''goedzo remie'' bleef herhalen,
daarna meteen op stal gezet met lekkere wortel(nadat ik hem droog gewreven had)..
Het voelde onwijs goed omdat ik hem nu in de wei heb kunnen pakken.

- heeft iemand nog tips wat ik beter heb kunnen doen? of is wat ik gedaan heb totaal niet goed? -

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:58

Er is een gezegde: nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Je mag jezelf een pluim geven, het resultaat is er ook naar. Gefeliciteerd, de eerste stap is gezet. De tijd om hem te pakken gaat steeds korter worden.
Nu hoop ik alleen dat jijzelf het geduld kunt bewaren om hetzelfde ook in de stromende regen te gaan doen...:P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:42

Cassidy schreef:
Er staat een hele rits met tips op de bokt wiki, die je zou kunnen proberen.

http://www.bokt.nl/wiki/Vangen

geweldig dat ze daar een wiki van gemaakt hebben :D :D :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:25

Ieder voorjaar zijn er weer heel veel mensen die hetzelfde probleem hebben...scheelt een hoop tikwerk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:28

Ik persoonlijk ben niet zo van voedselbeloningen.
Maar ik had dan ook problemen met een paard met voedselnijd. Dan moest je iedere keer eten mee gaan nemen, deed je het een keer niet had je een kwaad paard op je dak. Dus pas daar wel voor op.
Heb het opgelost door haar toch iedere keer naar een kleiner stukje te jagen (na haar vriendelijk, rustig, zichzaggend zelfs benaderen) en daar liet ze zich pakken. Sindsdien is het spelletje meestal niet leuk meer en heb ik geen problemen meer. :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 06:51

@Miss-Malfoy,
ja dat deed ik eerst ook (kleiner stukje, zichzaggend)
maar hij spurte dan op het laatste moment toch weer weg :(
ben benieuwd hoe het vanmiddag gaat :))

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:56

ik heb er niet zo veel verstand van maar ik heb wel geleerd:
als een paard wegrent of wegdraait moet je niet gelijk naar de hals lopen maar naar de schoft en even kriebelen en dan vastklikken

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 17:29

hee,
ik vroeg me af..
Er is ook een weitje met schapen, en daar zou hij evt ook bij mogen,
zou dit het gedrag kunnen verminderen?
Want ik heb van mensen gehoord van wie hun paard dit gedrag ook vertoont, maar alleen als hij alleen in de wei staat, anders niet(dus ook niet met andere paarden, schapen, geiten of ezel)
bij de andere paarden vind ik nog te vroeg voor, maar bij de schapen kan denk wel?

x