Paard lijkt het niet leuk meer te vinden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

Paard lijkt het niet leuk meer te vinden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:34

hallo iedereen,
Ik doe nu sinds 3 weekjes VD met mijn paard en ze kan al targetten en mijn hand aanraken op commando. Nu vond ze dit helemaal prachtig in het begin, maar nu lijkt het of ze er geen hol meer aan vind... Iedere keer als ik dan van een afstandje vraag of ze mijn hand aan wil raken komt ze aangesjokt en duwt ze met een grote zucht haar neus half tegen mijn hand aan (net alsof het haar grote moeite kost om 't te doen). Nu vraag ik me af, vind ze het echt gewoon niet leuk of is het misschien iets anders..?

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:40

Klinkt alsof ze er een beetje klaar mee is, tijd voor een nieuwe uitdaging!

V.b: HO, Blijf, Stap, Draf, Achteruit, Om: wees creatief!

soeboenoe

Re: Paard lijkt het niet leuk meer te vinden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:42

Hee, ja ik zat ook al te denken aan een nieuw trucje, maar ik wilde gewoon dat de basis er goed in zou zitten ;) dus niet dat ze het na 2 weken weer vergeten zou zijn =)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:43

ik denk idd dat ze er niet zoon zin meer in heeft... gewoon als ze het al kan nieuwe oefeningen proberen ;) kunst is houd het spannend! :D moet geen sleur worden..van oo we gaan weer VD doen dus dan moet ik mn neus weer tegen dr hand leggen *zucht* nee steeds andere dingen, andere volgordes enc enc :D

ze hoeft het btw niet te vergeten..gewoon elke keer die oefening ergens tussendoor ofzo 1 x doen ;) hoeft ja niet langer!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:44

Veel afwisselen, dus niet alleen VD een idee?
Bijvoorbeeld gaan wandelen, longeren, rijden enzovoorts?

Afwisseling houdt een paard actief is mij altijd geleerd. En volgens mij klopt het ;)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:58

ik doe ongeveer 2x in de week VD ;) Ik rij en longeer ook :P
en ik doe eigenlijk ook niet op vaste dagen VD, maar wanneer ik er zin in heb. Dat van een oefening ergens tussendoor is wel een goed idee :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:54

Inderdaad, meerdere kunsten aan gaan leren! :j Die andere vergeet ze heus niet als je ze af en toe nog eens vraagt! :D

Tomorrow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:24

Probeer weer iets nieuws, moeilijkers, spannenders?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:29

Stel je eens voor dat jij elke dag aan de bel moet trekken.. elke dag weer dezelfde vrouw die de deur open doet en hezelfde snoepje...

actie maakt reactie!

Ik doe leer mijn hond (ja hond, maar leerprinciepes zijn hetzelfde) in 5 min .afhankelijk van wat voor oefeining, en hoeveel stapjes, speelgoed opruimen duurt wel wat langer, een nieuwe oefening aan terwijl omdat ik zo snel mogelijk alle stappen onderneem. Simpelweg omdat ik hem dan gemotiveerd houd en hij veel sneller leert.

Bij mijn paard ook, eerste touch geleerd, wat ze overigs in 10x vaak al door hebben en daarna ben ik hem gaan leren om op commando naar een pion te rennen en die aan te tikken en weer terug te komen. Hier gingen nog geen 10 min overheen. Elke nieuwe training beginnen met een herhaling van de vorige training en elke training eindige met een mega jackpot (en of dit nou eten is of rollen in de bak, van mijn part vind je paard het heerlijk op een emmer water over zijn hoofd te krijgen, als jou paard het maar super gaaf vind is het prima!)
Veel afwisseling en nieuwe oefeningen.. het is ook saai om telkens hetzelfde te doen.

Acite maakt reactie!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:40

Ik zou ook meer gaan afwisselen! Ga nieuwe dingen leren en probeer niet te lang bij 1 oefening te blijven hangen.
Hier wissel ik in een training ook veel tussen verschillende oefeningen en gangen, alleen als ik iets wil perfectioneren sta ik er iets langer bij stil.

Succes!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:15

Nu ben ik andere dingen met r gaan doen en wat minder gaan richten op targetten. Nu vroeg ik r laatst om een pion aan te raken en ze doet het eigenlijk alleen als je ernaast staat en haar haast moet dwingen om het ding aan te raken... Tips? Want ik ben echt wel bezig met andere dingen dan targetten, maar het zou zo sonde zijn als ze het niet meer zou doen =(

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:19

Is lastig om zo te oordelen, kun je niet een filmpje maken bijvoorbeeld? :)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:21

ik zal binnekort wel een filmpje maken, misschien vanmiddag wel. Ik moet toch nog naar dr toe. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:21

Hoe beloon je haar? En hoe lang achter elkaar train je op dat targetten, wissel je het steeds af met hele andere oefeningen? En wat voor andere dingen ben je gaan doen?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:22

Ik zou eerst iets anders gaan leren!
Zoals voet? Of jambette?
Als dat er redelijk in zit, doe je weer eens targetten erdoor!
Als ze het leuk vind dan doet ze het echt nog wel!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:27

Ik heb het VD even een paar dagen gelaten voor wat het was om haar wat rust in haar hoofd te geven en ik ben gewoon met haar gaan wandelen en wat gaan longeren en soms wat rijden zonder zadel. Toen ben ik begonnen met nieuwe kleine kunstjes als "nee-schudden" en "voer weigeren". Dit heb ik toen kort 10 minuutjes gedaan en ben toen gewoon een beetje met haar aan het spelen gegaan in de bak (lees: beetje opjagen en beetje laten draven en rennen). Nu zondag vroeg ik haar weer om een pion aan te raken en dan loopt ze er of met een hele diepe zucht naartoe of ze doet of ze ernaartoe loopt maar loopt eigenlijk gewoon weg en meestal vraag ik het 1 keer en dan vervolgens weer een andere oefening. Ik beloon haar met een click, een hoger stemmetje (= goedzoo) en een stukje droog brood.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:29

Okee ik ben benieuwd naar je filmpje dan! :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:35

Misschien vindt jouw paard er gewoon niks aan. Dat kan heel goed. Niet ieder paard heeft motivatie voor hetzelfde soort werk.
Wij hebben het met ons paard gehad met mennen. In de marathon was ze na hindernis drie eigenlijk wel klaar met het gedraai en gedoe in de hindernissen en dan ging ze vanaf hindernis vier op de rem, in stap er door.
Daarom zijn we maar met marathons gestopt, want ze was op geen enkele manier nog gemotiveerd te krijgen, en als het hangen en wurgen wordt, is het voor niemand leuk. Het had overigens niks met conditie te maken, want zodra je de hindernis uit reed gingen de oren er weer op en was ze wel weer voorwaarts.
Het kegelrijden daarentegen, vindt ze gewe;dig: de oren gaan er op....ze is super attent en zodra de bel gaat wil ze gaan! Ook dressuur gaat goed en onder het zadel gaat goed.
Maar dit paard moet ik ook niet vervelen met andere kunstjes. Voor haar revalidatie na een lelijke val, moest ik buigingsoefeningen doen met een stukje appel...nou no way....vindt ze echt vervelend. Ze doet het dan omdat het moet en ik net zo lang doorzet totdat ze het doet...maar leuk vindt ze het niet. Terwijk bij andere paarden het vol enthousiasme gaat met een stukje appel.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:43

Ja maar het punt is dat ze VD wel heel leuk vind :P als ik iets nieuws met r probeer is ze wel heel enthousiast. Alleen bij targetten is ze spontaan haar interesse verloren...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:50

soeboenoe schreef:
Ja maar het punt is dat ze VD wel heel leuk vind :P als ik iets nieuws met r probeer is ze wel heel enthousiast. Alleen bij targetten is ze spontaan haar interesse verloren...

Nou...dan vindt ze dat gewoon niks aan. Sla je dat toch gewoon over.... iets met hangen en wurgen doen is voor niemand leuk.

Kan ook zijn dat jij dat zelf het minst leuk vindt om te doen en het als een verplicht nummer ziet en dat je paard dat overneemt....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:54

Je kan ook proberen om nieuwe dingen mee te nemen, die ze eng vindt. En haar die laten aanraken. Dan pak je gelijk een stukje schriktraining mee. :j

Misschien dat ze dat nog wel leuker vindt. En anders zal ze 't inderdaad gewoon geen leuke oefening vinden..

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:52

vandaag geen filmpje kunnen maken, de stalling was blijkbaar eerder dicht dan dat ik er was.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 19:26

Hier dan eindelijk het filmpje. Het is niet echt een topfilmpje aangezien het nogal hannessen was met clicker, voer, camera en belonen enz. dus dat moet je me even vergeven. Ik heb er expres geen ander geluid onder gezet zodat je precies kunt horen hoe en wat voor commando's en geluiden ik geef en maak. Misschien dat het hem daar in zit.

p.s. het kan dat het filmpje het nog niet doet, dan is ie nog aan het verwerken

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:05

soeboenoe schreef:
vandaag geen filmpje kunnen maken, de stalling was blijkbaar eerder dicht dan dat ik er was.

Dat is raar }:0 Dan heeft je paard de hele dag op stal gestaan? Hoe laat gaat dat dicht dan?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:06

ik denk dat je gewoon creatief moet blijven en niet te veel van hetzelfde achter elkaar moet doen