Al met al is mijn pony inmiddels ervarener dan ik

Nou ben ik inmiddels zwanger en zal ik er straks misschien meer behoefte aan hebben om mijn pony niet meer alleen in mijn eentje te gebruiken met een zadel erop, maar om ook leuke bosritjes met het hele gezin te kunnen maken. En dus wil ik het mennen wat serieuzer gaan oppakken.
Allereerst komt daar de aanschaf van een fatsoenlijk tuig. Ik heb vorig jaar voor in totaal slechts E 150,= in tuig geïnvesteerd, gewoon omdat ik nog niet wist hoe het allemaal zou gaan en het zonde is om veel geld te steken in een project waarvan je de uitkomst nog niet kent.
Nu het zo leuk gaat, blijkt echter dat het schoftje toch niet berekend is op het werk: het lijkt iets te smal en ze krijgt vochtophopingen voor en achter de kussens als ze er wat langer mee heeft moeten lopen. Kan op termijn een drukking worden en daar zit ik niet op te wachten. Ook schuift de singel waar het lamoen in hangt achter het schoftje, waardoor het op haar rug komt te liggen. Ook niet helemaal de bedoeling. Kan ongetwijfeld opgelost worden met een extra riempje om het spul op zijn plek te houden, maar ik heb liever dat het gewoon goed zit.
Goed, dan moet ik dus op zoek naar iets nieuws. En dan doe ik het graag gelijk goed. Dus écht nieuw, geen tweedehands.
Wat zijn de voors en tegens bij de keuze tussen leer en kunststof? En als ik voor leer ga, moet het dan juist soepeler of stugger zijn? Het huidige tuigje is echt heel mooi soepel, maar volgens de stalgenoten die mijn pony dus af en toe lenen zou een paard zich sneller "open" lopen met dat soepele leer dan met een stugge variant. Lijkt mij heel vreemd, maar goed, op dit gebied ben ik nog een leek en ik weet graag hoe het zit.
(Ik heb het tuigje sinds het moment van aanschaf nog nooit ingevet en het voelt nog steeds echt super aan, nou heeft ze er nog nooit enorm in lopen zweten, maar het zegt toch wel wat lijkt me... Wat dat betreft erg jammer dat het schoftje roet in het eten gooit).
Dan het wagentje. Ook daar ben ik simpel begonnen: een licht concourswagentje, wat lekker rolt en niet gemakkelijk schaart als madam een keer achteruit krabbelt bij het wachten bij een stoplicht bijvoorbeeld. Maar voor het bos heb ik daar niet veel aan, veel te instabiel. Nu twijfel ik tussen een twee- en een vierwieler. Qua gewicht en hanteerbaarheid neig ik naar het eerste, maar goede tweewielers zijn nog best lastig te vinden! (ik zoek dus geen goedkope sulky, ik wil echt over de rug van het paard heen kunnen kijken en het bankje moet breed genoeg zijn voor 2-en-een-halve persoon, liefst met nog een mogelijkheid om iets mee te nemen onderweg... picknickmand ofzo

Dus feitelijk vraag ik om een aankoopadvies en ervaringen van anderen!
Brand maar los!