Probleem met rechtuit tijdens dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Probleem met rechtuit tijdens dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:53

Hallo iedereen,

met mijn shetlander dressuur ik aan de lange teugel. Alles gaat super en sinds een tijdje ook actief bezig met travers, renvers etc.
Nu is hij zo goed aan de hulpen voor die oefeningen dat hij het ook op de volte wilt doen. Het zelfde met wijken. Op het begrenzen van zijn schouder met de teugel reageert hij dan niet (meer) en ook de zweep maakt hem weinig uit. Ik moet echt wisselen van positie (lees: van zijn linker kant naar zijn rechter kant toe gaan) anders blijft hij netjes ( :+ ) zijn pasjes lopen. Natuurlijk fijn zo'n pony die lekker lenig is maar dit is wel erg overdreven haha. Wat zou ik kunnen doen om dit te veranderen? Les wil ik eigenlijk zo snel mogelijk gaan nemen, ik zit nu alleen met de examens dus dat moet even wachten. In de zomer vakantie ga ik hard opzoek. (iemand nog ideeën?).

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Zus.

andafries

Re: Probleem met rechtuit tijdens dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:03

Hoi Zus,
Heb je ook foto's van hoe je lange teugel doet . Je ziet nogal verschillende manieren van dit werk. Ik doe met mijn paard op de Weense manier. Mijn paard houdt ik als ik rechtuit wil tussen de teugels in en zodra ik schouderbinnenwaarts of travers/renvers wil doen dan geef ik dat duidelijk aan met de teugel over de rug heen. Zodat het voor het paard duidelijk is wat er van hem/haar verlangd wordt.
Kom gerust een keer langs in de zomer vakantie, ik geef lange teugel lessen .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:49

Ik heb wel een fotootje.
Afbeelding
Hij liep niet zo lekker die dag, maar krijg je wel het idee waar ik loop. Schuin achter.
Waar geef je les?
Lijkt mij namelijk erg leuk, heb alleen niet de mogelijkheid ver te reizen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:27

Weet je zeker dat hij zo goed aan de hulpen is dat hij zn pasjes nu op de volte wil doen?
Sun gebruikt (misbruikt) het overkruisen ook om onder de correcte buiging uit te komen. Liever gooit hij zichzelf een beetje dwars, pootjes kruisen en houdt hij zich recht in de rug, in plaats van netjes in correcte buiging de volte te lopen.
In dat geval moet je dus terug naar de basis en eerst je paard rechtrichten voordat je hogere oefeningen straks niks meer dan trucjes zijn.

Groetjes, lacuna

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:44

Zeker, met rechtrichten zijn we nog steeds bezig. Maar hij buigt wel lekker, heeft hij geen moeite mee. Zijn we juist heel veel aan het mee pakken. Het is ook niet dat hij zomaar wat pasjes loopt, hij loopt echt netjes ( :+ ) soepel, ik denk dat hij er uiteindelijk wel onder uit probeert te komen. Maar hij doet het niet op een verkeerde manier. Ik zal wel wat meer aandacht besteden aan het rechtrichten nu. Heb ook de tip van Andafries meegenomen laatst, zo erachter lopen werkt wel maar loopt niet zo lekker voor mij, heb het idee dat ik dan teveel blokkeer met mijn buitenhand. Maar misschien moet dat dan juist ook wel even..

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:56

Ik had laatste hetzelfde probleem met rechtuit op de AClijn, paard liep alle kanten op van een halve volte naar een schouderbinnen/buiten en wijken, maar niet rechtuit.
Ik zelf ben toen er een dag mee aan de slag gegaan; ikzelf stug rechtuit lopen, heupen en schouders recht. Als zij dan met haar schouder 'op mijn pad kwam' (Ik loop er schuin naast... weliswaar met een iets te grote shetlander... gewoon een paard eigenlijk) gaf ik met mijn zweep aan waar de grens was (die stak ik gewoon recht voor me uit zodat die ook zichtbaar was). Als ik namelijk het feit dat zij met haar schouder voor mij langs ging op wilde lossen met mijn buitenteugel gingen we meteen aan het wijken. :+

Als ze te ver opzij van me af liep bleef ik gewoon stug doorlopen, op een gegeven moment begreep ze dat dat in ieder geval niet echt de manier was en kwam dan weer terug (vaak nog even met haar schouder voor mij proberend te komen), nou dit duurde even maar op een gegeven moment had ze het heel goed .

Heel belangrijk is om die basis toch ook telkens mee te nemen ook als je de hogere oefeningen doet, zelf probeer ik altijd eerst te kijken of we rechtuit kunnen, dan of we gebogen kunnen zijn en dan komt de rest haha.

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar dit werkte in ieder geval voor mij...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:56

Klinkt slim! Ik zal het vanmiddag proberen! :D
Heel erg bedankt! Heb ik zeker wat aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:35

Ja, dat probleem heb ik ook gehad.
Wat helpt is om een tegengestelde hulp te geven. Dus wijkt je pony naar rechts zonder dat je het wil, geef dan gelijk hulpen om naar links te wijken. Dus gelijk corrigeren. :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:48

maar... als het paard naar rechts wijkt, en ik wil de hulp voor links wijken geven... moet ik ook van positie veranderen... dat was min of meer het probleem bij mij. Ik kan niet van positie wisselen want zij loop vrolijk wijkend opzij en ik kom gewoon niet aan de andere kant an haar achterhand haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:51

Dan gewoonweg stilzetten :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:40

Het is trouwens opgelost! Dankzij de tips die ik hier gekregen heb merkte ik dat ik eigenlijk heel tegenstrijdige hulpen gaf. Ben dus meer op mijn lichaamshouding gaan letten en nu gaat alles weer geweldig! Heel erg bedankt iedereen :)