Aan één lijn longeren, fout?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EAW

Aan één lijn longeren, fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:55

Ik weet niet of het hier goed staat, tem anders even als het niet goed staat.\
Hoi,
ik lees nu een boek: Vraag het Monty, door Monty Roberts.
Hierin kwam een bepaald onderwerp aan de orde, waar ik nu weel over nadenk.
Dus ik wilde eens vragen wat de rest van Bokt hierover denkt.
Ik zal even het stukje uit het boek citeren:
Longeren met één longe vind ik het op een na slechtste staaltje van ruiterschap dat er bestaat-alleen een paard slaan om het pijn te doen is nog een graadje erger. Ik weet dat dit voor veel van de mensen een bittere pil is, maar als u er goed over nadenkt, kunt u alleen maar concluderen dat ik gelijk heb.
Bij mijn demostraties heb ik regelmatig paarden die een lange tijd aan een longe hebben gelopen. Ik laat dan zien hoe ze helemaal gewend zijn aan een bewegingspatroon dat schadelijk is voor zowel geest en lichaam. Elk paard dat langer dan een maand aan een enkele long wordt gehouden, gaat met zijn hoofd naar de buitenkant van de cirkel lopen. Dat legt de basis voor een volstrekt verkeerd anatomisch functioneren.
Wanneer het hoofd zich buiten de loop cirkel bevindt, buigt de wervel kolom zich in een richting die precies tegenover gesteld is aan de omtrek van de cirkel die het paard loopt. Met zo'n onnatuurlijke welving in de wervelkolom werken de bekken en de schouders niet meer samen. Dat betekent dat de twee voornaamste spiermassa's van het paardenlichaam tegen elkaar in werken, terwijl ze eigenlijk elkaar op harmonieuze manier zouden moeten ondersteunen.

Wat is jullie kijk hierop? Is het onzin? Is het wel degelijk waar?
Graag wel met onderbouwing

Ik heb gezocht naar een onderwerp als dit, maar kon het niet vinden, mijn excuses als hier al eerder een discussie over is geweest..

marimba

Re: Aan één lijn longeren, fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:57

dit geld alleen voor mensen die niet kunnen longeren, bij goed longeren loopt je paard in de juiste stelling en buiging, ik ben het dus ook niet met deze steling eens

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:59

Ligt ook aan de manier van longeren, door je paard namelijk los te werken op de juiste manier kun je hem ook gebogen op de cirkel laten lopen. Maar idd. meestal word het gewoon gedaan omdat het paard beweging nodig heeft en laten ze het gewoon wat rennen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:01

Een jong en groen paard kan men niet meteen aan de dubbel longe longeren, metdubbel longe longeren is ook een kunst dat correct te leren en kunnen. De enkel longe is en blijft de basis van het longeren op zich, het paard zal net als met rijden eerst voorwaarts en de hulpen (stem, longeerzweep en lichaam) moeten leren, voor de rest van de scholing.
Daarbij is longeren zowel enkel als dubbele longe niet aan een longe laten lopen, maar aan het werk zetten trainen en scholen. Beweging kan het paard in de wei verkrijgen, daarvoor hoeft het paard niet rond geslingerd worden aan de longe, zoals men in jip en janneke taal zo kan beschrijven.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:04

marimba schreef:
dit geld alleen voor mensen die niet kunnen longeren, bij goed longeren loopt je paard in de juiste stelling en buiging, ik ben het dus ook niet met deze steling eens

Ben ik wel heel benieuwd hoe jij stelling kan vragen aan 1 lijn? Zonder andere hulpmiddelen?

Ik ben het er wel mee eens, je rijd je paard immers ook op 2 teugels. En nee, hier bedoel ik niet mee dat je paard nagevelijk kan rijden op enkel je teugels. Maar ik rijd aangespannen, en dan hebben je leidsel meer te doen dan een paard onder het zadel rijd. En dan is longeren met 1 lijn niet goed, ik krijg hier niet het resultaat mee dan als ik met dubbele lijnen longeer. Al is het maar om je paard op die manier op de buiten teugel te leren lopen ;)

Edit: Post voor mij legt het wat beter uit in jip en janneke taal. Beweging krijgen ze ook in de wei, aan het werk gezet worden is idd. niet enkel rondjes laten lopen.
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 15-05-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 12:06

suusje26 schreef:
marimba schreef:

Ben ik wel heel benieuwd hoe jij stelling kan vragen aan 1 lijn? Zonder andere hulpmiddelen?

Ik ben het er wel mee eens, je rijd je paard immers ook op 2 teugels. En nee, hier bedoel ik niet mee dat je paard nagevelijk kan rijden op enkel je teugels. Maar ik rijd aangespannen, en dan hebben je leidsel meer te doen dan een paard onder het zadel rijd. En dan is longeren met 1 lijn niet goed, ik krijg hier niet het resultaat mee dan als ik met dubbele lijnen longeer. Al is het maar om je paard op die manier op de buiten teugel te leren lopen ;)

Hier ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:12

Ik vind 1 lijn niet slecht,wel zonder afgezette cirkel.
Zonder bijzet is het vaak een probleem dat het hoofd naar buiten gaat,ik heb ze vaak bijgezet met een touwtje en de longeerlijn via de bitring terug naar de singel zodat ik stelling kan vragen indien nodig.
Met 2 lijnen is natuurlijk altijd beter.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:12

suusje26 schreef:
marimba schreef:

Edit: Post voor mij legt het wat beter uit in jip en janneke taal. Beweging krijgen ze ook in de wei, aan het werk gezet worden is idd. niet enkel rondjes laten lopen.

Begrijp u quote en reactie niet helemaal, quote is van suusje26 en reactie op mijn reactie?
Stelling vragen is het probleem niet met enkel longe, buiging echter wel. Jonge en groene paarden zet ik nooit meteen bij dus geen gebruik van welke hulpteugel ook. Pas als het paard voorwaarts gaat en bekend is met de hulpen, dus de rust en vertrouwen daar is zet ik pas bij dus gebruik hulpteugel. Als het paard daar ook rust en vertrouwen heeft in alle gangen, ga ik met dubbel longe longeren.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:13

Deels ben ik het er mee eens, deels ook zeer zeker niet. Een groen paard pak je ook niet uit de wei, hoofdstel om en dubbele longe er aan. Gaat echt zeker weten fout.

Echter longeer ik ook niet voor de beweging, maar om te trainen. Alleen de jonge paarden maak ik aan de enkele longe toch even wat meer moe, om er vervolgens op te gaan zitten.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:17

RT-D ->> GVL

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 12:19

Citaat:
Begrijp u quote en reactie niet helemaal, quote is van suusje26 en reactie op mijn reactie?
Stelling vragen is het probleem niet met enkel longe, buiging echter wel. Jonge en groene paarden zet ik nooit meteen bij dus geen gebruik van welke hulpteugel ook. Pas als het paard voorwaarts gaat en bekend is met de hulpen, dus de rust en vertrouwen daar is zet ik pas bij dus gebruik hulpteugel. Als het paard daar ook rust en vertrouwen heeft in alle gangen, ga ik met dubbel longe longeren.

Die qoutes waren geen reactie op u ;) maar op marimba

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:52

Topic ineens verdwenen Elles, was dat ik per toeval een pb met link ontvangen had van suusje26?

Noortje_444 dat heb ik begrepen na een pb van suusje26.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:37

Oké, het ligt dus aan je manier van longeren volgens jullie?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:57

Is dat met alles niet zo, dat de handelswijze van de mens de doorslag geeft of het goed of fout is?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:44

marimba schreef:

Jammer genoeg kunnen maar heel weinig mensen goed longeren en dan doe je met 1 lijn veel meer kwaad dan met 2. Ik verbaas me er altijd over dat de meeste mensen het niet nodig vinden om eerst te leren longeren voor ze een lijn, bijzetteugels, pessoatuigjes en wat-niet-al aan hun paard knopen.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:50

Wat mij betreft is er niks mis met longeren met 1 lijn mits er hulpmiddelen op de correcte manier worden gebruikt zoals een pessoa-teugel. Het paard 'domweg' rondjes laten lopen aan 1 lijn heeft ten eerste geen zin (behalve om het paard 'te laten lopen', maar dan kun je hem beter in de wei zetten of loswerken) en ten tweede wordt het paard er fysiek slechter in plaats van beter van. Paarden gaan van nature tegen druk in en aangezien je met één lijn druk uitoefend aan 1 kant van het hoofd, zal het paard dit altijd gaan compenseren. Hij wordt dus scheef!
Hiervoor schreef iemand dat je een jong paard niet met 2 lijnen kunt longeren, maar dat is onzin. Mijn haflinger is destijds bij Annemarie van der Toorn geweest en zij hebben hem direct met dubbele lijnen gelongeerd! Dit ging prima en het grote voordeel is dat je die jonkies eerst leert sturen voordat je erop gaat, ideaal! Maar goed, voor alles geldt dat het staat of valt met degene die het doet, dus ook voor longeren met dubbele lijnen! Ik heb daarna zelf een cursus gevolgd bij Annemarie om goed te leren hoe ik het thuis moest doen, super leerzaam!

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:32

Ik ben het er niet mee eens...
Ik longeer mijn pony altijd vóór het rijden met touwtjes en daarmee kun je ook heel goed de stelling bepalen... Dus dan kan het nooit gebeuren dat je paard met zijn hoofd naar buiten gaat lopen...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:36

Ik longeerde mijn paard altijd met longeersingel en 1 lijn. (Soms ook wel met dubbele lijnen hoor, verschilde hoe de dag ging verlopen)
Dan deed ik de lijn door het bit en dan vast aan een ring van de longeercirkel. Op deze manier nam mijn paard netjes stelling naar binnen en keek hij altijd de goede kant op zodat zijn hele lijf goed gedraaid was.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 01:16

Hmm grappig.
Mijn verzorgpaard loopt ook met haar hoofd naar buiten.
Ik kan echt niet longeren met een touw enzo.
Dus ik doe haar nooit iets om.
Dan loopt ze automatisch met haar hoofd naar buiten.

Maargoed.
Wat bedoelen jullie met 1 of 2 lijnen?
Dat zie ik niet helemaal. :=

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 01:42

Ik start met de jonkie ook altijd dierect met de dubbele lijnen en raar maar waar een lijn snappen ze niet, maar 2 lijnen geen probleem. ik ben het er wel mee eens met deze stelling, ervanuit gaande dat hij het longeren aan een lijn zonder hulpmiddelen bedoeld. daarnaast vind ik hulpmiddelen zoals touwtjes, minder subtiel bij een jonkie dan een 2e lijn, waarbij ik zelf de inwerking bepaal.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 02:45

FaberSmid schreef:
Een jong en groen paard kan men niet meteen aan de dubbel longe longeren, metdubbel longe longeren is ook een kunst dat correct te leren en kunnen. De enkel longe is en blijft de basis van het longeren op zich, het paard zal net als met rijden eerst voorwaarts en de hulpen (stem, longeerzweep en lichaam) moeten leren, voor de rest van de scholing.
Daarbij is longeren zowel enkel als dubbele longe niet aan een longe laten lopen, maar aan het werk zetten trainen en scholen. Beweging kan het paard in de wei verkrijgen, daarvoor hoeft het paard niet rond geslingerd worden aan de longe, zoals men in jip en janneke taal zo kan beschrijven.

Hier ben ik het niet geheel mee eens. 1 van onze paarden is in het verleden aan de dubbele longe beleerd vanaf het begin tot zadelmak maken, ik wist ook niet dat dat kon maar de persoon in kwestie heeft mij overtuigd van het feit dat een jong paard zelfs beter af was aan de dubbele longe, mits men wel weet waar men mee bezig is.

Wij leren voortaan onze paarden in een kleinere ruimte de beginselen van het longeren zonder lijn, zogauw ze dat opgepakt hebben gaan ze aan de dubbele longe.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 03:03

Citaat:
Wat bedoelen jullie met 1 of 2 lijnen?
Dat zie ik niet helemaal.

gewoon longeren maar dan met twee longeerlijnen. zal kijken voor een plaatje voor je.

Afbeelding
of zo
Afbeelding

ik denk eerder dat het hier gaat over maanden (staat er duidelijk in)aan de longe en zonder hulp stukken.
dus geen bijzet bla bla

ik vind longeren zowiezo al niks...maar goed mijn mening.
en als het dn toch nodig is.....is dit voor mij idd de goede manier :
Citaat:
Wij leren voortaan onze paarden in een kleinere ruimte de beginselen van het longeren zonder lijn, zogauw ze dat opgepakt hebben gaan ze aan de dubbele longe.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:00

Een paard loopt van nature met zijn hoofd in een bocht naar buiten, dus dat er een "onnatuurlijke welving" in de wervelkolom ontstaat is klinklare onzin. Dat je paard er scheef van word is iets totaal anders. In de natuur zijn alle paarden scheef omdat er niks van ze gevraagd wordt. Ze worden niet in een bepaalde houding gevraagd, niet gevraagd om het achterbeen onder de massa te brengen etc etc.
Dus als dat je reden is om met dubbele longe te longeren vind ik (dat is mijn mening en daar mag je het mee oneens zijn) dat onzin.

Ik longeer altijd met een enkele lijn, met mijn lichaamstaal en zweep als drijvende factor en als "binnenbeen" en mijn paard is er soepeler (lees: rechter) van geworden dan alleen met het rijden of wat dan ook. Ik vind echter wel dat je verstand van zaken moet hebben voordat je je ergens mee inlaat. Dus een lesje van iemand die er verstand van heeft is niet bezwaarlijk.

Ik vind het niet goed dat mensen zich blindstaren op de mening van een persoon (in dit geval Monty Roberts), ik zal niet zeggen dat hij geen goede opvattingen heeft maar er zijn meerdere wegen naar Rome. Zijn mening is dus niet de enige en al zeker niet de beste, want er is geen "beste mening" het gaat erom wat het beste bij jou en je paard aansluit en waar jij en je paard zich het prettigst bij voelen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:40

soeboenoe schreef:
Ik vind het niet goed dat mensen zich blindstaren op de mening van een persoon (in dit geval Monty Roberts), ik zal niet zeggen dat hij geen goede opvattingen heeft maar er zijn meerdere wegen naar Rome. Zijn mening is dus niet de enige en al zeker niet de beste, want er is geen "beste mening" het gaat erom wat het beste bij jou en je paard aansluit en waar jij en je paard zich het prettigst bij voelen.
Grappig dat je dat zegt; het is namelijk een veel gehoorde uitspraak van... Monty Roberts! :D

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:01

@ElsB hihi dat wist ik niet :P Maar in dat opzicht ben ik het zeker met hem eens. Alleen ik vind dat als hij dat dan ook echt vind, hij het longeren met één lijn niet zo af moet schilderen. Want dan spreekt hij zichzelf ontzettend tegen.