Stijgeren en Weigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Julia2006

Stijgeren en Weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 20:08

Ik ben bezig met het beleren van de bijna 4 jarige Tinker Julia.
Tijdens het longeren is ze heel vervelend. Dan gaat ze de hele tijd stijgeren (ongeveer 5 keer per minuut) en weigert ze om op de volte te gaan.

HELP! Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Zweep, en meelopen heb ik geprobeert. Bij de zweep stijgert ze accuut en meelopen gaat ze daarna met je mee als je meer ruimte wil nemen. (Zweep houd niet in dat ik haar sla hoor! Wijzen naar haar kont of flank is al genoeg om haar te laten stijgeren)

skins

Re: Stijgeren en Weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:20

Ze is wel nog heel jong en ze moet nog groeien ;). Misschien is ze gewoon nog niet sterk genoeg om de oefeningen te doen die jij vraagt.

Julia2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 20:23

Longeren deed ze normaal wel, ze is de laatste tijd erg dwars en wil niet meer luisteren...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:58

Dominantie probleempje.. Hoe gaat het als je grondwerkoefeningen met haar doet? Ik zou in jouw geval grondwerk lessen gaan nemen. Ze neemt je gruwelijk in de maling en jij bent waarschijnlijk veel te lief...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:52

Misschien hulp zoeken , iemand die jou kan begeleiden, want zo te lezen heb je geen idee waar je mee bezig ben.

Steigeren en weigeren heeft niet heel veel met dwars te maken, maar meer dat jij fouten signalen uitzend.
begin eens bij het begin, los werken en werken aan vertrouwen en leiderschap, zodat het dier jou gaat begrijpen.
Misschien sta je wel te ver naar voren, geef je te veel druk van achter, kan zoveel zijn en dat is via een forum niet op te lossen, daar heb je iemand bij nodig die kan zien wat jij zelf fout doet, ga er vanuit dat het dier geen fouten maakt maar dat die van uit jou komt, dan ben je al een stap verder,

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:04

RT-->GVL.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:08

als ze het eerst wel goed deed en nu niet, kan het idd een dominantie probleem zijn.
Je zegt dat je de zweep niet gebruikt om te slaan, maar alleen naar haar flank wijst. Misschien dat je de zweep dan toch eens een keer moet gebruiken. Dus eerst alleen wijzen en als ze dan steigert gelijk met de zweep naar voren slaan (klinkt een beetje erg, maar ik denk dat ze dan wel doorheeft dat jij de baas bent en niet zij). Consequent blijven herhalen en uiteraard goed met je stem belonen als ze het goed doet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:29

Inderdaad goed laten zien wie de baas is.. niet overdreven gaan slaan ofzo.. probeer anders eerst andere dingen qua grondwerk..

en let goed op je eigen signalen die jij afgeeft.. misschien doet je het paard het wel goed.. maar geef jij de verkeerde signalen...

neem eventueel iemand mee die kan kijken hoe jij het doet;)

Julia2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:21

Ik was die dag met iemand. Zij zag ook niet wat en of ik iets fout deed. Maar ik zal volgende keer dat met die zweep proberen en als het weer zo erg is even friendly game doen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:48

Soms doe je ook niets fout, maar ben je te laat met reageren. Goed letten op je paard en daar op in spelen. Heel alert zijn.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:47

Ik zou haar ook even laten nakijken door bijvoorbeeld een goede chiropractor. Het kan best zijn dat ze ergens last heeft van een blokkade waardoor het werken één kant op haar pijn doet. Vaak komt dit soort verzet voort uit een fysiek probleem.
Chantal Bouten is een hele fijne meid, haar site www.dier-chiropractie.nl