Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ibbel schreef:Nee dat is niet verstandig. Als je al naast een andere pony beleert, doe het dan gewoon echt in een tweespan, voor een tweespanwagen.
Jouw pony naast een pony knopen die in het lamoen voor een sulky staat, geeft jouw pony de kans alle kanten op te springen, dwars op te gaan staan, enz, en dat is niet iets dat je wilt als je hem zelf in het lamoen gaat zetten.
En een (dissel?)ketting om je pony vast te zetten zou ik zeker niet gebruiken (ook niet als je wél officieel in tweespan gaat beleren, gebruik dan liever ook een disselriem en geen ketting), als er íets niet door te snijden is met een mes als er iets fout gaat is het wel een ketting...
HeleneDas schreef:ik zat net trouwns al je topics door te lezen over switch..wat een leukerd
Nou je mag er best iets over zeggen maar gelijk zo idioot?
1. het is niet mijn idee en 2 de pony waar het meegedaan is is ookniet van mij
Als je het over idioot hebt, kun je dit beter een idioot idee noemen 
JoyCiej007 schreef:HeleneDas schreef:ik zat net trouwns al je topics door te lezen over switch..wat een leukerd
Dankjewel, 't is idd een gevalletje apart![]()
Maar idioot reageren?Als je het over idioot hebt, kun je dit beter een idioot idee noemen
Beleerd degene met dit idee ook jou pony voor de wagen?
Laat het beleren alsjeblieft over aan iemand die er echt verstand van heeft en veel ervaring mee heeft (niet met het mennen an sich alleen, maar júist van het beleren van pony's voor de wagen!).
Heel veel menplezier met je pony! JoyCiej007 schreef:HeleneDas schreef:ik zat net trouwns al je topics door te lezen over switch..wat een leukerd
Dankjewel, 't is idd een gevalletje apart![]()
Maar idioot reageren?Als je het over idioot hebt, kun je dit beter een idioot idee noemen
Beleerd degene met dit idee ook jou pony voor de wagen?
Laat het beleren alsjeblieft over aan iemand die er echt verstand van heeft en veel ervaring mee heeft (niet met het mennen an sich alleen, maar júist van het beleren van pony's voor de wagen!).

anders doe je dat niet. Want als beleerder, ken je het paard niet (meestal) en bij zo'n ervaren iemand moet het maar snel in 5 weekjes of minder. En ze vragen er nog een hoop geld voor ook. Ik heb zelf een hele zomer erover gedaan om mijn pony goed voor de kar te beleren, en ben toen marathon marienweardt gaan rijden (hobbyklasse enkelspan pony) en werd 3e met prijs.
JoyCiej007 schreef:Suikermeisje; dan denken wij duidelijk verschillend over dingen. Iedereen doet wel eens iets wat totaal niet verstandig is. Maar dat jij dat op 13 jarige leeftijd toevallig hebt gedaan, wil niet zeggen dat dat ook dé manier is, en dat je dat dan ook maar iedereen aan moet raden.
Ik reageerde zo 'heftig' op de TS omdat ik gewoonweg echt niet snap hoe iemand, ook zónder enige menervaring, uberhaupt op dat idee kan komen, ik bedoel ook zonder ervaring moet je toch wel enig idee hebben van veiligheid en verantwoordelijkheid?
En tuurlijk zul je het zelf ook moeten leren; leren dus...... en imo doe je dat niet door zelf maar wat aan te frutten en hopen dat het goed gaat, maar haal je er een ervaren persoon bij die jou geleidelijk aan kan leren hoe je een pony ook evt. zelf kan beleren, en die er dan nog soms bij kan zijn om je te helpen en bij te staan.
Sta er trouwens wel van te kijken iedere keer dat er nog steeds mensen zijn die het hebben over 'ach zo'n shetje, komop zeg'. Ik heb het een aantal keer gruwelijk verkeerd zien gaan met 'zo'n shetje', en de verhalen zijn talloos. Een shet die aan de kletter gaat houd je ook niet; een shet met wagen achter zich aan de kletter geeft vergelijkbare gruwelijke resultaten als wat ook met een groot paard kan gebeuziten.