eerste keer longeren met lichaamstaal , hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

eerste keer longeren met lichaamstaal , hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:16

hallo,

ik wil vandaag voor het eerst mijn paard gaan longeren met mijn lichaamstaal , wie heeft hier ervaring mee . kan iemand misschien iets erover uitleggen . werk je ook met je stem bijvoorbeeld?

alvast bedankt .

femke

YelaBrenda11

Re: eerste keer longeren met lichaamstaal , hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:25

wat handig is om te weten is dat mijn paard bij het longeren vaak de neiging heeft naar me toe te komen ,en als ik haar dan weer naar buiten stuur begint ze vaak te draven . misschien hekpt dit wat om goede tips te bedenken?

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:32

les nemen is mijn tip. zo vanaf een beeldscherm is het moeilijk tips geven en iemand die naar je kijkt en je ter plekke kan verbeteren werkt dan toch echt beter.
als je een paard goede adressen wilt, pb gerust!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:34

bedankt voor de reactie.

ik krijg op het moment als NH les om de twee weken . maar toch bedankt .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:57

Als je nu al les krijgt dan zou ik zeker wachten totdat je hiermee aan de slag gaat. Dit is iets wat ik niet elke week zou doen, en wat je niet kunt leren van Bokt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:25

Om los te kunnen longeren heb je ook de geschikte accomodatie nodig, of moet je die kunnen maken. Heb je een ronde en stevig afgesloten longeerkraal tot je beschikking?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:57

cassidy;ik heb een bak van 20 bij 10 , die ik met een draad door de helft zou kunnen doen .

turdusmerula; ik weet niet of we dit gaan doen , ik neem een les of 5 , omdat het toch wel prijzig is , en ik bepaal zelf niet wat we gaan doen ;) of ik moet het eens vragen ..

maar er zijn zat mensen die geen les krijgen , en het toch ook voor de eerste keer doen ?

verder bedankt voor de reacties !

femke

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:20

als ze begint te draven als je haar wegstuurt, kan je eens proberen de gebaren die je maakt om haar weg te sturen, wat kleiner te maken, zodat het minder heftig overkomt. maak je het te klein dan gebeurt er ws. niks, maak je het te groot dan is ook de reactie groter dan gewenst. ergens daar tussenin moet je zoeken.
verder zorgen dat je goed rechtop staat/loopt en let op je positie t.o.v. de achterhand.
wat ik zelf doe als een paard naar binnen komt is even met mijn arm omhoog richting paard gebaren en iets roepen van he! ofzo.
het verschilt erg per paard hoe gevoelig ze reageren op wat je aangeeft, daar zul je dus rekening mee moeten houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:41

Een vierkante bak van 20 x 10 geeft een paard genoeg gelegenheden om in een hoek te duiken. Ook als je hem met draad afzet (en dan weer, wat voor draad gebruik je, als een dier gaat hollen ziet hij dat draad niet).
Zorg voor een veilige omgeving waarin je dit toe kunt passen, of begin er niet aan.

En een veilige omgeving is in mijn ogen dit:

http://www.allhorsefence.com/horse_round_pen.jpg

In het ideale geval met rubber tegen de onderste plank aan dat tot de bodem reikt zodat hij niet met zijn been onder de plank kan komen en zich open kan halen...

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:53

Ik ben het niet met je eens Cassidy. Ik heb al met veel paarden loswerken gedaan in een bak waarvan de helft afgezet was met een draad. En ik vind het ook helemaal niet nodig om de hoeken af te zetten. Mocht je paard toch in de hoek gaan staan dan stuur je hem gewoon weer de hoek uit.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:40

ach ja , ik kan het altijd proberen om de bak door de helft te doen , dat is ook niet waar het in de eerste instantie om gaat , denk ik.

hoe doe je het , wat is je lichaamstaal ? dat is voor mij belangrijker.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:46

YelaBrenda11 schreef:
cassidy;ik heb een bak van 20 bij 10 , die ik met een draad door de helft zou kunnen doen .

turdusmerula; ik weet niet of we dit gaan doen , ik neem een les of 5 , omdat het toch wel prijzig is , en ik bepaal zelf niet wat we gaan doen ;) of ik moet het eens vragen ..

maar er zijn zat mensen die geen les krijgen , en het toch ook voor de eerste keer doen ?

verder bedankt voor de reacties !

femke

Klopt, maar dat vind ik ook niet altijd handig.

Daarbij weten mensen vaak wel al iets meer van lichaamshouding tov het paard. Da's niet onvriendelijk naar jou bedoeld, maar als je echt pas net begint dan vind ik dit zelf best een lastig iets om mee te beginnen, zeg maar. In elk geval iets waarvan ik vind dat je het makkelijker 'verkeerd' doet dan ander grondwerk. :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 21:43

oke , ik begrijp het .

je hebt zeker gelijk ! ik wil het niet verkeerd doen . er wordt ook altijd gezegd dat je zeker van jezelf moet zijn voordat je aan iets nieuws begint .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:55

Misschien zijn de dvd's van Voest wel wat voor je; misschien kun je die via Bokt wel op de kop tikken. :)
Voest heeft een systeem dat bestaat uit meerdere 'onderdelen' en het loswerken zou best wat voor jou zijn. :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:16

dankjewel!

ik kan ook een boek lenen bij de bied misschien?

en de dvd's ? ik ben bijna jarig , dus misschien kan ik um vragen:)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:17

Dvd's van Voest zijn heel duidelijk en misschien wat makkelijker dan zijn boek...

Ander boek dat ik zelf een aanrader vind, los van dit topic maar past wel de topics over nh die je de laatste tijd opent :) :
'Paard Natuurlijk' is hier te bestellen evt: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm