Ik ben laatst begonnen met het longeren met dubbele lijnen en nu kom ik hierbij twee probleempjes tegen die ik graag aan jullie wil voorleggen in de hoop wat advies te krijgen.
Het eerste probleem is dat wanneer ik de lijn achter de billen van het paard laat gaan deze steeds omhoog kruipt en over de bil schiet. Dus dan zit de lijn over de schoft ipv achter de billen langs. Ik heb een longeersingel om en de lijnen door de onderste ring ongeveer halverwege zijn buik. En ik gebruik gewoon een dubbele longeerlijn dus niet twee gewone longeerlijnen. Hoe kan ik dit verhelpen?
En het tweede probleem is dat mijn paardje op de moeilijke hand steeds achter de teugel kruipt en naar buiten wil lopen. Ik laat hem al veel tempowisselingen en overgangen doen. Hoe kan ik hem de ruimte geven om het wat hoger te laten lopen zonder dat hij uit de cirkel gaat? Ik longeer gewoon in de bak maar zou eventueel wel een volte af kunnen zetten.
Ik hoop dat jullie wat bruikbare tips voor mij hebben. Alvast bedankt!
Groet, Yvon
kleinvosje
Geplaatst: 06-05-10 16:42
De lijn die achter de billen langsgaat, onder de staart stoppen, de staart hangt er dus overheen. Voor het tweede weet ik nog even geen oplossing!
als de lijn omhoog schiet kan het ook zijn dat je eigen positie niet goed is ten opzichte van het paard. misschien moet je daar is op letten. achter de teugel lopen is een ander probleem. gaat het tijdens het rijden wel goed?
tijdens het rijden heeft hij wel de neiging om af en toe achter de teugel te kruipen maar dan kan ik hem met tempowisselingen en stelling etc. wel weer zo rijden dat hij weer netjes op de loodlijn komt.
En wat betreft de positie, ik sta ter hoogte van zijn billen. Mij is altijd geleerd dat ik op de achterhang moet staan. Wij kan ik dan gaan staan volgens jou?
Soms helpt om aan de onderste ringen karabijn haken te maken en daar je lijn door te doen, zo komt je lijn lager te hangen. Ik zou zeker een stukje bak afzetten, zo voorkom je het naar buiten lopen en kan je als hij achter de teugel gaat makelijker hem voorwaards laten gaan. Dus tempo wisselingen laten lopen.
Waarschijnlijk heb je wat veel druk op je buitenlijn waardoor hij steeds omhoog gaat... Is de lijn losser laten ook een optie?
replaym
Geplaatst: 14-05-10 20:23
Ik zou wel een cirkel afzetten. Zo voorkom je dat je paard naar buiten gaat lopen. Hij kan dan gewoon rond lopen tegen de afzetting aan. Wanneer hij naar buiten gaat lopen komt de binnenste lijn strak te staan en voelt hij druk, misschien gaat hij daarom achter de teugel lopen. Het zelfde gebeurd denk ik bij het omhoog schuiven van de buitenste lijn. Wanneer je deze namelijk losser laat kan hij wel blijven hangen. Dus afzetten en lekker longeren met een lossere lijn.
idd ook wat ik dacht, je hebt de buitenste lijn net iets te strak daardoor kruipt ie omhoog. Waarschijnlijk lost dat probleem twee ook op. En daarnaast idd de lijn onder de staart door.
Succes!!
Elpharo
Geplaatst: 14-05-10 23:49
Hoi hoi, ik snap wat je bedoelt met probleem 1. Lijn onder de staart is ook niet fijn als ie aldoor omhoog schiet. Dan zit de lijn onder zijn staart en dat vinden veel paarden vreselijk. Mij gebeurde het vaak in het begin, het is toch een kwestie van handig worden ben ik bang Het wordt vanzelf makkelijk. Zorg inderdaad dat je je lijn niet te strak hebt. En ik sta eigenlijk in het midden van het paard. Als je de binnenste lijn via de longeersingel hebt, dan vind ik het prettig om een perfecte rechte hoek tussen paard en de longeerlijn te hebben. Maar da's ook est moeilijk.Ik longeer tegenwoordig met de lijn niet achter de kont langs maar juist over de rug. Ik vind het minder schokkerig in de mond van het paard (dit ivm met de beweging van het achterbeen) en dat is ook wel makkelijker. Echter, als je je paard in het begin wil opsluiten en tegen uitbreken wil behoeden is het toch wel handig achter de kont langs.
En voor probleem 2. Die is wel moeilijker. Je kan ervoor kiezen om hem bewust wat te laten slingeren (dus wat naar binnen en buiten sturen, cirkel sluiten en verwijden) en wat ik merk is dat ik juist de buitenteugel erbij moet houden om naar buiten vallen te voorkomen. Ook vind ik het persoonlijk fijner om met een kaptoom te longeren, paarden kruipen dan toch minder achter de teugel. Daarbij probeer ik altijd wat jij met rijden ook al doet. Tempowisselingen en ook heel erg uitnodigen om neus te strekken door de druk er voor af te gooien. Een stukje afzetten van de bak maakt het voor jou en paard makkelijker. Je hebt een begrensde cirkel waar jullie even niet over hoeven na te denken. Je kan je dan even concentreren op de oefeningen en het handig worden met de lijnen, want dat kost best wat tijd hoor! Ik doe het bij vlagen al bijna 7 jaar en ik vind het nog steeds HEEL erg moeilijk! Een mooie cirkel in de bak is al moeilijk met 1 lijn, laat staan 2!
Misschien denk ik te makkelijk, maar zou het niet helpen om je hand dan wat lager te houden? Dan kan de buitenlonge toch nooit over de achterhand heen komen...?
In een longeercirkel longeren is met dubbele lijnen een stuk prettiger (eigenlijk sowiso). In een bak moet je vaak nog teveel sturen om een mooie cirkel te houden. Dit kan nadelig werken op je aanleuning.
De lijn die achter de billen langsgaat, onder de staart stoppen, de staart hangt er dus overheen.. en in de longeercirkel gaat het misschien al snel makkelijker