hoe krijgt ik haar in mijn vertrouwen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judith__

hoe krijgt ik haar in mijn vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 13:13

Hmm waar zal ik beginnen,

ik verzorg een supper lieve 3 jarige merrie genaamd Chanel.

nu ben ik begonnen met haar met grondwerk.
om er later in het jaaar(misschien zelfs pas volgendjaar een zadel op te leggen

nu is het probleem dat ze te veel kleemt bij de andere paarden,
als ik de bak afzet vvoor haar en met haar wil gaan grondwerken, heeft ze totaal geen aandacht vooor mij maar alleen voor de paarden die binnen staan(en die ze niet kan zien)
ze word dan heel zenuw achtig en luisterd voor geen meter!

wie weet wat ik eraan kan doen waardoor ze mij vertouwd en aan mij haar aandacht geeft?

wie kan mij helpen of heeft goede tips?

ALVAST BEDANKT

YelaBrenda11

Re: hoe krijgt ik haar in mijn vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:44

misschien proberen om het werk en jezelf leuker te maken .

wat is er aan de paarden leuker dan bij jou?

als je nou eens in de wei zet en kijtk wat ze doet en wat ze leuk vind.
is het een paard dat graag nieuwe dingen leert ?
dan kun je in de bak met een (jolly)bal gaan spelen bijv?

iig wat haar interesse wekt ( nog meer interesse dan bij paarden)

is het een paard dat graag beweegt , dan kun je eens gaan springen aan de hand ? je kunt zo heel veel dingen verzinnen.

dus zorg dat je paard leert dat het bij jou ook heel leuk kan zijn .

succes !

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:19

Beginnen met heel eenvoudige dingen als netjes meelopen, halthouden en weer voorwaarts, achterwaarts, gewoon aan een touwtje... uitgebreid belonen als het goed gaat. Lekker praten zodat ze aan je stem went en je kan ook stemcommando's aan de oefeningen koppelen.
Als ze niet moeilijk doet over voer kan je evt met voerbeloningen werken, ik geef mijn paard vaak een klein stukje wortel of een paar brokjes als ze een oefening goed heeft uitgevoerd. Dat helpt enorm voor de aandacht..
Ik zou pas ingewikkelder dingen gaan doen of dezelfde dingen zonder touwtje als dit goed gaat. Vertrouwen krijgt een paard voor een deel doordat jij duidelijk aangeeft wat jullie gaan doen, maar ook doordat jij iets van hem vraagt wat hij daadwerkelijk kan uitvoeren, ook in deze omstandigheid met stress. Dus niet te moeilijk.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:25

idd proberen het leuker te maken, of dingen gebruiken om dr aandacht te krijgen en te behouden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:53

Het is afhankelijk van de leeftijd van het paard of het meer of minder moeite heeft met het houden van aandacht bij jouw. Ze is 3 jaar, dat is nog een puppie....
Een jong paardje kan sowieso zijn aandacht maar maximum 10 minuten ergens op houden. Dus ga je uren met hem aan de slag, kan dat contraproductief gaan werken.

Dus korte sessie, meerdere keren per week, daar kom je het verste mee. En veel geduld. Hoeft allemaal niet op een dag...morgen nieuwe kans...
Dat grondwerken, doe je dat aan de lijn of los? Als je los werkt, kun je misschien teruggaan naar aan de lijn. Kun je ook de aandacht er wat beter bij vragen als ze wel loopt te flierefluiten. Meteen los, zonder lijn....dan sla je een stap over.
Mocht het na verloop van tijd niet beter worden, dan kun je proberen de druk wat te verhogen. Maar ik zou je willen adviseren om er hulp bij te vragen...

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:11

allemaal bedankt voor de reactie's,
hulp ga ik er zeker bij vragen,

jomyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:03

Misschien voor vertrouwen:
In de bak gaan zitten of ergens, waarschijnlijk komt ze dan vanzelf wel een keer.

En natuurlijk veel geduld hebben.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:06

het gaat al steeds beter ze is steeds beter op mij gericht,

zo loopt ook al achter me aan zonder touw( in de halve bak)

alleen als er een paard hinninkt rent ze even weg maar asl ik haar dan roep dan kijkt ze naar me en komt ze ook gelijk naar me toe en dan loopt ze weer met me mee,

ze word dan ook uitbindigt beloond met een knuffel en hier en daar een stukje wortel of appel.

hopen dat het zo goed blijft gaan,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:18

Fijn dat er vooruitgang te zien is. En heb geduld, komt wel goed.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:01

Misschien is hier ook handig om met een clicker te werken??

Eerst, click dan wat lekkers, dat herhalen tot ze het doorheeft. En dan ben jij intressant. Je kunt bij voorbeeld haar naar je toe laten komen en dat belonen doormiddel van een clickje en wat lekkers en zo kun je je paardje erg leuke dingen aanleren..

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:47

Cassidy schreef:
Het is afhankelijk van de leeftijd van het paard of het meer of minder moeite heeft met het houden van aandacht bij jouw. Ze is 3 jaar, dat is nog een puppie....
Een jong paardje kan sowieso zijn aandacht maar maximum 10 minuten ergens op houden. Dus ga je uren met hem aan de slag, kan dat contraproductief gaan werken.

Dus korte sessie, meerdere keren per week, daar kom je het verste mee. En veel geduld. Hoeft allemaal niet op een dag...morgen nieuwe kans...
Dat grondwerken, doe je dat aan de lijn of los? Als je los werkt, kun je misschien teruggaan naar aan de lijn. Kun je ook de aandacht er wat beter bij vragen als ze wel loopt te flierefluiten. Meteen los, zonder lijn....dan sla je een stap over.
Mocht het na verloop van tijd niet beter worden, dan kun je proberen de druk wat te verhogen. Maar ik zou je willen adviseren om er hulp bij te vragen...

Dat is IDD zo, maar als ze elke keer niet wil, of maar heel even kan je ook proberen om elke keer iets anders te doen, dan op comando stappen en halthouden, en 10 minuten later ga je even in de bak spelen, dat kan goed los, gewoon zelf heen en weer rennen( Probeer zelf eens stap draf en galop!) En na een tijdje gaat je pony vrolijk meedoen, dus dan kan je vanalles doen( Betekend niet als ze eenmaal alle aandacht heeft, dat je niet meer met hij kunt spelen!

Xx