Ik heb je filmpje bekeken..
Eerste vraag wat in mij opkomt is, heb je les van iemand?
Wat jij ervaart als dominant, is onzekerheid van jouw merrie.
Zij reageert op deze manier, omdat je (nog) niet de signalen herkent waarin ze duidelijk te kennen geeft dat ze de bedoeling niet echt snapt, waarom ze eigenlijk op haar donder krijgt.
Ik zag een paar dingen die mij erg opvielen, zal niet alles benoemen.
-je maakt enorm veel gebruik van je wijzende hand, deze heb je erg veel voor je uit, waarom is dat?
- Op het moment dat jij haar naar binnen vraagt, dan komt ze direct en zonder te belonen, (in de vorm van een aanraking) zet jij 2 grote stappen achteraarts om haar weer van je af te sturen.
Dit werkt heel verwarrend. Juist ook omdat ze eerder al een poging deed tot 'genade' bij jou.
Je geeft dus eigenlijk hele tegenstrijdige hulpen. 1 je stapt achteruit en gaat zo staan dat je haar het beste van je af kunt drijven, maar achterwaarts is plaats maken voor een ander, en lopen is een teken van ruimte om te reageren, met andere woorden dat je dus niet duidelijk bent.
2. haar meteen weer van je afdrijven snapt ze er niets meer van, waarom ze dan naar je toe moest komen.
- verder zie ik dat je een voedselbeloning gebruikt als ze naar e toekomt. Dit is echt taboe, omdat het paard naar jou toe 'moet' komen omdat jij die ruimte bied, en niet omdat daar een snoepje is. Daarmee ontkracht je meteen alles waar je eigenlijk zelf aan wilt werken.
Je ziet ook de onzekerheid heel goed terugkomen op de momenten van stap, daar gaat ze dus gras staan eten. Ik snap dat dat voor jou over kan komen dat ze dus echt lak heeft aan je, maar hier sluit het paard zich een beetje af voor jouw mixed signals die je afgeeft.
Mijn advies om dit in de toekomst te voorkomen zou zijn, om haar eerst vanuit een stilstaande positie oefeningen te laten doen met haar lichaam, rek en strek en op lichte aanwijzingen wijken voor de geboden druk. En ALLE sessies te beginnen met een 5 min aanraking in het midden van de bak, dat je bewust en helemaal rustig begint.
Voordat ik nog meer dingen kan opmerken voor je, wacht ik even je reactie af, want dan weet ik ook waarom je sommige dingen juist wel of juist niet doet