Longeren met bijzetteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SjanJovidad

Longeren met bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:15

Heey!!

Ik longeer mijn paard altijd met touwtjes en met mijn longeerlijn door het binnenste bitring naar de longeersingel toe. Snap je het nog? :+ Nu heeft mijn instructrice gezegt dat als ik dat doe, mijn paard gaat stijgeren en achterover klapt. Ze is heel braaf en heeft er geen problemen mee en vind het zelfs leuk! Ik zet mijn touwtjes altijd heel los, gewoon dat ze laag ingesteld wordt en niet naar alles kijkt. Ik snap niet helemaal wat mijn instruktrice hiermee bedoelt, want zij zet haar paarden ook met touwtjes helemaal met hun kin tegen hun borst aan, ik vind het dus een beetje vaag dat ze tegen mij zegt dat mijn paard zo omhoog kan komen, dan eerder die van haar, toch?? :D Snapt iemand haar? Ik wil natuurlijk niet dat mijn paard achterover klapt, maar ik vind het een beetje raar... HELP!!

Xxxx

leeneliefje

Re: Longeren met bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:17

Ik weet niet of je pony vaak stijgerd? Gewoon ohz?
Als je pony dat eigenlijk nooit doet dan snap ik idd jou instructrice ook niet. Wél heeft ze gelijk met dat je goed moet oppassen met je pony 'vastzetten' met hulpteugels ed. maar als het gewoon gaat zoals jij het verteld dan lijkt het me allemaal prima! Anders doen jij en je instruc. het een keertje smane voor de les ofzo? :)

groetje!

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:18

Nou ik denk als je paard vast zit aan bijzet, en omhoog komt, omdat hij vast zit toch zijn balans niet kan houden en achterover kan slaan. Ik heb het nog niet mee gemaakt {gelukkig}, en longeer ook niet met bijzet!

Marisje76

ach laat haar lekker kletsen! ik longeer heeeel veeel paarden en ook regelmatig met touwtjes, zelfs jonge beesten! nog maar 1x gehad dat een paard achterover sloeg en dat wasa er 1 die zadelmak gemaakt ging worden... zoals ik het van jou lees gaat het prima. gewoon inderdaad lane touwtjes beginnen en steeds iets korter indien nodig en dan valt het allemaal wel mee hoor!!

V_lalala

SjanJovidad schreef:
met mijn longeerlijn door het binnenste bitring naar de longeersingel toe.

bedoel je hiermee dat je jij longeerlijn vast maakt aan je longeersingel ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:19

Nee..ook ik snap dit niet!
Longeerd ze echt haar paard zo strak bijgezet? Dan zou mevrouw de instructrice zelf misschien eens wat bij moeten leren????

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:19

Daarom is het ook verstandig om een strotouwtje tussen bijzet en singel te zetten, mocht er zoiets gebeuren dan schieten de teugels los waardoor je paard zijn balans kan houden.

[overigens] Zelf longeer ik ook bijgezet maar het spul hier stijgert niet, nooit gehad ook. :)

zorablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:43

als je instructie haar paarden tot met hun kin tegen hun borst laat lopen.. zal ze hier denk ik niet veel over weten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:01

magda_90 schreef:
Daarom is het ook verstandig om een strotouwtje tussen bijzet en singel te zetten, mocht er zoiets gebeuren dan schieten de teugels los waardoor je paard zijn balans kan houden.

[overigens] Zelf longeer ik ook bijgezet maar het spul hier stijgert niet, nooit gehad ook. :)

Hier kan ik me dus geen voorstelling van maken.
Hoe bind je die stro touwtjes nu zo vast, dat ze los schieten als het mis gaat????

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:14

Stel dat je de simpele bijzet gebruikt dan doe je tussen bitring en klipje een strotouw die je met twee enkelvoudige knopen vast knoopt. Wanneer het paard een ferme ruk eraan geeft dan knappen de touwtjes waardoor het paard geen rare koprollen erdoor maakt met als gevolg oa. kapotte mondhoeken.

Zo is mij jaren geleden eens aangeleerd en heb het ook een tijd gedaan, maar nu vind ik het zonder wat makkelijker.

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:14

Ik longeer tegenwoordig met een gogue eraan, gaat heel goed bij mijn paard.

sachadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:39

ik denk dat ze bedoelt als je hem te hoog en te strak zet, dat heb je kans dat ze dan achteroverklappen.