Nog niet heel lang ben ik bezig met het mennen met mijn pony, gaat allemaal heel erg goed maar nu ben ik mij aan het oriënteren om toch een lichtgewicht zweep te kopen. Vind de zweep die ik nu heb voor de langere tochten toch te zwaar...
Maar nu mijn vraag: Welke lengte hebben jullie? Ik rijd enkelspan met een pony van 1,35 en ik heb een vierwielwagen.
Zo ziet onze combinatie eruit.
Nu vroeg ik mij af wat nou een mooie lengte is voor een zweep. Ik heb nu (weet het niet zeker) een zweep van 1,30m. met een slag van 30 cm. Kan hiermee ruim haar kont raken zonder mijn hand uit te steken, met mijn slag kan ik net het schoftje raken.
Moet ik dus kijken naar iets langer? of juist korter met een langere slag, of is dit voor iedereen persoonlijk?
En wat voor zweep? Een fiberglas zweep of een bamboe zweep? Wat is het lichtste maar nog wel en beetje stevig (ik kan nog wel eens lomp zijn helaas....)
En dan nog een vraag over het zweepgebruik, hoe corrigeren jullie? Als ze bijv. op stemgeluid niet voldoende reageert wil ik haar soms wat bij tikken, ik doe dit meestal op de kont maar vind het er zelf nogal onhandig uit zien... Ze reageert er wel op hoor dat is het punt niet maar ben benieuwd hoe jullie je paardjes corrigeren, op de kont, op de schouder, met de zweep zelf of met de slag.
gr. Crista

)