met touwtjes longeren, wat is de beste stand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lily201

met touwtjes longeren, wat is de beste stand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:45

haaai,
ik longeer mijn paardje soms met touwtjes, alleen dan gooit hij soms alsnog zijn hoofd omhoog en drukt hij zijn rug weg
alleen als ik hem heel strak zet dan gooit hij zijn hoofd niet meer omhoog, maar dat is ook zo zielig en heeft ook totaal geen nut.

ik heb deze longeersingel, en ik vroeg me af of je de touwtjes ook aan de onderste ring kan vast knopen, tussen zijn benen door naar zijn bit, en dan weer terug naar de onderste ring en hem daar weer vastknopen. dan zitten de touwtjes alleen tussen zijn benen en niet aan de zijkant.

zou dat kunnen en is dat beter dan eerst vastknopen aan de onderste ring, door het bit heen en dan aan de ringen aan de zijkanten?
Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:53

Citaat:
en ik vroeg me af of je de touwtjes ook aan de onderste ring kan vast knopen, tussen zijn benen door naar zijn bit, en dan weer terug naar de onderste ring en hem daar weer vastknopen. dan zitten de touwtjes alleen tussen zijn benen en niet aan de zijkant.

hiermee creer je een soort van stootteugel effect, lijkt me in dit geval niet nuttig. Blijkbaar heeft je paard er moeite mee om nageeflijk te lopen en mist hij momenteel de souplesse in rug en/of hals. Dit moet je rustig opbouwen. Dus ik zou de touwtjes aan de onderste ring doen, door het bit en dan aan de 1 na onderste ring. Doe het niet te strak want dan zorg je voor spanning, probeer hier een afweging in te maken.
En doe het longeren dan met veel overgangen zodat hij sterker wordt en uiteindelijk wel beter na kan geven. Hou ook het tempo goed in de gaten. Loopt hij te snel, dan zal hij zijn passen niet goed af maken en tegen de touwtjes in komen. Loopt hij te langzaam, dan kan hij niet goed over de rug komen en wordt hij ook niet nageeflijk. Ook hierbij geldt dat je er oog voor moet krijgen. Op een gegeven moment zie je wel welk tempo zijn basistempo is, van hieruit kun je verder werken.

mvn

Re: met touwtjes longeren, wat is de beste stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:06

zelf gebruik ik een slofteugel als bijzet. voor het loswerken heel erg los en later iets vaster. voordeel van de slof vind ik dat ik precies weet hoe strak het zit daar met rijden je goed de spanning en effect kan zien. onderste ring, bit, ringen aan de zijkant is beter. andere manier is onderste ring aan de zijkant vastknopen, door het bit en dan weer terug naar de zijkant (onderste of die daarboven) en bovenop de schoft vastknopen. er zijn nog vele andere maniere het is passen en meten wat het beste bij je paard past.

meer info PB mag

_SEUS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:29

ik gebruik touwtjes, knoop ze aan elkaar
en leg ze op de boven kant, en haal ze door de ringen aan de zijkant. Daarna naar het bid van het paard en dan aan de onderkant vastmaken.

lily201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:07

dankjulliewel!
ik doe nu de touwtjes aan de onderste ring, door het bit aan de zijkant ring, en dan de longeerlijn door het bit en dan ook aan een ring vast dat gaat goed.

topic mag gesloten worden. :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:10

Mag ik nog even van jouw topic gebruik maken door een vraagje te stellen?

Wat doe je als je paard ontzettend traag loopt aan de longeerlijn? Als ik de longeerzweep in zijn richting zwiep of hem een klein beetje aantik, schiet hij naar voren om vervolgens weer in zijn oude tempo terug te vallen.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:44

paard heet door dat hij eigenlijk niet hoeft te luisteren. de overdreven reactie geeft aan dat hij meer een spelletje speelt dan je serieus neemt. Ik zou heel streng zijn en bij het geringste verschil in tempo meteen erbven op zitten. Paard moet respect hebben voor de zweep, maar niet bang zijn. Zou ook naar je eigen kunde kijken. hoe sta jij, wat straal jij uit? ben je zelf wel actief, passen achter, sta je zelfverzekerd? hou je de lijn en de zweep wel goed vast, op de juiste hoogte? allemaal vragen die je voor jezelf moet beantwoorden.

beste manier, kijken of het bij een ervaren iemand ook zo is en vragen of die je kan helpen in de praktijk. werkt altijd beter met het paard erbij om te zien wat precies de reactie is.