[AR] Koninginnedag 2010: Hamish mijn grote kleine trots.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saswes

Koninginnedag 2010: Hamish mijn grote kleine trots.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 00:57

Mijn Shetlander Hamish staat sinds driekwart jaar zal het zijn voor de wagen en we rijden altijd met veel plezier ons rondje, maar gisteren met Koninginnedag heeft hij toch wel een hele knappe prestatie geleverd. Hij heeft rondjes door ons dorpje gereden met kleine kindertjes achterop de wagen en hij was absoluut bomproof. Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het meegemaakt: wapperende vlaggen boven zijn hoofd, de vlaggenslingers die keihard wapperden in de wind, druk verkeer, gillende kinderen, kinderen die plotseling vlak voor de kar langs naar de overkant rennen. Ballonnen, er ging er zelfs 1 de lucht in rakelings voor zijn neusje langs. Keiharde muziek van uit het cafe, een luchtkussen, enzovoorts enzovoorts. Hij heeft echt de hele dag geen stap verkeerd gezet, ook al vond hij de vlaggetjes echt wel eng. Ik ben zo trots op mijn kleine kanjer :D . Helaas heb ik geen foto's terwijl de kinderen op de kar zaten, maar hier een impressie van hoe het er ongeveer uitzag.

Nog even als geheugensteuntje een foto van vorig jaar, de 2e keer voor de wagen eind van de zomer begin herfst. Zijn neusriem zit daar nog niet goed waardoor het bit iets achterover kantelt en ik heb de strengen te laag hangen, het borststuk iets te laag en de broek iets te strak. Dat heb ik nu allemaal aangepast, het tuig zit nu als gegoten.
Afbeelding

Het wagentje had toen nog een beetje pipo de clown kleuren, dus dat hebben we geverfd, en ik heb rood wit blauwe kussentjes gemaakt voor op de stoeltjes. Hier zie je het wagentje klaar staan terwijl Floyd de hond hem even uitprobeert.
Afbeelding

Hamish in vol ornaat.
Afbeelding
Afbeelding

Fotootje van Hamish met trotse mama <3
Afbeelding

En weer lekker eten alsof er niks gebeurd is. Superkanjer.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie het leuk vonden, laat je een berichtje achter?
Laatst bijgewerkt door saswes op 02-05-10 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:03

Ziet er leuk uit! Mooie shet *D
Fijn dat hij zo braaf was. Mijn paard zou een hartverzakking krijgen in die omstandigheden ;)

1 opmerkinkje: je borsttuig zit echt te laag. Die mag wel een stukje omhoog.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 01:10

nou da's ook wat. de laatste keer hing hij dus 1 gaatje hoger en toen zei iedereen dat ie te hoog hing. moet ik er een gaatje tussen maken dan

edit: klopt je hebt helemaal gelijk. Ik heb de oude foto's bekeken en daar hing hij nog lager en het commentaar was toen ook dat hij te laag hing. nou ben ik ff helemaal in de war. dus moet hij volgens jou nog verder omhoog. dan moet ik wel gaatjes bijprikken. hoe hoog mag hij dan precies zitten want dan komt het toch tegen zijn luchtpijp aan te zitten.
Laatst bijgewerkt door saswes op 02-05-10 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:15

Ik weet natuurlijk niet wie iedereen zijn, maar hij mag echt zeker wel 1 gaatje omhoog. Zo zit hij namelijk precies op de schouders en dat is niet de bedoeling; het hindert zo namelijk de beweging van de schouder.

saswes

Re: Koninginnedag 2010: Hamish mijn grote kleine trots.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 01:18

Okee ik zal hem nog wat omhoog doen. Ik was net bezig mijn bericht te wijzigen maar we waren tegelijk. Ik heb het oude topic nog eens nagelezen en de oude foto's bekeken maar hij hing toen nog lager en het commentaar was idd dat hij omhoog moest. maar bedankt ik ga het meteen doen. nou ja niet meteen dan, want het is nu een beetje laat. maar morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:58

ah wat lief :D wat heb je trouwens een gaaf karretje! en zijn manen zo mooi ingevlochten. lukt mij echt nooit bij mijn shettebol.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:03

Wat een geweldig paardje dat in zo'n omstandigheden zó cool in het kopje blijft. Super! Leuk ding hoor, daar kun je je terecht een trotse mama bij voelen.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 09:46

en hij is pas vijf jaar! hoeveel plezier we daar nog van gaan hebben...

kevaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:51

Ziet er leuk uit en wat knap van hem !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:50

Wat ontzettend leuk, die rood-wit-blauwe kussentjes en strikjes, echt leuk aangekleed hoor! Wel heel erg jammer dat je geen foto's hebt van de ritjes zelf; vroeg je ook een kleine bijdrage voor de ritjes? Wat je ook zou kunnen doen is een vriendin vragen om steeds foto's te maken; dan kun je ouders tegen een eventuele kleine bijdrage de foto's toesturen per mail of laten afdrukken oid.

Borsttuig zit idd nog steeds echt te laag; je hoeft er geen gaatje tussen te maken, ik weet niet hoeveel ruimte er tussen je gaatjes zit maar hij mag toch wel een stuk of 2 gaatjes minstens omhoog! Dat hij tegen de luchtpijp zou zitten anders is onzin; dan moet hij echt extreem hoog hangen, en daarbij kun je dat dan wel merken aan de ademhaling van je paard.

Zo zit het bij mijn shetmerrie:
Afbeelding

Beschermer is nu vervangen door een minder brede met gel er in, en zodoende heb ik het borsttuig nóg ietsje hoger gehangen.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:08

Oh ja dat is echt een stuk hoger nog. Wat een prachtige merrie is dat, ook zo'n mini-hafje. Ik heb geen bijdrage voor de ritjes gevraagd. Ik zit zelf in het oranjecomitee van het dorp dus vond ik eigenlijk dat ik het gratis moest doen. Het ging alleen om de kinderen die ook meededen met het knutselen dus het waren een stuk of 14 kindjes. De meeste gingen met zijn tweeen tegelijk en dan nog een groom erbij die niet zoveel weegt. Het was ook niet zo'n groot rondje, want hij heeft nog geen ijzertjes nodig gehad dus die heeft ie niet. Het eerste wat er op mijn verlanglijstje staat zijn hoefschoentjes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:13

haha, dankje; zou goed in 2span staan die 2 mini-hafjes :P

Heeft hij slechte hoeven dan? hier loopt ze altijd blootsvoets in principe, ook uren over asfalt. Is járen goed gegaan, tot dat ze een keer te kort bekapt is geweest en enkele malen stokkreupel liep, sindsdien komt het soms nog wel eens voor dat ze nét ietsje te kort staat en dat we voor maar ijzers laten zetten uit voorzorg.
Maar met veel training en geleidelijke gewenning maak je de hoeven vaak ijzersterk hoor, ze hebben van zichzelf vaak al erg goede, harde hoeven.

Voor wat betreft de borst; er zijn veel mensen die hem juist te laag hebben hangen, die horen dat verhaal over die luchtpijp en hangen hem voor de zekerheid maar wat lager. Maar wil je echt de luchtpijp knellen dan is daar best wat voor nodig; ligt hoger dan sommigen denken, en die van jou hindert dus idd overduidelijk de schouder; bedenk dat het extra zwaar trekken is, hoe meer het borsttuig naar onderen hangt. :)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:22

Hij heeft gewoon goede hoeven hoor. Maar ik rijd nog niet zulke lange rondjes. Als jij zegt dat het gewoon kan zonder ijzers dan geloof ik dat onmiddelijk dus ik kijk het dan nog even aan. Die hoefschoentjes zijn namelijk stervensduur.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:34

Super leuk wagentje! Mooi opgeknapt. Deze kleuren staan een stuk beter en netter!

Wat ik me alleen nog af vroeg, moeten de strengen niet wat strakker? Het is toch de bedoeling dat de kar door het borsttuig (dus met de strengen) getrokken word? Ze hangen nu wel heel los??

Ik kan het ook mis hebben hoor! Aangezien ik zelf pas sinds kort begonnen ben met mennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:50

Nou, ik durf natuurlijk geen uitspraken te doen 'dat het gewoon zonder kan' over andermans pony's, ben geen hoefsmid en al helemaal niet op afstand ook nog eens, maar weet wel uit eigen ervaring dat de méeste shetten toch erg sterke hoeven hebben, en dat het vaak een kwestie is van gewenning en geleidelijk opbouwen van het lopen over het asfalt; als hij dat niet gewend is moet je hem natuurlijk niet meteen even 20 km. over asfalt laten draven e.d. het is vooral beetje uit proberen en zelf goed in de gaten houden, maar als je niet wekelijks tientallen km.'s over het asfalt maakt, zou het imo in principe wel goed zonder hoefschoentjes kunnen.

@ _Margarita_: strengen staan slap en lamoen schiet naar voren door de lichtogen op de foto idd, maar lijkt mij dat dat komt omdat pony hier stilstaat, of net stil is gezet, dan hangen de strengen meestal slap; het is de bedoeling dat op het moment dat de pony in beweging is, en de kar dus trekt, dat de strengen dán niet slap staan ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:22

Foto van JoyCiej laat goed zien hoe het borsttuig hoort te zitten :-)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:28

strengen zitten precies goed hoor. Heb ze ook 1 gaatje korter geprobeerd maar dan komt de wagen wel heel dicht achter hem.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:34

Kijk, zo zitten de strengen als hij trekt. En ja, het borsttuig zit te laag he. Hier duidelijk te zien.
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:16

8-) wat ontzettend leuk dat je dit hebt gedaan! Waar vind jij van die leuke stof / lintjes e.d.? Echt super!
Wat knap dat hij zich zo goed gedroeg. Dat is veel waard he als ze zo zijn.
Ik wil volgend jaar bij onze vrijmarkt hier een paar straten vandaan ook met Sim gaan staan moet hij natuurlijk ook mooi versierd worden :D

Citaat:
Nou, ik durf natuurlijk geen uitspraken te doen 'dat het gewoon zonder kan' over andermans pony's, ben geen hoefsmid en al helemaal niet op afstand ook nog eens, maar weet wel uit eigen ervaring dat de méeste shetten toch erg sterke hoeven hebben, en dat het vaak een kwestie is van gewenning en geleidelijk opbouwen van het lopen over het asfalt; als hij dat niet gewend is moet je hem natuurlijk niet meteen even 20 km. over asfalt laten draven e.d. het is vooral beetje uit proberen en zelf goed in de gaten houden, maar als je niet wekelijks tientallen km.'s over het asfalt maakt, zou het imo in principe wel goed zonder hoefschoentjes kunnen.

:j maakte me in het begin met Sim ook erge zorgen over dat hij misschien op ijzers zou moeten. Hij loopt nu gemiddeld 2x per week zo'n 7 a 8 km over asfalt, voornamelijk in fikse draf en ik moet zelfs nog bijvijlen :+ Hoop dat het dus bij jouw pony ook goed blijft gaan want het is wel super makkelijk als er geen ijzers onder zitten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:20

Wat super dat hij zo braaf was. Erg leuk gedaan zo met die kussentjes en linten in rood-wit-blauw! Wat een leuke hond heb je, prachtige kop heeft hij!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:40

Wat goed dat je de verfkwast over het karretje hebt gehaald, zo wild van kleur is niets gedaan! Wat is ie leuk geworden, en dan compleet met die leuke kussentjes.
Hamish is een kanjer dat hij het zo leuk doet. De driekleur in zijn manen staan hem erg goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:47

saswes schreef:
Kijk, zo zitten de strengen als hij trekt. En ja, het borsttuig zit te laag he. Hier duidelijk te zien.

Die strengen zitten prima hoor! Denk dat _Margarita er niet aan heeft gedacht dat die foto is gemaakt tijdens halthouden/stilstaan, en het dan juist vaak voorkomt dat strengen slap hangen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:19

*D Je kunt best trots op hem zijn, knap hoor dat hij met al die drukte nog zo rustig bleef, heeeeeeel erg braaf !

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:16

Heel erg knap
Wat een leuke shet <3
Daar kan je zeker heel trots op zijn

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 14:14

De kussentjes heb ik gemaakt van 3 Nederlandse vlaggen. Was niet zo moeilijk hoor, ik ben zelf helemaal geen held op de naaimachine. Ik heb de sluiting van het grote kussen met klittenband gedaan. en de kleine kussentjes daar zit gewoon van dat fiberfill in. Dat verkopen ze hier op de markt bij het naaikraampje. En de lintjes gewoon bij de knutselzaak, of anders kun je dat ook halen op de markt daar hebben ze ook veel soorten lint.