[AR] normaal hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clan

normaal hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:34

Hallo,
Ik gebruik voor mennen (niet erg serieus, geen wedstrijden) een gewoon hoofdtel met gecombineerde neusriem en een trens. Maar ik zie steeds vaker een menhoofdstel en menbit. Is dit noodzakelijk of kan ik gewoon doorgaan met mijn hoofdstel? Wat doen jullie? Hoop dat het duidelijk is!
groetjes

Lieszje

Re: normaal hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:35

Wij deden het ook altijd met een normaal hoofdstel.
Als het goed gaat zou ik het gewoon zo laten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:42

Verschil tussen rijhoofdstel en menhoofdstel (je hebt menhoofdstel mét en zonder oogkleppen overigens) is dat bij menhoofdstellen de neusriem door de bakstukken heen loopt, of dat de bakstukken door lusjes aan de neusriem gaan; bakstukken en neusriem staan dus met elkaar in verbinding.

Bij een rijhoofdstel is de neusriem onafhankelijk van de bakstukken, en loopt over het hoofd onder het kopstuk door.

Vandaar dat ik de voorkeur geef aan een menhoofdstel; al men ik zowiezo met oogkleppen. Ook als je zonder oogkleppen wil mennen, kan dat met een menhoofdstel, die zijn er ook zonder kleppen.

Mennen op een trensje; het kan prima, en het wordt ook wel eens gedaan, maar vaak kiest men toch voor een stangbit; bijv. een liverpool, b-stang, utrechtse stang, etc.
Vanwege de hefboomwerking heb je met een stang gewoonweg vaak wel net wat meer te vertellen; en dat is erg fijn, aangezien mennen natuurlijk heel iets anders is dan het rijden ohz; je hebt minder hulpen, veel meer afstand tussen hand en mond v/h paard, en mennen is ook veel risicovoller.
Vandaar dat veel mensen toch wel voor een stangbitje kiezen.

Welk bitje het beste is voor welk paard en welke menner is een kwestie van uitproberen. Er zijn paarden die stangen echt niet accepteren en daar echt in paniek van raken; die worden dan vaak wel op een trensje gereden.

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:47

dankjullie wel voor je reactie, wij hebben nog zo'n stangetje liggen, ik ga het maar eens proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:51

Clan schreef:
dankjullie wel voor je reactie, wij hebben nog zo'n stangetje liggen, ik ga het maar eens proberen.

wat is 'zo'n stangetje' als ik vragen mag?

Als je met stang rijdt zou ik dus wel voor een menhoofdstel kiezen, vanwege dus de hierboven uitgelegde werking van neusriem en bakstukken ;)

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 23:02

JoyCiej007 schreef:
Clan schreef:

Als je met stang rijdt zou ik dus wel voor een menhoofdstel kiezen, vanwege dus de hierboven uitgelegde werking van neusriem en bakstukken ;)

Ja natuurlijk wel met zo'n menhoofdstel dat bedoelde ik!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 01:07

En ik was wel erg benieuwd wat voor 'stang' je dan bedoelde ;) liverpool, bokkenbit, b-stang oid??

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 07:55

JoyCiej007 schreef:
Clan schreef:

Okee,
Dankje wel voor de tips!

Groetjes

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:11

Rijden met een gewoon hoofdstel kan prima.
Ikzelf rijd wel met een menhoofdstel maar heb daar een gewone gecombineerde neusriem aan, deze is ook los van de bakstukken.
Rij wel met een liverpoolstang, maar dat is geen probleem hoor.

Persoonlijk zou ik niet zomaar een ander bit gaan proberen als ik TS was, als ze hierop goed loopt, gewoon hiermee door gaan.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:39

Ik vraag me af waarom je een zwaarder bit wilt gaan proberen? Lukt het niet met de trens?

En wat is het nut van een menhoofdstel/bakstukken/neusriem boven een rijhoofdstel? Dat snap ik niet helemaal.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:20

Mijn neusriem is niet verbonden aan mijn bakstukken ook niet bij mijn vorige tuig dus die stelling geld niet altijd.
Het nut als je dat wel heb is dat bij het scharen van je bit je druk krijgt op de lagen, kinketting, op de neus en achter de oren. Gezien je handen zo'n 4 meter van de mond van het paard is verwijderd kan je op die manier met een zachte inwerking toch snel je hulpen doorgeven
Toch denk ik dat als het goed gaat met een gewoon hoofdstel en bit, je dat net zo goed kan gebruiken.
Ik ben momenteel bezig met een pony te beleren en ik twijvel ook nog of ik zijn rijhoofdstel ga verwisselen voor een menhoofdstel omdat hij er goed op reageerd

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 17:33

e_horse schreef:
Ik vraag me af waarom je een zwaarder bit wilt gaan proberen? Lukt het niet met de trens?

En wat is het nut van een menhoofdstel/bakstukken/neusriem boven een rijhoofdstel? Dat snap ik niet helemaal.

Hij is erg sterk bij het mennen, vandaar.

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 17:33

dankje voor jullie reacties!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:41

Ik heb mijn pony (juni 2009) ook beleerd met een gewoon hoofdstel en een enkelgebroken trens. Dat ging prima, tot ik menles ging volgen in de winter. Romeo zag 1 bepaald paard enorm graag, en hij wou dolgraag indruk maken op die merrie (een witte merrie, maar dubbel zo groot als Romeo zelf :Y) ) Romeo stak zijn neus recht in de lucht, staart kaarsrecht de lucht in en GAAN! En daar zit je dan als menner, niets kunnen doen... Hij was wel stil te krijgen, maar je voelt je zo ontzettend machteloos als je pony er ineens vandoor gaat.

Toen heeft mijn meninstructeur gezegd: "Je pony loopt prima op een trensje, maar ik zou toch voor een zachte stang gaan om situaties als deze te voorkomen. Romeo is érg zacht in de mond, maar hoe zwaar het bit ook is, het is net zo zwaar als jouw handen zijn." Hier had hij best wel gelijk in, dus heb ik een vlinderbitje gekocht.

Maar zoals anderen al zeggen: zolang het goed gaat met een trens, moet je dat zeker blijven doen! Pas zodra je problemen ondervindt, moet je naar een iets zwaarder bit gaan zoeken(met behulp van ervaren mensen die je kunnen zeggen hoe zwaar dat bit precies is en wat bij jouw paardje past).

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:53

Je stopt er een zwaarder bit in, terwijl de oorzaak van het probleem een gedragsoplossing vraagt. Dat snap ik niet..

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 10:31

e_horse schreef:
Je stopt er een zwaarder bit in, terwijl de oorzaak van het probleem een gedragsoplossing vraagt. Dat snap ik niet..

Het paard dat soms niet meer luisteren en gaat dan helemaal z'n eigen gang.

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 10:32

sander_lotte schreef:
Ik heb mijn pony (juni 2009) ook beleerd met een gewoon hoofdstel en een enkelgebroken trens. Dat ging prima, tot ik menles ging volgen in de winter. Romeo zag 1 bepaald paard enorm graag, en hij wou dolgraag indruk maken op die merrie (een witte merrie, maar dubbel zo groot als Romeo zelf :Y) ) Romeo stak zijn neus recht in de lucht, staart kaarsrecht de lucht in en GAAN! En daar zit je dan als menner, niets kunnen doen... Hij was wel stil te krijgen, maar je voelt je zo ontzettend machteloos als je pony er ineens vandoor gaat.

Toen heeft mijn meninstructeur gezegd: "Je pony loopt prima op een trensje, maar ik zou toch voor een zachte stang gaan om situaties als deze te voorkomen. Romeo is érg zacht in de mond, maar hoe zwaar het bit ook is, het is net zo zwaar als jouw handen zijn." Hier had hij best wel gelijk in, dus heb ik een vlinderbitje gekocht.

Maar zoals anderen al zeggen: zolang het goed gaat met een trens, moet je dat zeker blijven doen! Pas zodra je problemen ondervindt, moet je naar een iets zwaarder bit gaan zoeken(met behulp van ervaren mensen die je kunnen zeggen hoe zwaar dat bit precies is en wat bij jouw paardje past).

Dit is precies wat ik bedoel!

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:01

Ik men met een gewoon hoofdstel en enkel gebroken bustrensjes, zowel recreatief als op wedstrijden en heb er tot nu toe geen hinder aan ondervonden. Ook niet als ze wat heter zijn. Alleen mijn achterpony in het tandem men ik met menhoofdstel en kleppen omdat hij anders telkens de leidsels ziet zwiepen voor zijn ogen.

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:04

Het is precies als met het onderwerp wel of niet alleen met aanspanning de weg op: het gaat heel vaak goed, maar als het mis gaat heb je niks in te brengen.
Een menhoofdstel en een menbit zijn ontworpen omdat mennen nu eenmaal niet te vergelijken is met onder het zadel rijden. Je hebt veel minder hulpen tot je beschikking. Dankzij de kinketting bij het menbit heb je een hefboom die nét wat harder in kan werken als dat nodig is. Het is dus geen luxe artikel, maar puur een veiligheidsaspect!
Je hebt tig soorten menbitten, rechte stang, pompend, gebogen, gebroken noem maar op, daar moet toch altijd een passend exemplaar bijzitten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:37

Of je paard gaat juist net iets harder rennen, omdat je aan de leidsels trekt die aan een heftige stang verbonden zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:55

e_horse schreef:
Of je paard gaat juist net iets harder rennen, omdat je aan de leidsels trekt die aan een heftige stang verbonden zijn.

Dat wordt wel vaker gezegd, voornamelijk door mensen die anti-stangbit zijn of uberhaupt helemaal anti-bit. Of het waarheid is.... daar heb ik mijn twijfels over.
Als ik flink ga zagen met mijn liverpool staan ze toch echt sneller stil als dat ik ga zagen met een trensje!

(en nee, zagen is niet de bedoeling, maar ja, als ze bij mij écht aan de kletter gaan, ik heb alles geprobeerd en de situatie dreigt écht gevaarlijk te worden, trek ik die mond desnoods kapot, als het beest maar stopt).

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:37

Ik rijd met mijn menhoofdstel met oogkleppen en een bokkenbitje. Naar mijn idee geeft een neusbeen geen verend contact en dan kan ik nog net zo hard blijven hangen en dat vind ik zeker met mennen niet je van het. Voordeel en nadeel van het menhoofdstel is dat het lekker zwaar is door de bredere uitvoering waardoor de druk anders verdeeld wordt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:36

Het zware menhoofdstel werd afgeschud door mijn paard, het lichtere (bitloze) hoofdstel niet. Hij heeft met dat hoofdstel niet eens geprobeerd om het af te schudden.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:37

Voor jouw paard was dat dus echt een nadeel. Ik vind het aan de ene kant fijn aan de andere kant hangen ze ook weer snel op de grond.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:39

@ e_horse: daarom wordt meestal aangeraden om het hoofdstel met een touwtje vast te binden aan een vlechtje vlak achter de oren.