Dubbele longe, clickertraining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Dubbele longe, clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 15:04

Ik vroeg me af of hier iemand z'n paard traint met dubbele longe en clickertraining. Ik ben nieuwsgierig hoe je paarden leert verzamelen aan de dubbele longe dmv clickertraining. Misschien heb je eventueel een filmpje?
Ik weet dat dit een heel lang proces is, maar ik zou graag een idee krijgen van hoe je te werk moet gaan.
Wie helpt me aub?

Farah_

Re: Dubbele longe, clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:49

De combinatie met dubbele lijnen en clickertraining zie ik eerlijk gezegd niet zo. Wel kun je aan de dubbele lijnen je paard goed leren verzamelen, maar dan zonder clicker. Wij organiseren ook cursussen om goed te leren omgaan met dubbele lijnen. Meer informatie is te vinden op de website uit mijn onderschrift. Succes!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:53

vraag me af hoe dit dan moet werken. bij clickeren is het namelijk de bedoeling om na de klick, meteen een beloning te geven. click = brokje. tenminste, bij honden is dat zo. ik heb een boek over spelletjes met je paard doen en ook daarin staat, click is meteen beloning. dus dan zie ik een paard voor me wat netjes aan de longe loopt en jij clickt omdat hij het precies op dat moment geweldig doet en paard vliegt vervolgens op de rem om z'n beloning te krijgen :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 06:57

In combinatie met dubbele longe lijkt me dit moeilijk als je in je eentje bent, maar met een helper zal dit prima lukken. Je hebt nl nogal wat in je handen. Ben je ervaren met de dubbellonge?

Ik heb paarden aan de enkele longe en soms los in de roundpen met een clicker geleerd het hoofd laag te dragen tijdens het draqven,geleerd op te laten houden met hoofdschudden tijdens het draven, te leren buigen en hun achterbeen te gebruiken en meer bij elkaar te leren lopen. Dus verzamelen moet prima gaan.

@Tieme: ja click= voedsel, maar zeker bij het verzamelen is het belangrijk dat je de kleinste poging beloond. En, niet te lang doorgaat. Verzameling vraagt namelijk veel kracht van een paard.

Click=voer is ook gelijk even ontspannen en rust, waardoor het gemakkelijker is om opnieuw richting de verzameling te gaan voor je paard. Je beloont met een clicker gemakkelijker voor hij zelf terugvalt omdat het te zwaar voor hem wordt.

Als het paard de bedoeling begint te snappen en genoeg kracht opbouwd om iets langer dan een paar stappen te verzamelen, weet hij inmiddels dat hij een click gaat verdienen. Wanneer de click (nog) niet komt, zal hij beter zijn best doen (variabel belonen).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:38

HippoLogic schreef:
In combinatie met dubbele longe lijkt me dit moeilijk als je in je eentje bent, maar met een helper zal dit prima lukken. Je hebt nl nogal wat in je handen. Ben je ervaren met de dubbellonge?

Ik heb paarden aan de enkele longe en soms los in de roundpen met een clicker geleerd het hoofd laag te dragen tijdens het draqven,geleerd op te laten houden met hoofdschudden tijdens het draven, te leren buigen en hun achterbeen te gebruiken en meer bij elkaar te leren lopen. Dus verzamelen moet prima gaan.

@Tieme: ja click= voedsel, maar zeker bij het verzamelen is het belangrijk dat je de kleinste poging beloond. En, niet te lang doorgaat. Verzameling vraagt namelijk veel kracht van een paard.

Click=voer is ook gelijk even ontspannen en rust, waardoor het gemakkelijker is om opnieuw richting de verzameling te gaan voor je paard. Je beloont met een clicker gemakkelijker voor hij zelf terugvalt omdat het te zwaar voor hem wordt.

Als het paard de bedoeling begint te snappen en genoeg kracht opbouwd om iets langer dan een paar stappen te verzamelen, weet hij inmiddels dat hij een click gaat verdienen. Wanneer de click (nog) niet komt, zal hij beter zijn best doen (variabel belonen).

Ik lees dit nu nog maar...ben gans het weekend weg, maar reageer volgende week eens. Jouw ervaring lijkt me heel erg interessant ;) , thx ;)

eagle19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:17

Hoi,

leuk topic.
Ik ben erg geïnteresseerd in de clicker.Waar kan je dat kopen en heb je er ook een boek over?
Want ben echt verslaafd aan boeken over paarden en wil zoveel mogelijk leren over ze en de verschillende technieken omdat ieder paard uniek is en niet alle paarden dezelfde omgang fijn vinden.
Met de dubbele longe heb ik al veel profijt geboekt bij mijn paarden en je kan zien hoe je paard loopt en het is niet saai net als het normale longeren dat je als draaispil dient.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:16

@Cambiar: ben je nog aan de slag gegaan met clicker en dubbellonge?

:o Excuses voor het off topic gaan:

@sfstables: meer over clicker training kun je lezen in het topic [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Daar worden ook enkele boeken in besproken en er staan allerlei tips in ook waar je een clicker kunt verkrijgen.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:26

hoi,

interessant topic ivm de dubbele longe, dit volg ik even :)

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:39

ik zag net dat Lammer Haanstra met een systeem van een driehoek werkt (door onderste ringel vd singel, door het bit, en dan door een hogere ringel vd singel) waarvoor dien dit zo? en waarom niet gewoon door de onderste ringel vd singel en dan zo vast aan het bit... iemand die hier ervaring mee heeft??

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:12

Hoi, ik had enkele dagen geen computer meer aangezet, wegens ziekte paardje. Ik antwoord hier zeker op terug met wat meer tijd!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:00

Ik ben ook benieuwd naar de werking van de driehoeks methode van Lammert Haanstra.