VD vraagje, wie wil mij helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

VD vraagje, wie wil mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:05

Ik wil beginnen met VD met mijn oudere paardje, die door omstandigheden niet meer geschikt is om dagelijks op te rijden of veel arbeid te verrichten.

Ik ben op zoek naar handige site's, waar veel wordt uitgelegd. Ook ben ik opzoek naar een ervaren iemand waar ik vragen aan kan stellen als ik ergens mee zit, een soort contactpersoon dus.
Je zou mij hier erg mee kunnen helpen!

Alvast bedankt.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:06

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Re: VD vraagje, wie wil mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:07

en daar heb je ook een boek van, iets wat mij enorm op weg geholpen heeft om vrijheidsdressuur te oefenen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:03

www.everyoneweb.com/NALANTA

Staat alles in uitgelegd wat je moet weten over VD en kunsten. :) De site is van een vriendin en mij en we hebben beide aardig veel ervaring met VD. Ook staat er een e-mailadres op de site waar je naar toe kunt mailen als je vragen hebt. :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:43

Bovenstaande sites gebruik ik zelf ook. Goede sites, zeker gebruiken. ;-)

Misschien nog een aanrader om eens te proberen met je paard is dressuur aan de lange teugel? Vooral gekend bij shetlanders maar waarom zou het niet bij een groot paard kunnen. Ze hoeft je daarvoor niet te dragen, je loopt er achter. Zoek maar eens op als je wil. ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:17

Oke bedankt!
Ze heeft spat in beide achterbenen, waardoor ze niet meer geschikt is voor dagelijks rijden, maar af en toe een buitenritje maak ik wel. Ze staat elke dag buiten, dan loopt/beweegt ze voldoende. Ik zoek dus voornamelijk kunstjes die de achterbenen niet veel belasten, geen dingen zoals steigeren, buiging of iets dergelijks. Apporteren lijkt me leuk om te oefenen, en verder de basisdingen(ze kan al dr benen op commando optillen).

Lange teugel kan ze wel een beetje: tenminste, ik ga altijd met de longeerlijn er schuin acter lopen, dan kan ik haar rustig het weiland doorsturen, bochtjes en voltes maken lukt ook allemaal. Draven doe ik dan weer niet te veel, aangezien ze dan sneller last krijgt van dr benen. Ik kan ook zonder zadel/hoofdstel met neckrope rijden, maar ivm de artrose stappen we voornamelijk. Draf en galop gaat ook wel, maar dus met mate.Ze heeft vroeger hoog in de sport gesprongen, en de dressuur zit er tot ongeveer de M in, dus met neckrope kunnen we ook al achterwaarts.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ze wel en niet kan.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:46

mariskalove schreef:
Oke bedankt!
Ze heeft spat in beide achterbenen, waardoor ze niet meer geschikt is voor dagelijks rijden, maar af en toe een buitenritje maak ik wel. Ze staat elke dag buiten, dan loopt/beweegt ze voldoende. Ik zoek dus voornamelijk kunstjes die de achterbenen niet veel belasten, geen dingen zoals steigeren, buiging of iets dergelijks. Apporteren lijkt me leuk om te oefenen, en verder de basisdingen(ze kan al dr benen op commando optillen).

Lange teugel kan ze wel een beetje: tenminste, ik ga altijd met de longeerlijn er schuin acter lopen, dan kan ik haar rustig het weiland doorsturen, bochtjes en voltes maken lukt ook allemaal. Draven doe ik dan weer niet te veel, aangezien ze dan sneller last krijgt van dr benen. Ik kan ook zonder zadel/hoofdstel met neckrope rijden, maar ivm de artrose stappen we voornamelijk. Draf en galop gaat ook wel, maar dus met mate.Ze heeft vroeger hoog in de sport gesprongen, en de dressuur zit er tot ongeveer de M in, dus met neckrope kunnen we ook al achterwaarts.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ze wel en niet kan.

Ik ken het ook een beetje met mijn paardje, die heeft last van zijn rug, en ik doe freestyle met hem.. Lekker loswerken en grondwerken en doen wat hij kan en leuk vindt. Maak bijvoorbeeld eens een "speeltuin" met allemaal leuke dingen en probeer met je paardje het vertrouwen op te bouwen om daar allemaal doorheen te gaan. Kijk maar op www.equixantos.com

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:13

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:43

Ik ben sinds kort ook begonnen met een eigen website, met o.a. artikelen over verschillende onderwerpen waaronder ook het vrijheidsdressuur.
Ben ook bezig om allerlei soorten uitleg en problemen waar je tegenaanloopt erop te zetten :)

Als je lid wordt van de bijbehorende Hyves kan je me persoonlijk ook vragen stellen, ik heb al veel mensen op weg geholpen :) !

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:38