Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
marimba schreef:dit geld alleen voor mensen die niet kunnen longeren, bij goed longeren loopt je paard in de juiste stelling en buiging, ik ben het dus ook niet met deze steling eens
suusje26 schreef:marimba schreef:dit geld alleen voor mensen die niet kunnen longeren, bij goed longeren loopt je paard in de juiste stelling en buiging, ik ben het dus ook niet met deze steling eens
Ben ik wel heel benieuwd hoe jij stelling kan vragen aan 1 lijn? Zonder andere hulpmiddelen?
Ik ben het er wel mee eens, je rijd je paard immers ook op 2 teugels. En nee, hier bedoel ik niet mee dat je paard nagevelijk kan rijden op enkel je teugels. Maar ik rijd aangespannen, en dan hebben je leidsel meer te doen dan een paard onder het zadel rijd. En dan is longeren met 1 lijn niet goed, ik krijg hier niet het resultaat mee dan als ik met dubbele lijnen longeer. Al is het maar om je paard op die manier op de buiten teugel te leren lopen
suusje26 schreef:marimba schreef:dit geld alleen voor mensen die niet kunnen longeren, bij goed longeren loopt je paard in de juiste stelling en buiging, ik ben het dus ook niet met deze steling eens
Ben ik wel heel benieuwd hoe jij stelling kan vragen aan 1 lijn? Zonder andere hulpmiddelen?
Ik ben het er wel mee eens, je rijd je paard immers ook op 2 teugels. En nee, hier bedoel ik niet mee dat je paard nagevelijk kan rijden op enkel je teugels. Maar ik rijd aangespannen, en dan hebben je leidsel meer te doen dan een paard onder het zadel rijd. En dan is longeren met 1 lijn niet goed, ik krijg hier niet het resultaat mee dan als ik met dubbele lijnen longeer. Al is het maar om je paard op die manier op de buiten teugel te leren lopen
Edit: Post voor mij legt het wat beter uit in jip en janneke taal. Beweging krijgen ze ook in de wei, aan het werk gezet worden is idd. niet enkel rondjes laten lopen.
Citaat:Begrijp u quote en reactie niet helemaal, quote is van suusje26 en reactie op mijn reactie?
Stelling vragen is het probleem niet met enkel longe, buiging echter wel. Jonge en groene paarden zet ik nooit meteen bij dus geen gebruik van welke hulpteugel ook. Pas als het paard voorwaarts gaat en bekend is met de hulpen, dus de rust en vertrouwen daar is zet ik pas bij dus gebruik hulpteugel. Als het paard daar ook rust en vertrouwen heeft in alle gangen, ga ik met dubbel longe longeren.
marimba schreef:dit geld alleen voor mensen die niet kunnen longeren, bij goed longeren loopt je paard in de juiste stelling en buiging, ik ben het dus ook niet met deze steling eens
FaberSmid schreef:Een jong en groen paard kan men niet meteen aan de dubbel longe longeren, metdubbel longe longeren is ook een kunst dat correct te leren en kunnen. De enkel longe is en blijft de basis van het longeren op zich, het paard zal net als met rijden eerst voorwaarts en de hulpen (stem, longeerzweep en lichaam) moeten leren, voor de rest van de scholing.
Daarbij is longeren zowel enkel als dubbele longe niet aan een longe laten lopen, maar aan het werk zetten trainen en scholen. Beweging kan het paard in de wei verkrijgen, daarvoor hoeft het paard niet rond geslingerd worden aan de longe, zoals men in jip en janneke taal zo kan beschrijven.
Citaat:Wat bedoelen jullie met 1 of 2 lijnen?
Dat zie ik niet helemaal.
Citaat:Wij leren voortaan onze paarden in een kleinere ruimte de beginselen van het longeren zonder lijn, zogauw ze dat opgepakt hebben gaan ze aan de dubbele longe.
soeboenoe schreef:Grappig dat je dat zegt; het is namelijk een veel gehoorde uitspraak van... Monty Roberts!Ik vind het niet goed dat mensen zich blindstaren op de mening van een persoon (in dit geval Monty Roberts), ik zal niet zeggen dat hij geen goede opvattingen heeft maar er zijn meerdere wegen naar Rome. Zijn mening is dus niet de enige en al zeker niet de beste, want er is geen "beste mening" het gaat erom wat het beste bij jou en je paard aansluit en waar jij en je paard zich het prettigst bij voelen.