[AR] Primeur Primeur!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oh_oh

Primeur Primeur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:08

Carry voor het eerst voor de wagen! En ze deed het goed!!! :D

Carry is al jaren bomproof onder het zadel maar ik had haar nog nooit voor de wagen gezet! Nu ze na jaren eindelijk van mij is, kriebelde het echt ENORM!

Na werken aan de dubbele lijnen, toch de stap gezet!

Dus een vriendin lief aangekeken of ik haar tuig en sulky mocht gebruiken. Er was nog een vriendin bij. Altijd prettig om even meer mensen erbij te hebben met ervaring de eerste keer! We hebben kort in de bak een paar rondjes gemaakt. Echter was het daar erg moeilijk om een bocht te maken. Carry moet leren om vloeiend over te stappen. Ze denkt er nu nog bij na. Na een paar bochten ging dit al stukken beter! Ze maakt zich totaal niet druk om de sulky. We zijn een klein rondje over de verkavelingsweg gegaan. Ik ben er naast gebleven om eventueel te begeleiden. Ze wilde zelfs achter me aan draven toen ik vooruit rende om foto's te kunnen maken, de schat!

Ik ben echt dolgelukkig met mijn multifunctionele paardjes! <3

Afbeelding

Afbeelding
Wat een heerlijk beest!

Afbeelding

Afbeelding
Toppertje!

Afbeelding

Ik ben gewoon super trots op mijn meisje!

Naomi mijn andere fjord is al braaf voor de wagen! Nu Beauty mijn NRPSer nog!! ;)

Een reactie zou leuk zijn.

Tips zijn ook welkom.

xxnienke94

Re: Primeur Primeur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:11

gaaf !!
ziet er leuk uit :D

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:58

Leuk was het zeer zeker! Nu door oefenen!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:00

Ziet er erg braaf uit!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:23

Die doet het erg netjes zo te zien, leuk hoor!
Heb wel een paar aandachtspuntjes;

Ik zou nog eens goed kijken naar je kinketting, of je die wat strakker kan zetten; op de 2e foto slaat het bit nog best ver 'door' naar achteren, maar is er zo te zien niet echt héle grote druk op de leidsels.

Je lichtogen worden naar achteren getrokken, en de buitensingel zit ook niet helemaal lekker; ook dat zou ik even nakijken. Het lijkt erop of je de lichtogen hebt vastgemaakt in wat de stophaken moeten zijn oid? Kan het niet zo goed zien en heb zelf voornl. ervaring met vierwielige wagens.

Ook mis ik op alle foto's een men zweep in de hand van de menner; dit is echt heel erg belangrijk, hélemaal tijdens het beleren. Springt hij nu op zij of schrikt hij van iets, dan kun je helemaal niets. Menner hoort ten alle tijde de zweep in de hand te hebben. En met een dergelijk zweepje als dit kun je weinig tot niets; te kort; je moet zonder al te veel moeite met de slag (zit ook niet aan dit soort zwepen) achter het schoftje kunnen komen, zodat je kan bij tikken op de plek waar de ruiter normaal z'n benen/kuiten heeft.....

denk dat het met wat aanpassingen helemaal goed komt; maar houdt die zweep alsjeblieft goed in je hand.....

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:28

Bedankt voor de tips!

De kinketting staat op het 3e ringetje. Hij zou strakker kunnen.
De buitensingel zou idd ook even anders moeten.
Bij deze sulky moeten de lichtogen op die plek bevestigd worden. Ik heb eerder ook el eens een marathon achter mijn andere fjord gehad en daar wordt het idd op een andere manier bevestigd. De stophaken zitten bij deze sulky verder naar achteren op 2 plekken.

W.b.t. de zweep, daar heb je helemaal gelijk in. De menzweep is er wel! Maar deze was thuis blijven liggen. Deze zweep had ik nog bij me.

Ik zal eens kijken wat we kunnen aanpassen. Het is niet mijn eigen tuig en sulky, maar we gaan eens even kijken wat er aan valt te doen.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:31

Wat leuk zeg! Hij/Zij lijkt het ook superleuk te vinden!

Veel plezier ermee :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:40

3e gaatje is opzich wel strak.... dan klinkt het mij in de oren alsof je een te grote kinketting hebt wellicht?

Ik kan alles prima snappen hoor, maar ik vind wel dat juist omdat je hier bezig bent met het beleren, dat het nóg belangrijker is om alles tip top in orde te hebben; je kan dan achteraf wel zeggen; 'achja dat is zo, niet aan gedacht' etc. maar het is echt heel erg belangrijk om alles op de juiste en veilige manier bevestigd te hebben en je te hebben voorbereid, juist bij het beleren dus. ;)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:44

Het zou idd kunnen dat de kinketting wat te groot is. Hij flubbert zeg maar nog wel als hij ingesteld is op het 3e gaatje.

Bedankt voor je advies!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:45

hij moet ook nog wel ietsje 'flubberen' zeg maar; als je hem vrij strak insteld zonder dat je de leidsels aanhaalt, dan kan de stang ook helemaal niets meer bij een ophouding en kan die kinketting ook niet meer veel strakker ;) kwestie van naar paard en situatie kijken en er een beetje tussen in gaan zitten.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:13

De scharen moeten een hoek van 45 graden maken met de mond als de ketting strak staat. Dat is een goeie stelregel voor het bit. Dan kan het bit ook niet doorslaan namelijk,....
Ik heb hem iets losser, omdat mijn pony erg gevoelig in de mond is, maar zeker niet te los, want je moet altijd wat te vertellen hebben. De lichtogen kan ik niet zo goed zien op de foto,.... ze trekken wat naar achteren, maar waardoor?? Misschien ff foto's van maken ;)

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:29

leuke foto's.