[AR] Ik heb een tuiger die niet wil tuigen!! ( active lopen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnneEnSilke

Ik heb een tuiger die niet wil tuigen!! ( active lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:40

Halloo allemaal ik ben hier dus nieuw!:)
Ik heb een Tuiger merrie genaamd Silke lekker temprament vol en lui,. het probleem is dat ze liever er vandoor rend dan dat ze daar werkelijk haar benen optilt zoals tuigers dit doen.. nu heb ik dus gehoort over belletjes voor om de hoeven maar er is niemandt die mij verteld waar die te verkrijgen zijn..
mijn tuiger is amper beleert en ik naja ik ben ok zo groen als het maar kan toch rij ik haar met een watertrensje.. en thats it:P het gaat steeds beter maar het zou zoo veel makkelijker zijn als ze haar benen ok ging gebruiken!

Iemand Tips!? :D

mistid

Re: Ik heb een tuiger die niet wil tuigen!! ( active lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:42

Waar in de buurt woon je? Er zit ongetwijfeld iemand met veel tuigpaardenervaring in de buurt. Die wil jouw paard vast wel een keer in de schoenen trainen. Ga niet zelf wat aanprutsen ermee, daar doe je meer kwaad als goed mee.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:43

je kunt een leren band met ringetjes om de kogel doen doe je je paard geen pijn oef iets mee maar als jezelf ook zo groen als gras bent zou ik eerst gaan lessen

AnneEnSilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:46

nou haha Zo groen bedoel ik nou ok weer niet:P mijn paard is beleert toen ze 8/9 was en ik heb haar gekocht voor buitenritten ( dit doen we dus ok zo vaak mogelijk!) allen dresuur matig is zei ok groen en ik ook.. en uiteraard heb ik wel LES! ik woon in grijpskerk en heb me paard in lucaswolde staan:) aangezien ik ok al vooruitgang boek met me paard zal ik haar denk ik niet veel kwaad doen :P

heb je ok enige idee waar die die bandjes kunt halen of moet je die zelf maken?

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:48

volgens mij heeft mijn pa ze speciaal laten maken bij de ruitersport zaak hier in soest want die hadden ze ook niet

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:50

RT-P ->> AR

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:51

Grijpskerk, ideaal. Contacteer Mekkes uit Doezem, Wim Cazemier uit Leek of iemand anders eens. Allemaal in de buurt. Donderdag is er een tuigpaardenconcours cat. 4 (regionaal) in Grootegast. Ik kan je aanraden om daarheen te gaan en even iemand aan te spreken! Tuigpaardenmensen zijn heel vriendelijke mensen, hangt een heel andere sfeer dan op spring/dressuurconcoursen!

Ga alsjeblieft niet zelf aan de slag, of tenminste pas na duidelijke real-life uitleg van een kenner!

AnneEnSilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:54

Jah mekkes ken ik idd , en jah ik ga ook naar grootegast heb nu les van harry huizing en die had het er over":) maar aangezien bokt meestal wel veel verschillende meningen had kan ik altijd na vragen he:) ik bedoel misschien zit het er gewoon niet in:) dat kan natuurlijk ook!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:01

vraag me af als je je tuiger hebt gekocht om buitenritten mee te maken waarom het dan van belang is dat hij zijn benen gebruikt als een concourstuiger?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:02

Als je paard tuigpaardgefokt is zit het er zeker wel in. Wellicht met mindere mate, maar het zit er in.

Harry heeft zelf ook wel wat ervaring met tuigpaarden, en hij weet ook echt wel dat je tuigers in de schoenen kunt trainen. Harry heeft namelijk recentelijk ook op een tuigpaardenstal gewerkt (al doen ze daar vrij weinig aan trainen, maar hij heeft daar wel getraind). Zijn vrouw heeft ook een rijderslicentie en weet er ook het een en ander vanaf.

AnneEnSilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 22:05

jaa dat weet ik :P maar het ging om de belletjes!:P ik heb haar gekocht voor buitenritten maar hem er nu ok les mee omdat ze zich ging vervelen.. ze hoeft ook niet te lopen als concours tuiger... maar slepen gaat mij iets te ver overegens gaan de lessen met harry super!:D ze krijg al meer hals boven als onder:) toen ik haar ging halen had ik nog niet door dat het een vol tuiger was:P en onbeleert wist ik ok niet

AnneEnSilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 22:12

Maar Goed bedankt voor de adviezen ik weet genoeg.. :)

lovecutie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:27

ik heb ook een tuiger die tilt z'n benen juist wel op maar iemand anders heeft er 1 die het ook niet doet, nou zei de hoefsmit dat je de hoeven zo kan laten bekappen dat die z'n benen meer optilt en ook peeskappen werken!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:54

tuurlijk, alles kan. Verzwaarde ijzers, peeskappen met gewicht, maar een paard wat van nature minder aanleg heeft, zal nooit een geweldig showpaard worden.
Ik zie hier ook de meerwaarde niet. Paard is voor recreatief gebruik, waarom dan een showpaard er van maken?
Omdat het "stoer" staat?

jomyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:24

Als ik jou was zou ik een ervaren iemand laten helpen.
Zodat die jou kan uitleggen wat je moet doen.
En ook het paard leert wat hij moet doen zegmaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:49

Niet iedere tuiger kan lopen als een wedstrijdtuiger. Het dier moet er ook een bepaalde aanleg voor hebben, en er zijn er meer zonder die aanleg dan met die aanleg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:52

jomyl schreef:
Als ik jou was zou ik een ervaren iemand laten helpen.
Zodat die jou kan uitleggen wat je moet doen.
En ook het paard leert wat hij moet doen zegmaar.

Enige goede antwoord!!!! Een onervaren paard, met een onervaren ruiter...gaat niet goed komen zonder hulp!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:57

je rijd op je tuigpaard, althans zo komt je openingspost over...
waarom wil je het paard dan trainen als showpaard?
daarnaast wil je er niet mee op concours...
en groen+groen gaat meestal niet helemaal goed, daar moet je veel begeleiding bij hebben(zoals je zelf al aangeeft door te lessen)
het trainen van een tuigpaard is een vak apart, daar moet je niet als leek met allerlei kunst en vliegwerken mee aan de slag gaan.
je kunt een tuigpaard ook vlak maken door een wijze van rijden, net zoals je hem meer knie-actie kunt geven door een ander soort training.
het paard is wel getraind geweest, was dit voor de wagen?
dan zou ze toch aardig wat knie-actie moeten hebben, tenzij alleen recreatief voor de wagen, maar sommige tuigers gaan ook heel vlak als ze niet getraind worden.
en zoals gezegd, het ene paard heeft meer aanleg dan het andere.

eerlijk gezegd...ik denk aan pennymeisje/vakantietopic

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:13

Op wedstrijden mag er overigens op het voorterrein al niet meer met ringen gereden worden, maar wel met niet rammelende dingen om de benen. Vaak wordt dan dit gebruikt (en dan net boven de kroonrand omgedaan):

Afbeelding

Het is echter een combinatie van veel dingen, en alleen maar dit omdoen of ringen er om doen maakt het echt niet dat je paard zijn benen op gaat tillen als ze er niet om zitten. Het is ook een deel dressuurmatige training, als je een paard op de achterhand zet en hem achter laat zakken komt het voorbeen ook al een stuk hoger, en grijpt meer naar voren.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:22

Mirogrant (Immigrant x Droomwals) tuigt ook niet zo heel erg.
In de bak loopt hij eerder als een dressuurpaard dan als een tuiger maar in het bos na een tijdje rijden is hij warm en dan zie ik zijn knieën vanaf zijn rug dus dan tuigt hij echt wel.
Miro heeft een keer in de schoenen gestaan door Jan-Peter van Hezel, die heeft vroeger altijd concoursen gereden en is nu meninstructeur en weet waar hij mee bezig is.
Ik kan je wel vertellen dat een echte tuiger met veel knieactie helemaal niet zo lekker rijdt, je wordt erg uit het zadel getilt.

Als je toch alleen maar onder het zadel rijdt dan is het fijner je paard lekker voorwaarts en neerwaarts te rijden en dat ze wat vlakker lopen.
Als Miro gaat tuigen dan kan ik hem nauwelijks uitzitten, lichtrijden is zeer vermoeiend en doorzitten hoef ik echt niet te proberen want dan val ik eraf...het ziet er wel heel cool uit!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:58

Neonlight schreef:
Op wedstrijden mag er overigens op het voorterrein al niet meer met ringen gereden worden, maar wel met niet rammelende dingen om de benen. Vaak wordt dan dit gebruikt (en dan net boven de kroonrand omgedaan):

Afbeelding

Het is echter een combinatie van veel dingen, en alleen maar dit omdoen of ringen er om doen maakt het echt niet dat je paard zijn benen op gaat tillen als ze er niet om zitten. Het is ook een deel dressuurmatige training, als je een paard op de achterhand zet en hem achter laat zakken komt het voorbeen ook al een stuk hoger, en grijpt meer naar voren.

Tja maarja, als je dit dagelijks gebruikt wennen ze er ook weer aan, dus in dat opzicht niet handig.

maar goed, TS wist genoeg en reageert ook niet meer (blijf het een aparte vraag vinden ;) )

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:23

Haha je hebt altijd uitzonderingen,
ik heb er niet veel verstand van, van tuigers, maar
hoop dat het allemaal nog verholpen word ;)

Naatjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:08

Als jullie beide groen zijn. Is het misschien verstandig om er een lesje aan te wagen.