Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Hoeven slijten op zand ookalleen dan wat minder hard.
Vind het persoonlijk wel een apart advies, als hij al zó kort op z'n hoeven staat dat die eerst moeten groeien voordat er uberhaupt ijzers onder kunnen, staat hij écht gigantisch kort. Zo kort heeft onze shetmerrie ook eens gestaan (veels te kort bekapt), daar is ook nog even mee doorgereden, omdat we het idee hadden dat het allemaal nog wel meeviel; maar die is echt vreselijk kreupel geworden van de één op de andere dag, aan beide voorbenen, beestje zakte zo door haar benen heen.
Vraag me dus af of je er wel goed aan doet om hem in te spannen nu; kun je niet gewoon af en toe wat longeren op de wei? Dat lijkt me een stuk minder belastend, en dat is ook beweging....
JoyCiej007 schreef:Dat jij tegen ijzers bent, Arabesk, dat weet nu onderhand iedereen wel. Niet ieder paard kan zomaar blootsvoets op het asfalt (ook na op bouwen), dat zou jij toch moeten weten?
Vind hoefschoenen persoonlijk ook niet echt ideaal.
JoyCiej007 schreef:Ja maar het verschil is dat jij doorgaans nogal fel bent tegen ijzers, bitten, zadels e.d. en dat is prima, ieders z'n eigen ding, maar ga dan mensen niet jou mening opdringen. TS wil ijzers en gaat dat ook doen, nou prima toch?
Arabesk schreef:JoyCiej007 schreef:Dat jij tegen ijzers bent, Arabesk, dat weet nu onderhand iedereen wel. Niet ieder paard kan zomaar blootsvoets op het asfalt (ook na op bouwen), dat zou jij toch moeten weten?
Vind hoefschoenen persoonlijk ook niet echt ideaal.
Elk paard dat gezond gehuisvest staat kan na een overgangsperiode zonder ijzers, maar dat is weer een andere discussie.
Dat klinkt heel raar en heel extreem, maar het is gewoon zo. Er zijn zoveel paarden hierin voorgegaan in landen waar ijzerloos bekappen al veel langer toegepast wordt. Geen enkel paard had na een overgangsperiode nog ijzers nodig.
Face it; de aarde draait om de zon, en niet de zon om de aarde en ook niet een beetje om elkaar heen. In deze discussie ga ik ook niet zeggen dat de aarde en de zon een beetje om elkaar draaien, enkel en alleen maar om iedereen te vriend te houden.
japielover schreef:m'n pony loopt op blote voeten en heeft momenteel door een behandeling vrij korte hoefe die nu moeten groeien voor hij op ijzers kan.
wel moet hij van de hoefsmid in beweging blijven.
e_horse schreef:japielover schreef:m'n pony loopt op blote voeten en heeft momenteel door een behandeling vrij korte hoefe die nu moeten groeien voor hij op ijzers kan.
wel moet hij van de hoefsmid in beweging blijven.
Hoefschoenen zijn in dit geval een goede optie. Zo kun je lekker in je vertrouwde omgeving blijven mennen en je pony heeft geen last van ongewenste slijtage.
Succes!
_Margarita_ schreef:Ik heb zelf ook aan hoefschoenen gedacht voor mijn shetlander. Maar nadat op http://www.hoofcare.nl gelezen had wat hoefschoenen allemaal kunnen aanrichten... ga ik toch maar voor ijzers.
Maar om even op je topic terug te komen.
Kun je niet gewoon in het weiland rijden?