ik loop vaak met mijn paard met touw om de hals , niet met halster ( met speciaal touw) dit doe ik omdat ik dat een lekker vrije manier van lopen vind, en omdat ik ook op deze manier rijd. nou zei een meisje tegen mij ; lopen met een touw om de hals is NH . hier ben ik het niet helemaal mee eens. misschien is het een vorm ervan. omdat het toch een meer natuurlijke vorm van werken met je paard is . wat is jullie mening? naar mijn idee zijn er geen vaste regels voor NH , wel moet je je kunnen inleven in het paard en je verdiepen in zijn manier van denken en zijn gedrag . als je met touw om de hals loopt , bitloos rijd , en vrij werkt , maar geen idee hebt van hoe paarden denken en handelen is dit voor mij geen NH .
ben benieuwd.
femke
Anoniem
Geplaatst: 28-04-10 19:45
A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt
YelaBrenda11
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-10 19:46
nee idd ! het is misschiene en deel ervan , een vorm van vrij werken ..
maar nh is meer dan dat. bedankt voor je reactie!
BlueStar
Geplaatst: 28-04-10 19:51
Lol ik ben heel benieuwd hoe ze mijn manier noemen (ik hoor het graag )
Pony's moeten gewoon kunnen meelopen met touw/ sjaal of what ever dan ook om hun hals. Ze lopen ook mee met halster en 1 met hoofdstel. Ik werk graag zonder halster/hoofdstel of lijnen Graag heb ik dat als ik een aanwijzing geef met hand/arm/lijf dat er op gereageerd word (los longeren) Pony kan wat vrijheids dressuur Ik werk met en zonder bit. Ik hou graag rekening met de dieren, kijk naar ze en stop wanneer nodig, zet door wanneer nodig.
maar zoals jij omschrijft verdiep je je wel in het gedrag van een paard , omdat je erg natuurlijk met ze werkt , en daarnaast klink je ook met iemand die wat verstand heeft van gedrag.
vooral dat laatste is erg belangrijk . als jij vind dat je Nh doet , dan kan dat ! bedankt voor je reactie.
@YelaBrenda ik heb geen flauw idee wat ik doe (nooit curcus gevolgd) Ik pik overal wat op en kijk of het mij aanstaat. Het gevolg overal wat van. Ik heb al heel wat dieren verzorgd/gehad, en overal van geleerd.
Jua
Geplaatst: 29-04-10 01:08
Geen flauw idee welk vakje het past, een slim vakje? Want wanneer je paard alleen aan een halster meeloopt? Stel het paard staat op zijn teugel en gooit van schrik zijn hoofd omhoog en trekt dus per ongeluk zijn hoofdstel aan diggelen? Dan ben je maar wat blij als tie ook gewoon meeloopt met een sjaal, touw of wat dan ook om de hals. Die van mij kan ik zelfs gewoon zonder halster of touw meeleiden, leek me namelijk heel slim om ze dat te leren, je weet ten slotte maar nooit of het een keer van pas komt! En inderdaad, het voelt ook gewoon lekker vrij!
Dit hoeft niet persé NH te zijn hoor.. NH is meer als je denkt aan de behoeftes van je paard en hoe hij zou moeten leven of behandeld worden. Je kijkt naar zijn doen en laten en gaat er wat mee doen.
TurdusMerula
Geplaatst: 29-04-10 16:09
Ik denk aan de topics die je opent te zien dat je erg geinteresseerd bent in nh, maar dat je daar nog niet zo bekend mee bent. Klopt dat?
Goed dat je je hierin wilt verdiepen. Je bent nog jong dus je hebt nog alle tijd om te leren, no worries.
Mijn profiel is nog niet af, maar er staan wat linkjes in die interessant voor je kunnen zijn. In de bieb vind je soms ook wel boeken, al zijn er nauwelijks die voor kinderen geschreven zijn.
Over dit topic: lopen met een touw om de nek kan heel vriendelijk zijn, maar ook heel onvriendelijk. Het zegt weinig over nh. Wel zie je het niet zo veel, en bij sommige mensen die aan nh doen wel, dus ik denk dat dat daarom gedacht wordt.
Is zeker geen NH denk ik.. wel erg handig (vooral als je ff geen zin hebt om 'n halster om te doen )
Waratje
Geplaatst: 30-04-10 14:40
Paard mee laten lopen met een touw om de hals zie ik als basisopvoeding voor elk paard. Wordt ook bij veel stallen hier in de regio gebruikt om paarden van of naar de paddock/wei te brengen. Scheelt toch wat handelingen als je niet bij elk paard eerst een halster om moet doen en daarna weer af. Bij mijn merrie klik ik vaak het halstertouw om de hals aan zijn eigen einde vast (knoop op het eind) zodat ik een "handvat" heb.
mijn jaarling loopt mee met ene uiteinde sjaal in zn mond en andere uiteinde in mijn hand.. hoe noem je die dan?
maar meelopen op welke manier dan ook.. dat is iets waar je altijd naar toe werkt toch? en welk naampje dat dan heeft.. dat lijkt me redelijk onbelangrijk